Sida 5 av 9
Re: Näsbergs loge
Postat: tor feb 28, 2013 7:18 pm
av * * * NXJ * * *
BUUU

Sätt aldrig en PV på skam
Skämtåtsidan

Kul att det finns triggers

/NXJ
Re: Näsbergs loge
Postat: fre mar 01, 2013 6:10 pm
av Helsings Smedja
Nämen så roligt med en update!
Det blir man ju inte bortskämd med i den här tråden...

men som du redan skrivit och ursäkta NXJ, så tycker jag att det vore smartare att smälla ihop Beemern och orginal PV´n så du kan åka nåt roligare än japancheva ( med PV ratt.. ) och peschåå i sommar! Det är inte så många timmar bort... ju... faktiskt..
SEN blir det stora jobbarhandskar på till nästa vinter och verkligen göra en SSK kind of PV av ´61an! Jaa !!
// Trigger´n
Re: Näsbergs loge! -02 sugen!
Postat: lör mar 02, 2013 8:07 pm
av Freewheel
hyvar in lite gamla Meinhofer-bilder som legat på rejsa tidigare
E21 bärarmar ombyggda med fjädersäten från -02an, använde en annan tvärbalk och
en del fyrkantsprof. som jigg
muppadapter på vänt grenrör
fina hjulhus
pannrummet
M.v.h.
Nisse
Re: Näsbergs loge. -02 sugen!
Postat: mån mar 04, 2013 7:40 pm
av SC1
NU börjar vi snacka! Näsbergsmästerskapen i drifting i sommar? Ser för mig däcksrök som skingras över åkrarna efter uppstället genom hela Näsbergskurvan... mm gott luktar det också
Re: Näsbergs loge. -02 sugen!
Postat: tis mar 05, 2013 3:24 pm
av Freewheel
Jepp, har ju finsprut att hänga dit, å dom gamla M10 rovorna svarar ju rätt bra på laddtryck

så lite fjong ska de väl kunna bli i lill-beemern! Ska beställa en howe steering shortener av mankan, så man hinner me att ratta oxå

Re: Näsbergs loge. -02 sugen!
Postat: tis mar 05, 2013 8:28 pm
av loop
Ja, det är ju några kurvor upp mot Los också
Re: Näsbergs loge. -02 sugen!
Postat: mån mar 11, 2013 2:25 pm
av Freewheel
inte mycke nytt..
beställde iaf en sånhär, 1 varv in=1.5 varv ut:

skitbra, så att det blir tungstyrt när man ska skjuta omkring skiten på gårdsplanen!
M.v.h
Nisse
Re: Näsbergs loge. -02 sugen!
Postat: tor apr 04, 2013 8:59 am
av Freewheel
Heej!
Nu har jag fundilerat lite på styrvxln till PVn
tror att detta kan bli bra, har gjort en 'styrstagsflyttare'
så jag får upp styrlederna på baksidan av styrvxln.. ursäkta avsaknaden av bildkvalité

frågan är väl om man får frigång mot nedre bärarmsbultarna, men det bör väl gå att lösa, grundtanken är ju att få stagen så nära framv.balken som möjligt
har även hämtat hem plast till den gamle BMWn, så bara metern med snö ger sig ska det bli ett ryck var det tänkt!!
m.v.h.
Nisse
Re: Näsbergs loge. -02 sugen!
Postat: tor apr 04, 2013 11:17 am
av * * * NXJ * * *
Såg spännande ut med styrväxeln. Vad kommer den ifrån för bil? Själv håller jag på bli galen på bumpsteermätandet

.

NXJ
Re: Näsbergs loge. -02 sugen!
Postat: tor apr 04, 2013 11:49 am
av Freewheel
Opel postkadett -84a.
sitter ju på torpeden på oplarna, så tar man en vanlig får man det spännande, då vrider hjulen höger när man svänger vänster o.s.v.

men en uppochnedvänd högerstyrd kadett verkar funka, jag plankade detta av CPTuttle, men vet ej riktigt hur han gjort eftersom alla hans äldre bilder kraschat
men jag hoppas detta kan bli bra

rätt roligt att opel tänkte på att dessa skulle användas på PV, det var därför dom gjorde så att fästena har exakt rätt bredd mot ramsnokarna på PVna
M.v.h.
Nisse
Re: Näsbergs loge. -02 sugen!
Postat: tor apr 04, 2013 12:35 pm
av * * * NXJ * * *
Okej. Jag ger min 240 styrväxeln lite mer tid. Har en idé hur jag ska kunna få till det... Annars satsar jag oxå på styrväxel med mittstyrstag.

NXJ
Re: Näsbergs loge. -02 sugen!
Postat: mån apr 08, 2013 12:47 pm
av Freewheel
Hallå igen! Är det någon som vet på rak arm om det finns någon M10/M30 som har vevaxelremskiva med triggerhjul och V-rem? Typ E28 528 eller nåt? ...är väl inte hela världen att nästa dit ett hjul på originalskivan heller, men finns det klart är de ju änna enklare

m.v.h. Nisse
Re: Näsbergs loge. -02 sugen!
Postat: tis apr 09, 2013 6:21 am
av Freewheel
Provhängde lite plast igår, markeras för urskärning av hjulhus... finns 2 sätt att se det, endera att man pajjar en -02a som aldrig varit rostig i hjulhusen bak, ELLER att man har fint utgångsläge iom att man slipper bygga nåt att sätta breddarna i
tycker ändå att det är svårt att slå BMWs egna designer på fingrarna när det gäller breddare, vare sig man kör Alpina gr2, zender eller nån annan breddning
M.v.h. Nisse
Re: Näsbergs loge. -02 sugen!
Postat: tor apr 18, 2013 6:44 am
av Freewheel
Hoj hoj!
Nu är det vår!
Lyfte på batteripolen på PVn, pumpade lite på handpumpen och, VOILA!
så snurra den igång
lite luft i hjulen och en finare provtur i vårkvällen
och när ändå inspirationeen låg på och var jobbig så måttade jag upp downpipen till -02an också, så den stekte jag ihop nu på morron
sen står även renovering av firmatrucken på schemat, lyfte av flaket för hytthörnsbyte, det är fan vad en cheva kan rosta
över och ut!
/Nisse
Re: Näsbergs loge. -02 sugen!
Postat: tis maj 07, 2013 8:37 am
av Freewheel
hej hej!
Nya hytthörn CHECK!
är nog 6 år sen den sprutades med Dinitrol, kladdigt fortfarande inne i hörnen, men den mesta färgen där inne hade flagat av, sen hade det rostat som f*n
men nu är det nytt och fint, kan rekommendera Würths roststopp quattro, lättsvetsad primer-zink-grund
ska prova en sorts dunder på ramen oxå, X-rost heter det, består av fosforsyra som "kväver" rosten och
bildar en yta av järnfosfat, sen gå på med Eastwoods "chassis black" ovanpå det
åsså ska fjäderpaketen bytas och 2.5" sänkblock monteras tillsammans med luftbälgar från (huga) Citroën C4 picasso

...ifall man vill åka med campern framöver.. sen ska hela rasket lackas PV

-61 beige med orange-flakeat tak, borde bli retro å bra
M.v.h.
Nisse