Cadillac 1959 Fleetwood

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Bjorn C
Forumsberoende

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av Bjorn C »

hejsan
de går lite segt med bilen nu med all värk när men en del har jag lyckas pyssla på med ändå tross missären

planen var ju från början att hitta ett någolunda fint objekt till bil och slippa all rost och skit och där gjorde gick jag ju på en nitlott tyvär så jag har sökt ny kaross och i söndags var jag och hämtade en e30 2dr från 89 så nu passar mina stylingbaklysen samt att de är lite andra kofångare och sånt lull lull , jag vet igentligen inte vad mer som skiljer mot en 86a men vill nån fylla på min brist på kundskap inom detta så tveka inte å skriv

tyvär har bilen fått en smäll mellan föfardörren och hjulhuset men jag riktar mer än gärna upp de än att börja byta halva bilen från rost som de var på den röda e30 jag hade
, den röda e30 karossen är såld och ska få donera ramben till en kompis som kör supernationell i rallycross som råkade ut för en startsmäll i sm finalen med danel wall men bilen gick att köra resterande 2 heat samt finalen trotts att den blev ca 10 cm ram-sne och de räckte till total 2a i sm i år bakom tiger å de är ju inte dåligt för att vara första året i största klassen så vem vet rambena kanske blir sm vinnare nästa år

fick även tag i en sunnen honingsverktyg så till veckan ska jag provborra några motorblock med de nya borrveket jag köpte så nu går de både borra och hona så de ska bli kul att testa på efter 2 års uppehåll

efterlyste på sävar efter en honare och fick napp så nu är den i mina ägor och ska användas till veckan
Bild
fick lite färg på garaget
Bild
ena gaveln färdigmålat
Bild
nya e30 karossen som ska få v12a motorn
Bild

mvh björn
Senast redigerad av Bjorn C den sön dec 09, 2012 2:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Micke_88
För lite laddtryck

Inlägg av Micke_88 »

Du planade väll svepet på ytan som ligger an mot motorn efter allt svetsande?
Är viktigt för att inte få bryt i ingående axel då blir kuggspelet på primärdreven galet !

MVH Micke
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

nä jag skulle aldrig plana svepet mot lådan för de om något förstör växellådorna

först har jag kapat av svepet på 750 lådan
sen kapat svepet på tds lådan
sen satte jag växellådan i svarven och svarvade svepet spikrakt
sen åkte jag och planade svepet från 750 lådan
sen svetsade jag dit en 8mm aluskiva på 750 svepet och åkte och planade den fastsvetsade aluskivan
sen svarvade jag en hubb på vevaxeln i motorn som centrerar lådan helt i centrum på vevaxeln
sen skruvade jag fast 750 svepet i motorn och tryckte in tds lådan i hubben på vevaxeln så den blev helt centrerad
sen kontrolerade jag så de inte var någon glipa mellan växellådan och svepet och de var d egivetvis inte när ena ytan var svarvad rak och den andra planfräst sen punkade jag ihop allt lite försiktigt och lät de kallna
sen kontrolerade jag så alla var som de ska och svetsade lådan hjälpligt för att slangpaketet hade blivit överkört och var trasigt så jag åkte sen och lämnade bort allt på tigsvetsning och de blev skitbra
hubben kastade 5 hundringar och de är inom toleranserna för vad volvo hade på fabrik så just de kommer inte bli nå problem i detta fallet

mvh björn
AntonD
För mycket laddtryck

Inlägg av AntonD »

förklara för en okunnig varför det skulle förstöra lådan med planing efter svets? : )

det jävliga är att trots obefintlig spalt och helt plana ytor ihoppunktat spikrakt kan ju skiten dra sig om man svetsar vårdslöst! men då snackar vi vårdslöst. men det tror jag inte ni gjorde. dessutom är det tjockt gods det handlar om, fast samtidigt små toleranser dock

grymt bygge, ska bli kul att följa :thumbright:

mvh
Henka_
För mycket laddtryck

Inlägg av Henka_ »

Ruskigt roligt bygge =) ska bli kul att se under byggets gång, det är ju inget jätte vanligt bygge direkt.
*Fyndig text*

Henke K
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

anton jag kan rita en bild i paint så ska vi se om jag kan förklara varför de inte är nå bra att plana ett svep så vänta ska jag bara försöka rita lite ;)

henka de är bilen i mina ögon som bmw tyvär aldrig byggde så de ska bli kul att se om man lyckas få de att fungera ;)
AntonD
För mycket laddtryck

Inlägg av AntonD »

gärna! för ja tänker att om man spänner upp lådan på ut och ingående axlar och planar av svepet så borde det inte bli något förstört? eller? : )
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

här är en väldigt utförlig bild haha

den svarta linjen längst upp på bilen är ju planytan på motorn
den gråa linjen är planytan för växellådan
den blå linjen är planytan om man tex har en växellåda med lös sprängkåpa
den röda linjen är växellådans linje genom lådan till vevaxeln
vevaxeln är den lila linjen
Bild

som man ser på bilden till vänster så kan de fungera hyfsat även om man inte får lådan helt centrerad men de blir ju en ganska brytning på axeln ändå och framför allt på kopplingscentrumet som vill vrida sig i samma riktning som axeln går i och lamellerna vill ju följa riktlinjen som vevaxeln ligger i så de blir en ganska bra brytning där vilken brukar resultera i att kopllingscentrumet springer runt splinsen på lamellen

