PerfectRuns garage...Vad händer mer? (VINST på KJULA)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (Top Fuel Bakaxel

Inlägg av RWHP »

Helt sjukt biffiga grejer i en TF-axel :)
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Sådär-ja!!!
Nu hoppas vi att Björn sitter på en pall i garaget med en kall öl (hmmm det är påsk...kanske går med en äggtoddy också? ) och funderar på i vilken ände han ska fortsätta med Anglian.

Klar för hemfärd.

Bild

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
to B20 or not to B20
Lite mer laddtryck

Inlägg av to B20 or not to B20 »

:mrgreen: :D jörgen å hasse jag har inte vart så här glad sen mitt första barns födsel!! har varit ut i garaget flera gånger och njutit! min bästa polare 76 år gammal smed var här och hjälpte mig lasta av. mycke fint arbete tyckte han :hey: den blev mycke fräckare på backen än på trailern. :D :D
j björk
Forumsberoende

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? ( hej då anglian

Inlägg av j björk »

Crisman 12,5" huset ser ju ut nästan precis som gamla ford 30-40 tals axlar :D Ja, antagligen lite större då..

Om man kollar på pinjongerna, och även kronhjulen vissligen, så tycker jag man ser ganska tydlig skillnad på hur vridna kuggarna är.
Dvs. hur mycket hypoid, lågt liggande pinjong i förhållande till centrum på kronhjulet. Störst skillnad verkar det ju vara mellan 9-9,5", men 12,5" verkar vara yttligare mindre än 9,5"

Men som det ser ut på husen ser väl höjden ganska lika ut?

Förklara för mig nu :hihi:
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

to B20 or not to B20 skrev: den blev mycke fräckare på backen än på trailern. :D :D
Tror jag oxå men det hade varit kul att se :shock:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

j björk skrev:Om man kollar på pinjongerna, och även kronhjulen vissligen, så tycker jag man ser ganska tydlig skillnad på hur vridna kuggarna är.
Dvs. hur mycket hypoid, lågt liggande pinjong i förhållande till centrum på kronhjulet. Störst skillnad verkar det ju vara mellan 9-9,5", men 12,5" verkar vara yttligare mindre än 9,5"

Men som det ser ut på husen ser väl höjden ganska lika ut?

Förklara för mig nu :hihi:
9" och 9,5" har samma höjd i förhållande till centrum på kronhjulet ( i vissa fall går dom att montera i samma hus )

Men det är riktigt som du säger att vridningen på kuggarna blir olika beroende på vilken höjd pinjongen sitter på. Men vridningen påverkas även av antalet kuggar på pinjong och kronhjul och vilket avstånd kronhjulet har från pinjongaxelns cetrumlinje.

Exakt hur och vid vilka förhållanden det påverkas har jag inte stenkoll på, så det låter jag vara osagt.

Mvh.
Jörgen K.
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Ja det här är inte riktigt i mitt garage, men jag har varit och hjälpt "Hasse Plywood" med hans amatörbygge. Det är nu nästan klart med alla instanser,myndigheter och besiktningar som man måste igenom för att få en så'n här bil godkänd.

Här är vi första vändan till SBP i Strängnäs för att göra Reg.besiktningen. Det tog från 9.30 till 13.30 innan besiktningsmannen hade lyckats mala igenom den nya förenklade :thumbdown: :shock: byråkrati-rutinen på transportstyrelsen. Efter det så tog det ungefär 20 minuter att göra själva besiktningen av bilen. Det resulterade i 3 stycken enkla anmärkningar. Varav den ena var att hastighetsmätaren slutade funka när vi lastade av bilen från släpet :evil: . Efter ytterligare 2 timmar d.v.s. ca 15.45 så sa besiktningsmannen åt oss att åka hem, för nu hade alla på transportstyrelsen gått hem ( vi var där en fredag ) Han skulle fixa klart med all byråkrati efter helgen.

En och en halv vecka senare så hörde dom av sig från bilprovningen och sa att all byråkrati var klar. Vi var välkomna åter när anmärkningarna var åtgärdade.

På valborgsmässoaftonen så var tillbaka för efterkontroll. Då gick allt mycket lättare det tog nog inte mer än en halvtimme. Bilen blev godkänd. Nu återstår bara att myndigheternas pappersexercis ska avslutas så borde det komma reg. papper och skyltar, så Hasse kan ut å gasa med sin bil.

