Bygge av flödesbänk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erik Persson »

Det blev för ovanlighetens skull nästan som planerat idag.

Började med att ritsa upp lite anvisningar för kapning av 20mm plåt som ska bli plattorna till toppen.
Bild

Vi visste att det var ont om syrgas och mycket riktigt räckte det till två av tre snitt. Farsan höll i skärbrännaren förstås. Träning sedan 50-talet ger färdighet.
Bild

Funderade en stund hur jag skulle göra hyllor till FP1:an och datorn. Det fick bli infällda hyllor så det var till att mäta ut och sedan använda sticksågen.
Bild

Byggde igen dessa hyllor helt på baksidan så skyddar man mot allt från att det ska ramla ut på baksidan, ljus som blänker i skärmen, till blås från dammsugarmotorerna.
Bild

Körde upp hål med hålsåg så jag kan trä in och ut kablar. Slut på stora skivor har det hunnit bli också så det blev en skarv. Men den sitter bakom skärmen i normalfallet så jag tror jag ska slippa reta mig allt för illa på den.
Bild

Med dator och FP1 på plats ser det bra ut.
Bild

Nu ska vi se om jag får hjälp med fräsning framöver.
Frågan är om den gubben är lika sugen på att fräsa som jag är på att flöda? :roll:

Fick motorsportbesök i garaget under dagen så det blev en massa snack och kaffe så klart. Per som var på besök fick med sig en gammal rallystol till sin elvaårige son.
Sonen har trots sin unga ålder redan påbörjat sin karriär som bilförare. De har isbana på vintrarna och nu tyckte farsan att han behövde sitta bättre, för det börjar gå fort.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Jarmo Y skrev:Jag har gjort formeln till exel och använder cd-värde 0.61.
2" hål (50,8mm) visade 281,2 cfm/28" det ger 89.5 cfm/ kvadrattum, 88.9 ger 279,4 cfm.

Hur ser formeln ut för beräkningen?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag vet inte hur formeln ser ut men med 0.61 i cd så flödar plattan 89 cfm per kvadrattum.
Så det är bara att räkna ut arean i kvadrattum och gånga med 89.
1 kvadrattum är 645 kvadratmillimeter.

Erland
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Jag kommer att få vänta på hjälp med fräsjobbet. Lite tråkigt men inte så mycket jag kan göra åt det. Om inte någon annan har en fräs och bor i närheten av Östersund och vill tjäna några hundralappar?

Råmaterialet till plattorna, alltså det som ska fräsas väntar på sin tid.
Bild

Farsan har svarvat det mesta på första cylindern. Denna har en cylinderdiameter på 86mm.
Lite kvar men vi inväntar fräsningen innan vi justerar lite längd mm. Jag väntar dessutom på de beställda o-ringarna som verkar ta lite tid att få fram. Det är väl kanske lite specialdimensioner förstås.
Bild

Så nu är det bara att vänta igen då...
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det går att köpa o-ring på tråd och själv kapa och limma ihop dom till rätt längd.
Nån har jag inte ens limmat utan jag tätar änden med fett.

Erland
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

O-ringarna anlände igår. Så nu är det "bara" att vänta på fräsning av plattorna. Slutet på månaden är senaste tidsangivelsen.

Bild

Tålamod är jobbigt när man inte har grejjer att fixa med själv.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende

Inlägg av Robin Olivi »

Tyvärr bor jag lite långt från östersund, annars hade vi säkert kunnat hjälpa då lågkonjunkturen börjar sätta sina spår på firman.

Ska bli kul o se hur det lirar sen när det börjar bli klart. :-)
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Oliven skrev:Tyvärr bor jag lite långt från östersund, annars hade vi säkert kunnat hjälpa då lågkonjunkturen börjar sätta sina spår på firman.

Ska bli kul o se hur det lirar sen när det börjar bli klart. :-)

Ja, frakten på plattorna till och från Västerås överstiger nog månadens budget ;)
Tack för erbjudandet i alla fall.

Men lite frustrerande är det att det står still.
Det är ju inte så många veckor bort gissar jag.

Eventuellt ska jag försöka dra ihop lite material till bil- och motorbygget som ska komma. Det kanske jag får ta den närmaste tiden istället. Kanske kan jag få hämta toppen för att börja mäta och fundera lite kanske. Det hade varit smaskens för att ha något att göra i höstmörkret.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Äntligen har jag fått delarna frästa. Men nu ska jag åka på kurs till Alvik och åker i morgon. Vidare till Farsta på torsdag och sedan hem. Förhoppningar finns om att det kanske blir lite fixat i helgen då istället.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Nu har det äntligen hänt lite i garaget. Inte så mycket som jag skulle hoppats kanske men lite annat kom emellan idag.

