Mer effekt med större turbo/samma laddtryck?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Mer effekt med större turbo/samma laddtryck?
Spontant så känns det som att wasta bort 80 och 90 procent som en för hög siffra. Samma sak med motor effekt med 2liter Ve85% och få ut 205kw på ca 1bar tryck. Sedan kom jag bort mig i var och hur du räknade om turbinverkningsgrad. Jag hade nog räknat på kompressoreffekt/verkningsgrad för turbin = effekt genom turbon.
Snart dags för J.lundin att rätta våra amatör försök på uträkningar.
/Christer
Snart dags för J.lundin att rätta våra amatör försök på uträkningar.
/Christer
Re: Mer effekt med större turbo/samma laddtryck?
Ånej, har man tagit fan i båten så får man nog ro honom i land också, utan min hjälp...
Har man deklarerat att man kan räkna på det så får man väl visa det också.... 


- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mer effekt med större turbo/samma laddtryck?
man behöver inte räkna nuförtiden på sånt där man behöver bara sätta sig in hur detta program fungerar http://www.turbodriven.com/performancet ... rsin=92044&" onclick="window.open(this.href);return false;.
I slutändan så är sånna beräkningar rätt bortkastade det viktigaste är att testa olika turbos och kombinationer på motorn för att hitta nått som lirar. det är ju det som är viktigast
kolla på youtube filmerna hur programmet fungerar
I slutändan så är sånna beräkningar rätt bortkastade det viktigaste är att testa olika turbos och kombinationer på motorn för att hitta nått som lirar. det är ju det som är viktigast

kolla på youtube filmerna hur programmet fungerar

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: Mer effekt med större turbo/samma laddtryck?
Där har vi svaret!Jens Gustavsson skrev:I slutändan så är sånna beräkningar rätt bortkastade det viktigaste är att testa olika turbos och kombinationer på motorn för att hitta nått som lirar. det är ju det som är viktigast![]()

Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Re: Mer effekt med större turbo/samma laddtryck?
Instämmer
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Re: Mer effekt med större turbo/samma laddtryck?
Du kan nog sova lugnt, tror de flesta räknade ut att det inte stämde...Big Al skrev:Hade lundin kunnat matte hade han sett att jag gjort fel.
Var lite för trött igår och räknade på samma massflöde vid PR 2 och 1,5 vilket självklart inte är rätt.
Rätta svaret är 0,23854kg/sek för PR 1,5 och 11,55kW i effekt på axeln.
Tror jag var i sömnen när jag räknade på turbineffekten också ... så räkna inte med att den stämmer.
Nu måste vi nog hitta en formel som stämmer för motoreffekten, då går det räkna ut en verkningsgradsänkning osv också.
Håller med om att den som jag uppvisade känns väldigt fel, kan bara inte sätta fingret på vars felet är.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Mer effekt med större turbo/samma laddtryck?
Det finns fler fel du gjort, men jag tänkte inte störa dig med dessa petitesser. Ett utblivet svar eller kommentar ifrån mig innebär med andra ord inte automatiskt att jag köper något av det du presenterar. Tänkte bara att du skulle få lite lugn och ro så att du kan lägga fram dina teorier rent matematisk utan att bli påhoppad hela tiden. Det jag vill se är hur du räknar ut energiomvandlingen på avgaserna då du backar tändningen, det är något att bita i. Allt annat vad gäller formler för kompressor och turbin är gammal skåpmat ur mina ögon sett och som man hittar i både läroböcker, SAE -rapporter och även till viss del på nätet,även om man där inte alltid kan lita på allt som presenteras.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Mer effekt med större turbo/samma laddtryck?
Börjar det vid detta laget inte vara läge att bara lägga ned denna evighets uträkning som du gör?
Du har ju ändrat och erkänt att du räknat fel nu ca fyrtio elva gånger, loppet är i mina ögon kört. Som att komma på nationella matte provet och sedan skriva om det, efter man kollat i facit (i detta fallet leta formler och hur man ska räkna på nätet?), läsa mer, göra om, läsa mer, göra om.
Noterar att du släpper tangentbordet och går och skruvar Cossie istället, good call!
Du har ju ändrat och erkänt att du räknat fel nu ca fyrtio elva gånger, loppet är i mina ögon kört. Som att komma på nationella matte provet och sedan skriva om det, efter man kollat i facit (i detta fallet leta formler och hur man ska räkna på nätet?), läsa mer, göra om, läsa mer, göra om.
Noterar att du släpper tangentbordet och går och skruvar Cossie istället, good call!

Re: Mer effekt med större turbo/samma laddtryck?
Dum fråga, men är att googla efter formler och sen inte lyckas använda dem att vara bra på matte och att veta allt om turbos?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mer effekt med större turbo/samma laddtryck?
Måste lägga in ett sista inlägg fastän jag skrev jag inte skulle skriva nåt mera.
Denna tråd har utvecklat sig till en jäkla fars där mina misstankar blir än starkare.
Jag har fått pm och mail som styrker detta.
Hursom, felet med all denna form av kunskap inom matematik du försöker bevisa Alexander, är att typ 99.9% av fallen då du har fel så vänder du kappan efter vinden så fort nån 'rättar/vägleder' dig.
Kommer med ursäkter att du är trött, borttappade formler etc etc, inte nån gång har jag sett du lyckats få det rätt första gången.
Utan det är alltid efter tillrättavisningar du ändrar dig och får 'lite mera rätt'
I min bok blir det då fel,, och då rätt rejält fel då man försöker slå sin 'lärare' på fingrarna(med felaktiga resultat, som bara resulterar i ett gott skratt bakom ryggen på dig).
Brist på respekt kallar jag det i ett finare ordalag.
Men du ska ha kredit för ditt självförtroende iaf, det skulle jag vilja ha en del av faktiskt.
Tråden i sig är rätt komisk, i början av tråden chansade du på massflöde,,, och efter några svar började du sväva ut och famla vilt. du var på rätt spår från början ska du veta.
Mvh.
Denna tråd har utvecklat sig till en jäkla fars där mina misstankar blir än starkare.
Jag har fått pm och mail som styrker detta.
Hursom, felet med all denna form av kunskap inom matematik du försöker bevisa Alexander, är att typ 99.9% av fallen då du har fel så vänder du kappan efter vinden så fort nån 'rättar/vägleder' dig.
Kommer med ursäkter att du är trött, borttappade formler etc etc, inte nån gång har jag sett du lyckats få det rätt första gången.
Utan det är alltid efter tillrättavisningar du ändrar dig och får 'lite mera rätt'
I min bok blir det då fel,, och då rätt rejält fel då man försöker slå sin 'lärare' på fingrarna(med felaktiga resultat, som bara resulterar i ett gott skratt bakom ryggen på dig).
Brist på respekt kallar jag det i ett finare ordalag.
Men du ska ha kredit för ditt självförtroende iaf, det skulle jag vilja ha en del av faktiskt.
Tråden i sig är rätt komisk, i början av tråden chansade du på massflöde,,, och efter några svar började du sväva ut och famla vilt. du var på rätt spår från början ska du veta.
Mvh.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