Bild

Ja det var en liten del av vad som har hänt se'n sist.

Jag hade en racebil inne i garaget som jag vägde mätte och grundjusterade chassit/4-linken på också. Men den dagen var jag så förkyld och febrig så jag glömde alldeles bort att ta några bilder. Tur att killarna som äger bilen var med och gjorde det mesta av skruvandet, annars hade det aldrig gått att få det klart den inbokade dagen.

Missa inte nästa avsnitt...när nu det blir :mrgreen:
Senast redigerad av Nova Jörgen den mån mar 25, 2013 10:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Nova Jörgen skrev:
Wish bone stags bygge...

Bild
Finns det en tanke bakom placeringen av wishbonestaget? Att det är placerat ur centrum på bakaxeln, eller det ser så ut iaf?

Annars tycker jag detta är en alldeles utmärkt tråd! Det är grymt kul att läsa när någon som har koll delar med sig av saker och ting! :thumbright:

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Är väl centrerat på bilen.
pinjongen sitter juh excentriskt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Naturligtvis! :doh:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? ( mer TF bakaxel

Inlägg av Nova Jörgen »

Det ena gav det andra...
När jag var klar med Björns ( http://www.nitrobear.se" onclick="window.open(this.href);return false; ) bakaxel till hans Top Fuel dragster så kom min garage polare Mattias som är crew chief hos Team Speedghost och bad mig titta igenom axeln på deras TF dragster också.

Så här ser dom ut när dom är blanka och fina å sitter ihop.

Bild

Det var lite kul med jämförande bilder, så här kommer en till...

Drivaxel Chrisman 12,5" mot chevy 12 bult orginal

Bild

Vårrusningen börjar lugna ner sig i garaget, så det är dåligt om intressanta projekt att dela med sig av för tillfället. Jag får väl fylla på med lite racebuss pyssel och en del små projekt från min "raggarbil" en -69 Nova.

Ha de'
Jörgen K.
Thunderbo1t
Forumsberoende

Inlägg av Thunderbo1t »

Den där tolvbultaren känner jag igen!
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Okej...inte i mitt garage...men det passar nog in här trots det :hihi:

Jimpas nya bil...1500+hp. ( eller vad det nu va' :wink: ) V8 med 2xTurbo. 25.1e chassi.

Jag å Hasse kontrollmäter, väger och grundjusterar chassit inför Jims premiär på PPF racet på Tallhed. Vi beslutade att inte göra några drastiska förändringar på 4-linken, utan vi lät det mesta vara så som bilen kom när Jimpa köpte den. Jag tvivlar lite på den "sättningen" och tror att den är för "snäll" å att bilen kommer sätta sig för mycket i bak å spinna loss av startlinjen. Vi får väl se...någonstans ska man börja att justera. Jag har i alla fall en plan om det går som jag tror. Nu är det viktigaste att grabbarna får komma igång, prova sig fram och skaffa sig GODA rutiner på banan.

Bild

Hasse fick sköta papper å penna samt kalkylatorn den här gången.

Bild

Jag börjar bli väldigt sugen på att köpa en ny trådlös våg med Blåtands överföring direkt till laptoppen och ett nytt chassiprogram. Fast egentligen så funkar det här alldeles utmärkt till det vi håller på med.

Bild
Senast redigerad av Nova Jörgen den ons jul 25, 2012 10:53 pm, redigerad totalt 2 gång.
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Hasse fortsätter att jobba bort diverse "barnsjukdomar" på Willysen. Vi höll på med lite injusteringar av motorn och lite annat små pyssel. Efter en lite mer hårdhänt provtur i området kom Hasse tillbaka med rykande bil...det ångade våldsamt ur motorrummet. Hasse rullade in på garage planen med god fart och avslagen motor. En av "frostpluggarna" hade lossnat när han gasade på ordentligt.

SJÄLVKLART sitter den jäkligt besvärligt till :angryfire: Det var bara att rulla in på lyften och börja demontera det som sitter ivägen. Vi gjorde kväller när vi kommit så långt att det går att montera den nya. Fortsättning i morgon.

Bild
Jörgen K.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? ( Turbo Falcon m.

Inlägg av Richard »

Är det inte Forden som Stefan Eriksson från Futura Racing körde med för nåt år sen i Competition Eliminator ?
Eller är det bara jag som är trött i mössan nu ?
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Skriv svar