Här är de frästa delarna till hållaren som toppen ska stå på. Viss bearbetning återstår och farsan har börjat med en del av det. Bland annat ska det borras ett antal hål till.
Bild

I den understa plattan som ska fästas i bänkskivan är ett spår fräst så att o-ringen passar bra.
Bild

Här har jag temporärt ställt upp delarna med hjälp av ett par skruvar som håller ihop det så länge. Det som saknas är cylinder.
Bild
Bild

Tittar man lite ovanifrån syns avsatsen som cylindern ska vila på samt den undre plattan med o-ringen.
Bild

Cylindern uppspänd i svarven för det sista jobbet. Det ska bli ett spår för o-ringen som ska täta mot toppen.
Bild

Monterade även upp den enkla väderstation jag köpt. Visar temperatur och lufftryck.
Bild

Har påbörjat ett jobb på en julklapp också som jag inte kan lägga ut bilder på av förklarliga skäl. Men det har inget med varken motorer eller flödesbänkar att göra.

Bytte även bakfjädrar på min Rav4:a idag. Har köpt lastfjädrar så den ska hänga ner lite mindre när jag drar biltrailer.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Farsan var snäll nog och hade redan borrat hål för att montera samman det som jag fått fräst. Dessutom hade han svarvat spåret i första cylindern för o-ringen som ska täta mot toppen.
Jag tog mig tid till lite julklappsstök först. Sedan fick flödesbänken lite tid.
Det känns att det börjar närma sig även om det är en del pyssel kvar innan jag kan flöda första toppen.

Så här såg det ut när jag kom till garaget ikväll. Rörsprintarna är till för att centrera de båda plattorna mot varandra så att hålen stämmer överens.
Bild

Jag borrade hål i bänken så jag kunde fästa bottenplattan. Rätt stora brickor på undersidan så blev det stadigt. Drog på lite silikon mellan bottenplattan och bänkskivan så ska det vara tätt. Cylindern med o-ringsspår syns också på bilden och likaså o-rigen i bottenplattan som ska täta mot cylindern.
Bild

Cylinder på plats. Jag fick putsa lite för att den ska gå lätt. Lite väl tight passning så jag satte upp cylindern i svarven och använde smärgelduk.
Bild
Bild

O-ringen på plats som ska täta mot toppen.
Bild

Närmast blir nog att provköra med min hemgjorda kalibreringsplatta. Kanske svarva ett par till med lite mindre flöden också för att se hur det stämmer.
Att göra lite styrtappar för de toppar jag ska flöda först ligger nära till hands också. Det ska ju svarvas tre cylindrar till. Och byggas en anordning för att ha koll på nertryckningen av ventilerna vid flödning. Som sagt en del pyssel kvar.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Då har jag äntligen tagit ett par steg till mot att kunna köra flödesbänken. Denna gång har jag byggt en rigg för att kunna ha kontroll på hur långt jag trycker ner ventilerna. Då jag bara har 4-ventilstoppar att testflöda fick jag fundera ut en lösning för att trycka ner två ventiler samtidigt.

Så här blev slutresultatet efter dagens funderande och konstruerande. En basplatta som jag kan borra passande hål i för att anpassa mot topplocket och eventuella fästmöjligheter.
Själva justerskruven är en fingängad skruv som jag svarvade plan och svarvade bort sexkantskallen på. Denna borrade jag i änden och gängade M5 så jag kan fästa något som trycker på ventilskaftet.
Bild

Filade 4-kant så jag kan använda 10mm nyckel för att vrida på skruven och därmed justera nedtryckandet.
Ovanför har jag lämnat plats för att kunna göra fäste för indikatorklocka som jag beställt som då ska visa hur mycket jag trycker ner ventilen.
Bild

Här syns en M5-stång som är iskruvad i änden på justerskruven.
Bild

Så här blev lösningen för dubbla ventilskaft som ska tryckas ner.
Bild

Blir nog testkörning på riktigt under kommande vecka. Blev lite energiboost att komma så nära idag.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Använd m6 skruv. 1mm per varv i stigning. då behöver du ingen klocka. bara räkna varv:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Så enkla lösningar kan man ju inte använda ;)
Borde man ju kanske tänkt på. Ska mäta gängstigningen på den här skruven innan jag går vidare känner jag. Kanske har jag något som passar bra...
awes
För mycket laddtryck

Inlägg av awes »

Jag kör med en M8 för då blir det ju samma lyftintervall per varv som jänkarna använder (0.05")
Anders
Skriv svar