50cc 2t med mettis och turbo (25/7 - Hydrolock..)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av moddlaren »

Bild

mvh


jag fick av någon anledning ett annat start nr i finalen och en avstampad växel wire gjorde sitt att nödvarva i mål på 5;an.

nöjda?


Bild

några av test piporna till hebo cylindern


min skitiga honda med AM6

Bild

1 an gör ca 55 km på ettan så lite trög att komma igång med en växellåda till RR sitter i så 1,an är extremt lång.

Bild

tvåan.

Bild
Bild
Bild
min broms bänk


Bild
bromsning med R/T 69cc med roost pipa


mvh
jkruus
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Perra.S »

Att Roost är grymma på att bygga rör är väll ingen direkt nyhet, sen så bygger han ju tvärtemot dina "rekommendationer" om flacka vinklar.

Roost-röret
Header: 197mm 2,8 grader

Diffusor 1: 97,5mm 6,55 grader

Diffusor 2: 60mm 6,3 grader

Diffusor 3: 42,1mm 9,1 grader
För övrigt, vad gör detta i min tråd och vart vill du komma? :doh:
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av moddlaren »

Tja du frågade ju o vill ha svar så jag får väll hålla på att svara tills du ser att problemet ligger i dina kunskaper o att du använder dej av fakta som du inte behärskar, o nu vet jag var du fått informationen från så det flödet är nu strypt.

o du redovisar fortfarande mina uppmätningar även på det sk roost röret det är mina siffror i mina uträkningar som du kopierat ur ett mail till en annan kille, så jag tackar så mycket för informationen :thumbright:

Läs lite böcker noga och fundera på vad du läser, läs sedan en gång till o fundera på om du kommer till samma konstaterande gör du det läs då en tredje gång :doh: .
mvh
jkruus
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Perra.S »

Du postar bänkpapper på ett rör du inte själv designat och sitter sen och säger att andra inte har kunskaper och i princip är dumma i huvudet, samtidigt som du själv gör ett rör till en 110cc motor som knappt går framåt

http://www.youtube.com/watch?v=w7RmSZ7MUU4" onclick="window.open(this.href);return false;

Nä du, kasta inte sten i glashus.
Volvo360
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: sön jan 15, 2012 7:44 pm

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Volvo360 »

Ja du Perra.S, det att den här Moddlarn å en annan herra ska visa sig på styva sidan verkar vara en genomgående röd linje på alla forum dom är inne på, vet ej vilka dom är i "reallife" å aldrig träffat dom heller. Men tycker det är synd att det skall slängas käft på ett sånt här shysst forum som Sävarturbo.se är. Men ja jag vet inte vad dessa människor lider av, om det är liten task eller liten hjärna! Det är upp till var och en att ta reda på! MVH Volvo360
Peppe L
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor feb 24, 2011 9:24 pm

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Peppe L »

Tiderna från Karlstad har ju varit på tapeten förut om de verkligen stämmer.
Volvo360
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: sön jan 15, 2012 7:44 pm

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Volvo360 »

Har för mig att jag läst om det på nått annat forum också, att folk som haft svårt att komma under 10 sec, har gjort helt fantastiska tider på Karlstad. Så tiderna på Moddlarns kort har jag inte mycket för!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Okej om tiderna stämmer,,, kanske de gör..

Men man ska fasen inte jämnföra äpplen och päron.
En aslättad MB5 mot andras mopeder som inte är lättade alls i stort sett.
I mina ögon blir man bara fånig.

borde juh införas ett handikappsystem isåfall, som jämnar ut viktskillnaderna.
SEN!!,, och bara SEN kan vi börja diskutera vem som är duktigast på att vässa.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Volvo360
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: sön jan 15, 2012 7:44 pm

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Volvo360 »

Sen tycker jag det är lamt som fan att jämnföra en ny AM6 motor med en MB motor, skulle vilja se Moddlarn köra dom tiderna med en Honda motor, och inte släng flera 10-tals tusen på köpestrim å brösta sig och säga, kolla mina tider, och kolla vad JAG har lyckats med, när det är dom stora företagen som tagit fram portmallar mm mm, å slipa lite gjutskägg å säga, att det är han som gjort det. Det är ju bara idiotiskt att gå den vägen.
Men men, det är ju lätt att trimma om man slänger som jag sa tidigare flera 10 tusen tals kronor på att bygga nått som gå snabbt, men testa å gå den svåra vägen å gör som tror det är Joakim Normans Suzuki K50 som har orginal vev, orginal växellåda samt orginal ram å kör låga 10:or. Det är rena rama konsten, men det kan väl ni eminenta köpestrimmare som Moddlarn och Söderman inte lyckas med!
Peppe L
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor feb 24, 2011 9:24 pm

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Peppe L »

Helt rätt, man kan inte jämföra en 30 år gammal motor med en ny AM6 maskin.
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Filip L »

lite OT från tråden men ämnet verkar ju ha hamnat runt det nu hur som helst...vad har du moddlaren kört för tid med am6 R/Tn? de var väl hebon som gjorde 9.22?
och såklart låg sluthastighet, 9.22 och 101km/h är det något med drevningen som gör det då?
sen om man vill lätta eller inte bestämmer man själv, men man ska inte skylla på att någon kör snabbare på grund av att han har lättat, finns ingen som säger att du inte kan lätta din moped också :thumbright:
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Enok »

Självklart är det upp till var o en att lätta
för att köra låga tider.Men här var det snack
om motoreffekt (hur bra trimmat),då måste
även vikten tas med i beräkningen.
Peter Olson
Volvo360
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: sön jan 15, 2012 7:44 pm

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Volvo360 »

Sorry Perra.S att detta tas på din Tråd. Ber om ursäkt för det!
Conta
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor mar 29, 2012 5:58 pm

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Conta »

Hej en liten fundering.Har aldrig själv hållt på med att försöka montera turbo på en 2t motor.Och heller alldrig kört på mettis.Vad skilljer i avgastemp på mettis vs bensin?Med tanke på att blåsan e isolerad så blir ju värme förlusterna mindre och med stigande avgas temp som följd.Kanske olika temp höjningar beroende på mettis eller om man använder bensin också.Fattar att det behövs värme för att få bra snurr på turbon.Men även att den stigande tempen stämmer av blåsan för ett annat varvtal.Borde inte blåsans design utformas efter dessa förhållanden mot cylindern.
gislemark
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: fre jul 08, 2011 10:49 pm

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av gislemark »

Ta ut maskinerna i skogen o tävla ist.
Där är det inte bara materialet som skiljer pojkar från män.
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
Skriv svar