Sida 5 av 6
Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Postat: tis mar 19, 2013 2:05 am
av lyyski
Precis så såg mina lager ut, dock osäker på vad det kan varit..
Jag funderade på om det vart för lågt oljetryck, gjorde tyvärr ingen direkt åtgärd, bytte lagrerna å såg glad ut..
Förhoppningsvis får ja endel tips här ifrån;)
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Postat: tis mar 19, 2013 8:02 am
av Tommy Luhr
vilket märke är det på lagren?
Så har jag fått mina att se ut när det stått Glyco på kartongen.
Står det volvo på kartongen är det inte så här.
Dock vet jag inte hur dagens volvo lager är då dom bytt tillverkare på dom tyvärr.
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Postat: tis mar 19, 2013 9:07 am
av primer
Glyco lager 71-3616/4 står stämplade med glyco märket på lagret!
Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Postat: tis mar 19, 2013 2:41 pm
av lyyski
Jag hade glyko jag med!
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Postat: tis mar 19, 2013 5:21 pm
av mikael olsson
Ang oljetrycket så har ja haft liknade lågt tryck med syntet oljor.. bytt oljepumpar utan resultat så ja hällde på 20/50 mineralolja.. det ger bättre oljetryck.. motorn är tyst och fin även med den..
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Postat: tis mar 26, 2013 11:23 am
av Fredde Holmgren
Sådär såg alltid lagren ut för mig också. Ingen aning vad det beror på.
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Postat: tis mar 26, 2013 11:27 am
av Kadett4wd
Lite logik säger juh att lagret börjat röra sig lite lite och trycks ut av 'kilen'.
Sen kommer det inte längre pga lagret inte skurit.
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Postat: tis mar 26, 2013 7:02 pm
av Erland Cox
Jag hade kollat så att urtaget för tangen var tillräckligt djupt.
Det ser ut som om lagret bottnar där.
Erland
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Postat: ons mar 27, 2013 7:46 pm
av Fredde Holmgren
Jag tror inte att det är "kilen". Kollade mina gamla lager nu och det ser ut sådär även på andra lagerhalvan på den sidan där det inte finns nån "kil", fast mindre på den halvan. Mina lager slutade se ut sådär när jag började köra torrsump.
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Postat: ons mar 27, 2013 10:07 pm
av primer
har antagligen kört för hög tändning med e85 som skulle kunna göra dessa skador? typ som på bensin spikande som äter på lager.
jag har iaf monterat i nya och hoppas på att det håller nu
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (kanske säljes!)
Postat: fre mar 21, 2014 8:56 pm
av primer
Nån som är intresserad av att ta över projektet?
Har funderingar på att bygga en bromsad rulle iasället
Och vattenbromsen blir över då!
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Postat: fre mar 21, 2014 9:04 pm
av Barkis
varför inte sätta vattenbromsen på rullen? Jag har funderat på att bromsa min rulle med en så du byggt iaf
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Postat: fre mar 21, 2014 9:16 pm
av primer
Jo tanken var det från början men behöver växla upp varvtalet igen för att den ska bromsa ok!
Man behöver växla upp den ungefär lika mycket som bakaxeln växlar ner varvet!
Och då behövs ju en utväxling som tar kraft som är svår att mäta!
Men visst skulle det gå om man kan bygga så att utväxlingen hänger ihop med bromsen
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Postat: lör mar 22, 2014 12:45 am
av S1NN3S
Fick en tanke. De är bara en tanke så rätt mig gärna om jag har fel för de har jag säkert
men du kan ju kalibrera en rulle rätt exakt med hjälp av lite rep, några löphjul och en känd
vikt. Om du bygger ihop rullen allt som allt och sen kör de testet då får du ju fram inertian
med allt. De hade kanske funkat ?
Har själv tänkt bygga rullar men inte föräns till hösten dock har jag tänkt köra retarders.
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Postat: lör mar 22, 2014 6:30 am
av primer
Ja det fungerar säkert och göra som du beskriver!
Men går åxå i tankarna på att köpa en elbroms att bromsa rullarna med tex en telma eller frenelsa
Finns även Kina kopia på dessa men då kostar dom ju en slant åxå!
Man får räkna med ( 25000-45000kr) för en el retsrder
Beroende på om man vill köra kines eller fransk. spansk

Men då är detta nya grejer.
Fick tex ett prisexempel på en frenelsa broms som skulle fixa 700kw
Men då kostar den 3731€ + moms och frakt från Spanien.
Och på det så tillkommer ett styrsystem som ska sköta broms och mätning
Så visst får nog fundera lite på detta innan jag gör mig av med vatten bromsen
