Biltema är nog inte så dåligt.

Tjata om vad som helst .
Blådåren
För mycket laddtryck

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Blådåren »

bmw.nisse skrev:Jag hade en försäljare inne förra veckan som undrade om jag hade dåligt med strömtjuvar..
Jag svarade att jag jobbar med att ta bort dom inte montera.
Då säger han att volvo och folkvagn köper så dom borde ju vara bra!! =D
Med andra ord så är det ingen garanti att jobbet blir bra eller folk är kunniga bara för att det är volvo orginal osv...
Jag tror att hälften av alla mekaniker i det här landet borde göra något annat.
(jag jobbar på el o diesel inte bara elfel men 50% av alla mina reperationer är det)

Mvh:nisse

+1 !!
Strömtjuvar borde fan vara förbjudet !, vet inte hur många bilar jag fått in i verkstan där verkstäder och övriga monterat exempelvis larm med denna skit, funkar såklart bra ett tag men till sist kommer problemen.
En sanering från skiten och ordentlig lödning av kablarna så funkar det 9 gånger av 10.
Bilar utan turbo SUGER !!
bonden
För mycket laddtryck

Inlägg av bonden »

partyvan skrev:Bild

Köpte spindelled till volvon på biltema här om dan undra om detta häller inte är volvo orginal :thumbright:
Med tanke på rosten så har den ju antingen legat väldigt länge eller bara legat ett par år på lager och varit felaktigt förpackad.
Oavsett vilken så förbrukas ju delar av gummidamaskens livslängd.
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

Stämmer bilden ovan så skulle jag på kul ringa nån på volvo och påtala detta. Tror inte de uppskattar att det säljs sekunda hyllvärmare med volvo loggan på.............Förmodligen inte ens lagligt om det inte är så att det är nån slamkrypare med gamla loggan......
Användarvisningsbild
bmw.nisse
För mycket laddtryck

Inlägg av bmw.nisse »

Vem bryr sig? Volvo o biltema är vell synonymt? =D
Niklas "nisse" Ahlgren

Team TN
bennybira
För mycket laddtryck

Inlägg av bennybira »

Många av delarna håller ju inte volvo själva längre... Fattar inte vad problemet är.
Betalar du 1/3 av priset,
Gör helt enkelt så att du har 1/3 av förväntningarna. Allt utöver det är ren vinst för din del!!!!
Så behandlar jag biltema! och har varit jävla nöjd!
nicke.t
Forumsberoende

Inlägg av nicke.t »

de väll bara bra att biltema säljer volvo delar?
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Jag tar upp mitt vanliga exempel.

Bytte bärarmar fram på min e36 (Dåliga spindelleder)

Köpte nya på biltema, fick 21mm Toe Out på bilen :shock:
Gränsfall att det ens gick att justera Toe vinkeln korrekt.

Passform "sådär" skulle jag vilja säga, glappiga efter 3000 mil.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Kan bidra lite.

Jag tycker att man får ta Biltema för vad det är, en lågprisbutik. MEN är man lite skarpsynt och gör lite undersökning så kan man hitta en del guldkorn där. Och som vissa redan påtalat så verkar biltema köpa in där det är billigast för stunden. Köpte bränslefilter från Bosch där. Halva hyllan var full med vita kartonger och halva hyllan med Bosch filter. Undrar vilket man tar :) Men att det skulle handla om någon form av andra sortering, det tvivlar jag på.
Köpte blocknycklar storlek 34,36,38,42 för typ 79 kr/st om jag minns rätt. Jag har hoppat med hela min kroppsvikt på dom, finns ingen anledning att köpa 10ggr så dyra nån annanstans anser jag. Inte för "husbehov". Köpt ett par batterier där, ett gelbatteri till skotern och ett "vanligt" till bilen. 4 års garanti och lågt pris. Bra kombo!
Generellt vad gäller handverktyg så de jag använt (och till viss del även köpt till mig själv) som det står biltema 10års garanti på är inte så tokiga grejer.
Köpte en mutterdragare 1/2" för 299:- på biltema. Den åkte fort i bingen. Var helt värdelös. Svor många och långa ramsor för naturligtvis funkade den aldrig när jag behövde den.
Köpte en rondell 900W Ø125mm där när vi flyttade in i huset. Billigt, men inte särskilt bra. Efter ett år och ett bygge av ett traktorvagn så är lagrena så slut att den bara duger till att köra lamellskivor. Elverktyg/tryckluftsverktyg köper jag numer bara proffs eller semiproffsmodeller. När jag i stridens hetta står med en dålig cirkelsåg eller trasig borrfluga så är skulle jag köpa väldigt dyra verktyg och försäljaren råkade knacka på dörren. Jag HATAR när saker strular.

