Jag har just fått klartecken av en kund att använda hans motor att delta med, dvs jag bygger en långloppsmotor för en racingklass där man kör 6h i sträck. Jag kommer att få låna hela bilen vid tävlingen vilket innebär att jag får traila den dit vi ska. Hade du dragkrok på din 142 Erland?
Jag bryr mig inte så mycket om exakt hur vi tävlar. Jag resonerar som du Tommy, det är ett ypperligt tillfälle att träffa likasinnade, lära sig nåt nytt och känna efter lite hur man ligger i nivå jämfört med andra motortrimmare.
Eftersom vi utgår ifrån Volvo Rödblock så kan man inte ha mer än max 97mm i borr om det ska hålla, och då är det egentligen det ihop med portning och kamaxel som avgör max effekt.
Ökad slaglängd ger mer körbarhet och mellanregister, men minskar samtidigt maxvarv och ställer högre krav på topp och kamaxel. Till sist når man ett jämviktsläge där slaglängden inte spelar någon roll för toppeffekten. Topplocket blir strypningen och det är precis det vi vill åstadkomma med denna tävlingen.
Sen är jag av den uppfattningen att motorn man bygger ska användas till något med. Inte bara vara en dynoqueen som rivs direkt igen efter tävlingen.
Jag ser en möjlighet att testa fram ett paket att sälja fler ggr till racingåkare och därför bygger jag en motor som passar i en specifik klass. Det innebär att jag kanske inte kommer att stå på pallplats i tävlingen, beroende på hur extrema motorer ni andra bygger, men jag kommer inte att bli sist
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)