Sierra "flygel" T5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Freewheel
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: lör jan 14, 2012 2:33 pm
Ort: Ljusdal
Kontakt:

Re: Sierra "flygel" T5

Inlägg av Freewheel »

:thumbright: :thumbright: Hur gick det med turbon då? Hade inte du problem med seg spool? Nåra uppdateringar
på maskin?
m.v.h. Nisse
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: Sierra "flygel" T5

Inlägg av Plump »

Jag bytte turbo till en likadan fast genomgången och billet hjul.
Nja inga direkta uppdateringar i maskin. Mer än att de är nytt grenrör, turbo och insug.

Dundersmurfen.
Som sagt. Får jag ordning på de sista innan helgen så kommer vi å mappar lite :)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Sierra "flygel" T5

Inlägg av Husse1 »

Plump skrev:Ja jag är nöjd. Är ju ingen topplack men duger åt mig :)


Jasså. Hoppas du fått några ideer i vartfall
Blir de för maskin?
Har inte bestämt mig ang. maskin än.
Hade ju varit kul om jag kan få plats med en 302", annars kanske det blir Pinton med Cosse kolvar/stakar eller en 2.9'a.
Men vem vet, kan bli nåt annat också, tänkte för en gångs skull fixa kaross och chassi först och sen drivlina.
Kommer i vilket fall kopa din lösning på styrningen.
Än en gång thumbs up för din bil!
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: Sierra "flygel" T5

Inlägg av Plump »

Av dom 3 motorerna så säger jag 302..
Pinto är ju en fin maskin me cossieprylar i.. klarar ju stryk..
2.9an får man ju ut effekt billigt.. Men låter så satans tråkigt bara..:-)
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Sierra "flygel" T5

Inlägg av Johan Lindberg »

Pinton kräver ju lite jobb för att vara nå vidare, billigt med cossie kolvar å stakar, men börjar man räkna in allt så landar det på en skaplig summa när man behöver göra lite jobb för att få i en kam också å då finns det väll lämpligare motorer. Koppling är lite tråkigt också, 215mm, apracing som finns bolton ramlar ju iväg på en slant, annars är det transit svänghjul å svarva om å byta startkrans å cosworth prylar (cosworth svänghjul passar inte, en bult till) 2.9an är ju mycket bang for buck men ack så tråkigt ljud som sagt. Sierran fanns ju med v8:a, var det i sydafrika eller i australien den gjordes för en tävlingsserie. Så jag säger också 302, lite mer orginellt.
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Sierra "flygel" T5

Inlägg av Husse1 »

Hmm. Nu gjorde ni det svårt för mig.
Har ju redan en Commodore med 5.0 (302").
Får kanske bli en bil till då med Jenke åtta.
Nog nu om mitt projekt och tillbaka till trådskaparens bil.
Hur går det?
Mappat än?
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: Sierra "flygel" T5

Inlägg av Plump »

Ta en lite mer modern 8a.
M60 var ju jag inne på ett tag där.
Det är ju en billig maskin som klarar bra med effekt. :)

Nej ingen mapp än. Förhoppningsvis nu under helgen om jag lyckas få gjort dom sista smågrejjerna idag här.
Så jag hoppas innerligt.
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: Sierra "flygel" T5

Inlägg av Plump »

De här var ju ett litet tag sedan nu.
Men det blev ingen ommappning tyvärr.
Såhär ser det ut just nu.
Bild

Och de här är anledningen.
Har gått max 30mil.
Bild

Så de är ju inte så roligt.
Så de blir att bygga nytt.

Gjorde en förlängning till handbromsen av en blocknyckel. Blev bra att hålla i.
Bild

Framvagnen. Ger strax över 50 grader. Helt ok.
Bild

Sen eftersom jag har rwd spindlar och coilover från 4x4 så var jag ju tvungen att fräsa upp hålen lite.
Vilket inte blev hundra och de blev skillnad på cambern.
Och på sierra är de ju inte så lätt att ställa camber.
Så vi gjorde såhär.
Fräste ur en aluplatta som passade i fjädertornet.
Bild

Lånade topplagringarna från polarens s14 k-sport ben.
Vilket passa kanon på gaz benen.
Sen var de bara å bulta ihop. Så nu hade man ställbar camber utan att svetsa om nånting.
Bild

Enda nackdelen är att man sänker ner infästningen och gör så bilen blir högre. Så man var ju tvungen att skruva ner coilovern nästan i bott gör att vara nöjd med höjden.
XXtreme
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis dec 03, 2013 3:31 pm

Re: Sierra "flygel" T5

Inlägg av XXtreme »

Bygger du sånna insug på beställning? Mvh
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: Sierra "flygel" T5

Inlägg av Plump »

Det är inte jag som byggt de. Uran brandtab. Hör med brandt här på forumet.
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: Sierra "flygel" T5

Inlägg av Plump »

Nytt projekt hemma i garaget..
Sprang över denna escort cosworth..
Är ju drömbilen sen många år tillbaka.
Så när läget dök upp så kände jag mig tvungen att köpa.

Satt bur, wrc vinge och front på den.. bara dubbelljusen som fattas.

Bild
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: Sierra "flygel" T5

Inlägg av wuffee »

va de allt du fick med?:).. rwd då?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: Sierra "flygel" T5

Inlägg av Plump »

Ja den va rätt tom..
Men hade inte kunnat använda så mycket ändå.

Japp de blir rwd på den..
Skriv svar