Buntband köper jag aldrig mer på biltema. Kvalificerat skräp och inte ens särskilt bra pris.
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

Vet för ett par år sedan när jag jobbade som bilmek så fick vi byta ut sprillans nya lmm på nyare volvosar som var köpte på biltema,de stod bosch på men dom funkade inte som tänkt från början.
plockade ut nya på vårat volvo lager också bosch grejer, funkade klockrent.

deras boschgrejer kostade typ 1000kr å jag tror vi tog nästan 4000kr för en lmm...
kunden som köpt biltema produkten sa att vi var dumma i huvudet å blä blä blä...
har för mig han fick en till av biltema på garantin å den funkade inte heller.
han var inte spec sugen att betala felsökningsavgifterna heller...riktig snålkuk.

sedan dess håller jag mig ifrån biltemas elprodukter i alla fall.

andra delar, bromsar, styrleder osv vet jag att de bara finns ett fåtal producenter världen över så de kvittar om de är orginal eller ej, säkert från samma fabrikant annan logga å annan förpackning.

koyo,trw, brembo, osv osv
Jens Hedlund.
Mathias
För mycket laddtryck

Inlägg av Mathias »

Hmmm, detta kan ju inte alls stämma enligt dig blådåren.

Xuri, du är inte direkt den första som har märkt av biltemas "utomordentliga kvalitetskrav"
Står det bosch så måste det vara en orginalgrej som tom har hårdare krav till biltema än
till biltillverkaren själv..... :doh: grejen kanske inte är trasig men den har ev inte genomgått
kvalitetskraven som billtillverkaren har ställt.

Jag jobbar själv inom tillverkande industri, har jobbat inom olika branscher inom tillverkande
industri och kan säga att kvalitetskraven/ testerna skiljer sig ganska markant.

Nog tjatat om detta, vill man köpa grisen i säcken köper man på biltema.
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
Blådåren
För mycket laddtryck

Inlägg av Blådåren »

Vad menar du nu "Mathias" ???.

Att lägga ord i munnen på andra är ett sätt jag inte uppskattar och ber dej vördsamt att hålla dej ifrån sådana lågvattenmärken i fortsättningen.
Att pyssla med sånt hör inte till en normal diskussion, även om åsikterna kan skilja sej åt !!.

Vad jag har sagt och står för är att det går att hitta bra grejer på biltema,
Det finns grejer som är bra, och det finns grejer som är dåliga, (kass...)
LMM är inte bland grejorna jag nämnt som bra, och det är definitivt inget som du ska kasta in i munnen på mej heller !.

Kan du inte klara av att hålla en vanlig diskussion utan att försöka "plocka billiga poäng" som inte ens är verklighets-baserade, så bör du hellre låta bli att diskutera !...
Mercedesturbodiesel
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mercedesturbodiesel »

Tycker biltema är bra jag, oavsett om dom säljer skit. Fick haveri pga en av deras delar för ett tag sen. Ringde o påpekade detta så ja skulle få en ny del. Efter mycket om o men sköt dom på om att jag skulle få ersättning för övriga "trasorna" med.. Så nu är ett kostnadsförslag inskickat till huduvkontoret så får man se.

En stor eloge till dom tycker jag. Riktigt bra good will.

