tjocklek på olika block?

Diskussioner för erfaret folk
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Inlägg av igmab »

Jens Gustavsson skrev:det är konstigt :? , EVO motorn ska inte ha en chans tycker jag? men det är nog inte lagt lika mycket utvecklings tid på dem i sugmotor världen skulle jag tro?
Nu får du förklara så att vi andra begriper :D
Vad... är det inte lagt mycket tid på i sugmotorvärlden.

/Martin
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

tror han menar att det inte är lika mycket tid på 16v sugmotorerna.
Men skulle vilja dementera det isåfall.
Halvarsson kletar ut nästan 400hk sugmotor ur en 16v motor utan r-block.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:tror han menar att det inte är lika mycket tid på 16v sugmotorerna.
Men skulle vilja dementera det isåfall.
Halvarsson kletar ut nästan 400hk sugmotor ur en 16v motor utan r-block.
jo det vad va jag menade, men av nån anledning så har vinnar-bilarna ofta evo motorer ändå??

tror att om man jämfär kent karlssons satsning på evo motorerna med halvarssons 16v så är de rätt stor skillnad i budget mm.

inget ont om halvarsson, han är en duktig motorbyggare, både dragrace och till rallybilar mm
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

jag anser Jan Enjebo vara en av sveriges mest framgångsrika trimmare till just volvo.. Är ganska säker på att han byggt några!!! 16vsugis 350hk om inte mer..
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

B19 SN

Inlägg av PerAage »

SN-blocken var bottendelen til Volvos originale R-sportmotor (16V).
Cyllinderveggarna är tjockare :shock:
Mitt SN-block är borrat 96mm, och väggarna är fortfarande mycket tjockare än B230/B23. (blir en fin motor til 242 turbon)
:hihi:

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: B19 SN

Inlägg av Dennis Öhman »

PerAage skrev:SN-blocken var bottendelen til Volvos originale R-sportmotor (16V).
Cyllinderveggarna är tjockare :shock:
Mitt SN-block är borrat 96mm, och väggarna är fortfarande mycket tjockare än B230/B23. (blir en fin motor til 242 turbon)
:hihi:

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Men b23/230 är ju borrad 96mm standard,. Menar du ändå att det är tjockare eller?!?
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Jens Gustavsson skrev: jo det vad va jag menade, men av nån anledning så har vinnar-bilarna ofta evo motorer ändå??
Urban Bergström har ju åkt med köhler 16v likaså Lars Jonsson eller vad han heter åkte väll 16v och var oslagbar nått år, tycker överlag det varit lite bättre skjuts i 16v dom sista åren jag tittat.
Olli
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons mar 04, 2009 1:42 pm

Inlägg av Olli »

Vad kostar 103mm stålvevaxel med 104mm block i Parner?
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

unitek bromsade idag en 16 ventilars rödblockare till 390 hk
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

nya block... skum snubbe :D
NBR
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Nicke Blom skrev:nya block... skum snubbe :D
Finns nog inga toppar som kan "mata" en 3.5 botten till vettigt VE%. Jag skulle satsa på en 2.8 eller 3 liter men mera varv än 6000...

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Ekren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:25 am

Inlägg av Ekren »

R blocket ble leverad som erstattnings blokk for marin motorana :)
242 Turbo
Jonnis
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons sep 24, 2008 2:38 am

Inlägg av Jonnis »

Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Inlägg av gegge »

Hur tjockt är 10 blocket och hur tunna blir väggarna vid 94m borr?
Skriv svar