på bild nr 2 är den blåa planytan planad och där ser man klart och tydligt vad som händer om inte växellådan är 100 centrerad , nämligen att utgående axel på växellådan hamnar ännu mer fel från centrum på vevaxeln och brytningen blir nu enorm på ingående lager i lådan pga att spetsen på utgående axel ändå ska in i vevaxeln centum ,och men detta menar jag att lådan bara blir 10 gånger sämre vid eventuell planing för då är de bättre att lådan är så pass centrerad som de går vid en svetsning och en planing bara försämrar de hela för axeln vill ju nu gå i den GRÖNA linjen

nu har ju inte en tds låda tex lös sprängkåpa så man får föreställa sig att den gråa linjen lutar likadant som den blåa i de fallet med de missade jag rita ut på min högteknilogiska ritning :)

den viktiga när man svetsar ihop en låda är ju att axeln igenom lådan har en rak linje mot vevaxeln och de har jag försökt uppnå med min hubb som centrerar lådan i vevaxeln samt styr både hubben och dom frästa och svarvade planytorna upp så inte vinkeln blir fel mellan växellådans linje och utgående axeln så de prickar centrum på vevaxeln

skulle min låda ha hamnat lite fel så får jag ju en brytning på linjen mellan växellådan linje och utgående axeln men jag blir inte hjälpt av att plana de "rätt" då jag bara sidoförskjuter lådan ännu mera och vinkel blir värre i lådan

nu kanske de hära blev tjatigt och kanske inte nån förstår hur jag menar men jag har försökt beskriva så gott jag kan , har nån nå frågor eller fuderingar så är de bara fråga på så hoppas jag kunna svara på dom

mvh björn
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

AntonD skrev:gärna! för ja tänker att om man spänner upp lådan på ut och ingående axlar och planar av svepet så borde det inte bli något förstört? eller? : )
du tänker rätt på sätt och vis men du missar en liten detalj som är viktigt som jag ska försöka förklara

om man spänner upp tex svarven i in och utgående axel och gör de rätt så kan man får en planyta som är rätt i förhållande till vinklarna på axeln genom lådan MEN är inte svepet och växellådan svetsat ihop i linje så kommer ju lådan bli sidoförflyttat åt något håll via bultdelningen när du skruvar fast den delen på motorn och då bryter de åter igen axeln åt de håll som centrum på vevaxln ligger i
hoppas du förstår hur jag menar mvh björn
Senast redigerad av Bjorn C den fre sep 28, 2012 10:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

här infogar jag en bild på hur jag har gjort min låda med ytteligare en högteknologisk beskrivning
Bild

färgerna är samma som tidigare men här har jag lagt till hubben som sitter på vevaxeln som centrerar på utgående röret på lådan , inte axeln utan röret som urtrampningslagret glider emot
hubben är den ljusgröna och röret för urtrampningslagret är den orange delen
de var även den blåa linjen jag svarvade spikrak och den gråa delen planade jag i fräsen så dessa 2 linjer ligger helt rakt mot varandra
den bruna linjen är vevaxelns fortsatta centrumlinje och de är den man vill försöka följa med växellådans axel

jag hade en diskution för några år sen här på sävar med en kille som bygger om lådor på löpande band och säljer dom och han och ett antal andra personer ansåg att jag var dum i huvet och att de blir kanonbra bara man planar av ytan på svepet så var problemet ur världen trotts att lådorna inte var centrerad så skulle lådorna skulle fungera klandefritt bara man planade ytan
allt jag sa/berättade sågades totalt så till slut la jag ner diskutionen och jag vet inte än i dag om han producerar sina lådor på samma sätt , jag anser dock att mitt sätt att göra just denna grej är då åtminstånde bättre och att man inte blir de minsta hjälpt av att plana ytan nå mer utan snarare tvärt om
de viktigaste är att lådan är centrerad mot vevaxeln där jag gjort den ROSA ringen och inte bara inne i vevaxeln
mvh björn
Micke_88
För lite laddtryck

Inlägg av Micke_88 »

Bild
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Som vänstra bilden visar kan man inte riktigt få de om man nu inte klantat sig rejält å svetsat lådan löst på arbetsbänken tex för spetsen på utgående axel kommer vara centrerad i vevaxeln om man har tryckt in den i lagret , däremot kan man få fel vinkel därifrån till dom rosa ringarna jag ritade på min bild och då hjälper de inte att plana hur som helst , de bästa stättet att göra en sån här svetsning på är ju att ta ut vevaxeln ur motorn och montera isär lådan och tillverka en axel med samma lagermått som vevaxeln och genomgående axel från växellådan , de är lite väl overkill då jag inte tänkte öppna motorn alls i mitt fall och inte ta isär lådan heller men de är ett alternativ men som jag har gjort de hära lösningen så fungerar den tillräckligt bra för mina ändamål men jag förstår varför de är så många som har lagerljud från sina lådor på tomgång bl.a. Och de är till 99% för att de inte är centrerat och man får en brytning först på lamellen och sen där dom rosa ringarna är mvh Björn
Senast redigerad av Bjorn C den lör sep 29, 2012 10:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
nicke.t
Forumsberoende

Inlägg av nicke.t »

bra förklarat,även jag fattar. :thumbright:
tel 0707149931
AntonD
För mycket laddtryck

Inlägg av AntonD »

ha glömt att svara, tack för förklaringen :) det borde underlätta om man får svetsskarven så nära motorn som möjligt så blir det mindre förskjutning
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

Nu känns det genast mycket osäkrare att köpa en färdigsvetsad låda, hur gör dom?

Är det nogon som vet vart man köper bmw lådor som passar vitmotor som inte rasar efter en dag?
Skriv svar