Sen ska man nog inte specifikt klaga på elverktyg o tryckluft.. Vet att bosch har ju två olika serier verktyg tex. För hemmasnickarn o proffsbyggarn olika färger på maskinerna. Ska man ha en BRA skruvdragare tex så lär man passera 2000kr strecket iaf. Så ska man vara juste i kvalitets bedömningar måste man bedöma på rätt nivå och räkna med alla nack/fördelar.
Mvh Martin Stark
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Mathias
För mycket laddtryck

Inlägg av Mathias »

Var inte meningen att du skulle ta illa upp blådåren.
Men efter att du skriver att mitt uttalande var "tio i topp av det dummaste du har hört" så får väl jag svara.

Citat:
Nej!, den spindelleden är säkert en sån där som är utsorterad ur tillverkningen för att den har kassa toleranser, därför säljs den på biltema ...
Iaf enligt en teori som en del tror på .
(Det efter en bild på en detalj med volvo logga på.)

Det uttalandet var kanske inte heller helt trevligt skrivet av dig.

Jag svarade bara med samma mynt!!

Sedan när det väl visar sig att Xuri har haft problem med kass kvalitè på en eller tom 2 detaljer tillverkad av bosch från
biltema men motsvarande detalj från "orginal tillbehörs hyllan" fungerade bra så kan man ju undra.

Så kom inte och prata om lågvattenmärke mm innan du reflekterar över ditt eget språk.
Mvh Mathias
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

jag är då fast besluten om att biltemas grejer ofta är tillverkade i typ samma fabriker som övriga bilproducenters fast med slappare krav på sig/ sämre kvalitetskontroller.

är nog bara med biltema bromsklossar som jag varit med om att de tex börjat ryka om bromsarna efter första provturen.....

och sen blir jag alltid lika förbannad när man köpt billig skit å ska montera å de saknas tex nya bultar till grejerna.... eller dom bultarna man får är typ 4.8 kvalite...
Jens Hedlund.
Blådåren
För mycket laddtryck

Inlägg av Blådåren »

"tio i topp" får nog anses rätt välgrundat då du hävdar att delar som är utsorterade i kvalitets-hänseende inte skrotas, utan säljs som bla biltema-delar...
Därav mitt lilla påhopp om spindel-leden vilket nog får sägas ligga i linje med detta påstående!.

Vad du sedan undrar över om Biltemas LMM, får du ta med dom som det faktiskt berör !, jag har aldrig nämnt att dessa skulle vara bra, men detta kommenterade du ändå såhär då någon testat dessa "Hmmm, detta kan ju inte alls stämma enligt dig blådåren" .
Detta är vad jag kallar att lägga ord i munnen!.
jag har inte med ens med en antydan berört dessa delar, men det hindrade dej att lägga en protest i munnen på mej...

Vad jag har sagt och vad jag står för är att "det finns bra delar på biltema", och likaledes en mening som du konsekvent tycks "glömma".. "det finns dåliga delar" .
Detta är något jag står för och har heller inga problem att försvara, har bla sagt att jag inte handlar bromsbelägg där, då dessa inte når upp till en godtagbar standard, (i mitt tycke, det finns såklart fler åsikter men det får stå för dom!).
Att du har dåliga erfarenheter av denna firma är bara att beklaga, men som jag och flera andra sagt i olika inlägg, det går att hitta bra grejer på biltema, likaväl som det går att hitta skräp.

Men att konsekvent påstå att allt som finns på denna firmas hylla är rent skräp, är att gå med skygglappar för ögonen, men det är ditt problem och ditt liv.

Att du själv inte handlar där är rätt uppenbart, och jag tänker heller inte försöka övertyga dej att gå dit, det jag säger till andra är kort och gott, "prova, är du inte nöjd får du ju pengarna tillbaka" så vad är problemet ??.

Ha nu ett trevligt liv och var så snäll att sluta irritera dej på att andra inte tycker som du, alla är olika och vi tycker olika.
Det är egentligen inget stort problem, men Just åsikter om saker och ting kan blåsas upp till fantastiska proportioner om man tror att det bara kan finnas en sanning, bara en sida av ett mynt.
Skriv svar