Sida 5 av 7
Postat: tor mar 20, 2008 8:11 pm
av igmab
Jens Gustavsson skrev:det är konstigt

, EVO motorn ska inte ha en chans tycker jag? men det är nog inte lagt lika mycket utvecklings tid på dem i sugmotor världen skulle jag tro?
Nu får du förklara så att vi andra begriper
Vad... är det inte lagt mycket tid på i sugmotorvärlden.
/Martin
Postat: tor mar 20, 2008 8:49 pm
av Tommy Luhr
tror han menar att det inte är lika mycket tid på 16v sugmotorerna.
Men skulle vilja dementera det isåfall.
Halvarsson kletar ut nästan 400hk sugmotor ur en 16v motor utan r-block.
Postat: tor mar 20, 2008 11:57 pm
av Jens Gustavsson
Tommy Luhr skrev:tror han menar att det inte är lika mycket tid på 16v sugmotorerna.
Men skulle vilja dementera det isåfall.
Halvarsson kletar ut nästan 400hk sugmotor ur en 16v motor utan r-block.
jo det vad va jag menade, men av nån anledning så har vinnar-bilarna ofta evo motorer ändå??
tror att om man jämfär kent karlssons satsning på evo motorerna med halvarssons 16v så är de rätt stor skillnad i budget mm.
inget ont om halvarsson, han är en duktig motorbyggare, både dragrace och till rallybilar mm
Postat: fre mar 21, 2008 8:20 am
av Dennis Öhman
jag anser Jan Enjebo vara en av sveriges mest framgångsrika trimmare till just volvo.. Är ganska säker på att han byggt några!!! 16vsugis 350hk om inte mer..
B19 SN
Postat: sön mar 23, 2008 4:58 pm
av PerAage
SN-blocken var bottendelen til Volvos originale R-sportmotor (16V).
Cyllinderveggarna är tjockare
Mitt SN-block är borrat 96mm, och väggarna är fortfarande mycket tjockare än B230/B23. (blir en fin motor til 242 turbon)
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Re: B19 SN
Postat: sön mar 23, 2008 5:17 pm
av Dennis Öhman
PerAage skrev:SN-blocken var bottendelen til Volvos originale R-sportmotor (16V).
Cyllinderveggarna är tjockare
Mitt SN-block är borrat 96mm, och väggarna är fortfarande mycket tjockare än B230/B23. (blir en fin motor til 242 turbon)
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Men b23/230 är ju borrad 96mm standard,. Menar du ändå att det är tjockare eller?!?
Postat: mån mar 24, 2008 2:34 am
av Johan Lindberg
Jens Gustavsson skrev:
jo det vad va jag menade, men av nån anledning så har vinnar-bilarna ofta evo motorer ändå??
Urban Bergström har ju åkt med köhler 16v likaså Lars Jonsson eller vad han heter åkte väll 16v och var oslagbar nått år, tycker överlag det varit lite bättre skjuts i 16v dom sista åren jag tittat.
Postat: fre jan 15, 2010 11:03 pm
av Olli
Vad kostar 103mm stålvevaxel med 104mm block i Parner?
Postat: lör jan 16, 2010 12:33 am
av Christoffersson
unitek bromsade idag en 16 ventilars rödblockare till 390 hk
Postat: mån jan 18, 2010 7:58 pm
av Kristoffer Helle
Postat: mån jan 18, 2010 10:00 pm
av Nicke Blom
nya block... skum snubbe

Postat: mån jan 18, 2010 10:08 pm
av norrback
Nicke Blom skrev:nya block... skum snubbe

Finns nog inga toppar som kan "mata" en 3.5 botten till vettigt VE%. Jag skulle satsa på en 2.8 eller 3 liter men mera varv än 6000...
/Andre'
Postat: mån jan 18, 2010 10:55 pm
av Ekren
R blocket ble leverad som erstattnings blokk for marin motorana

Postat: ons jan 20, 2010 6:25 pm
av Jonnis
Postat: fre feb 19, 2010 10:54 am
av gegge
Hur tjockt är 10 blocket och hur tunna blir väggarna vid 94m borr?