Sida 5 av 100

Postat: mån mar 20, 2006 11:15 am
av Jens Gustavsson
volvo140turbo skrev:Japp då har man ett riktigt chassie att bygga på, antagligen kommer en del att känna igen det..

Någon som har lite historia om det när det var en komplett volvo med volvo spis är välkommna att skriva:)


Har fått lite sponsor prylar från x3m-auto.se som synes nedan, Arp,stakar och laddtrycksventil TACKAR!!

All sponsring är varmt välkommet då det inte är på lek längre känns det som.


Jo nu värkar det bli mer än lek :lol:

bakaxel, däck, växelåda, vikt :?:

Postat: mån mar 20, 2006 12:06 pm
av Tommy Luhr
Jens Gustavsson skrev:
volvo140turbo skrev:Japp då har man ett riktigt chassie att bygga på, antagligen kommer en del att känna igen det..

Någon som har lite historia om det när det var en komplett volvo med volvo spis är välkommna att skriva:)


Har fått lite sponsor prylar från x3m-auto.se som synes nedan, Arp,stakar och laddtrycksventil TACKAR!!

All sponsring är varmt välkommet då det inte är på lek längre känns det som.


Jo nu värkar det bli mer än lek :lol:

bakaxel, däck, växelåda, vikt :?:

bakaxel är mw axlar 40splines 4,29:1 utvxl med aluhus.
hosier 33*16" och det är en preppad 400 med bellhouse.

Vägde tydligen 1050kg med volvo motor på startlinjen

Postat: mån mar 20, 2006 2:48 pm
av j björk
Kadett4wd skrev:Har sett den där på Tullinge för nåt år sedan..

ylade friskt i motorn. i burnout och första 100m. men presterade aldrig då jag såg den tyvärr..
bara poffa å small.

han som hade den med volvomotorn på bilderna är väl polare med han som hade/har den gula rekorden, som stoppat sin spis i en Camaro som e primad grå..... som poffar och smäller.. *S*
Det var han vad (med rekorden) som det stod om någon gång i wheels 2001?
Då hade han i alla fall 750hk och lite över 1000nm.
Men jag har också hört att de skulle ha haft en del problem att få den att fungera i bilen..

Postat: mån mar 20, 2006 3:31 pm
av Tommy Luhr
okej, jo jag har den tidningen hemma.
Funderar lite på om dom siffrorna är sanna.. men men allt kan vara möjligt..

Lite kul att få lite historia om bilen iaf :P

Postat: mån mar 20, 2006 4:20 pm
av Daniel Bjälevik
Hahahaha coolt :) e ju lite skillnad på kaross :) kul men endå lite tråigt,lr du kanske bara hade tänkt köra på strippen med den andra iaf?? kanske blir nån annan rolig motor i den för bus behov??

Mvh Bjäle

Postat: mån mar 20, 2006 4:36 pm
av Steve
volvo140turbo skrev:okej, jo jag har den tidningen hemma.
Funderar lite på om dom siffrorna är sanna.. men men allt kan vara möjligt..

Lite kul att få lite historia om bilen iaf :P
http://www.fickpingis.com/bilder/750hk.JPG
http://www.fickpingis.com/bilder/750hk_2.JPG
http://www.fickpingis.com/bilder/750hk_3.JPG
http://www.fickpingis.com/bilder/750hk_4.JPG

Postat: mån mar 20, 2006 5:08 pm
av Ersviken
hehe, den där numret av wheels har man ju fått ta kort på artiklarna med kameran eftersom man läst sönder tidningen så förbannat, bamazonmotorn var med i samma nummer har jag för mig :D

Postat: mån mar 20, 2006 5:54 pm
av j björk
St3v3 skrev:
volvo140turbo skrev:okej, jo jag har den tidningen hemma.
Funderar lite på om dom siffrorna är sanna.. men men allt kan vara möjligt..

Lite kul att få lite historia om bilen iaf :P
http://www.fickpingis.com/bilder/750hk.JPG
http://www.fickpingis.com/bilder/750hk_2.JPG
http://www.fickpingis.com/bilder/750hk_3.JPG
http://www.fickpingis.com/bilder/750hk_4.JPG
Får inte länkarna att funka?

Postat: mån mar 20, 2006 8:18 pm
av Tommy Luhr
Bjale_Racing skrev:Hahahaha coolt :) e ju lite skillnad på kaross :) kul men endå lite tråigt,lr du kanske bara hade tänkt köra på strippen med den andra iaf?? kanske blir nån annan rolig motor i den för bus behov??

Mvh Bjäle
ja det är tänkt att den andra 142:an skall bli mer bruksbil/streetbil.

Det var egentligen det som var tänkt ända tills motor bygget spårade ur, bakaxeln kommer inte hålla för den effekten samt att chassiet inte heller skulle ha hållt ihop så bra..

Så nästa sommar så skall väll den förhoppningsvis vara besiktigad gatbil igen med en vanlig 16v med 3-400hk, körbara hk.

Tänkte lacka om race bilen i samma oceangröna färg som den första fast med något race motiv.
Då får nog den "vanliga" 142:an ett drag i röven så man kan använda den som dragbil:)

Kan se fränt ut i depån tror jag:)



Ja bamazonen är med i den tidningen..

Det är inte så att volvo motorn som sitter i rekorden får smaka mettis?

han kör med mek pump, litet spjäll (behöver mindre luft/bränsle), kallstartsventiler för kallstarter med bensin.
Sen har jag för mig att det sitter lustgasnozzlar i insuget (kollade inte alla länkarna)..

Då kan den nog ge 750hk och 1000nm

Postat: tor mar 23, 2006 1:07 am
av Tommy Luhr
lite uppdatering.

Har haft stora psykiska besvär med mitt motorblock-målning.

Det reser sig gång på gång på gång så nu har jag slipat ner hela blocket och börjat om på ny kula.
Tillslut blev det svart i färgen och med fullgott resultat.

Ringde till vmperformance idag, dom skulle ha 12 500:- för två dagar i bromsbänken..

Det var inge trevligt att höra, men jag har fått för mig att dom är säkra på att bromsa motorer.

Någon som vet någon annan som kan med hestec?

Halvarsson har jag bromsat hos förut men där kunde man inte boka tid för han hade hur mycket som hellst att göra..

Ja ja det löser sig nog, skall starta upp den först.

Nu skall ventiler och grenrör med div iväg för coating så det blir klart iaf..

Bilder:
Bild
Bild
Bild

Postat: tor mar 23, 2006 1:24 am
av Fredde Holmgren
Robert "Amazing" här på forumet har en egen superflow bromsbänk och kör själv med hestec men det är klart du har ju en bit att åka till den bänken.

Postat: tor mar 23, 2006 9:23 am
av Tommy Luhr
vart i svergie finns den då? själv bor jag ju i arvika 6mil väster om karlstad i värmland..

Misstänker att det är en bit upp.

Postat: tor mar 23, 2006 10:26 am
av emil
utanför skellefteå, cirka 100 mil från arvika
prisskillnaden gör nog att det kan vara värt att åka dock :)
Går ordna nånstans att övernatta osv, riktpris är cirka 2000 per dag körning

Postat: tor mar 23, 2006 11:35 am
av Kadett4wd
Jag skulle vilja rekomendera Kenneth Andersson eller vad han heter..
Håller han till i Uppsala trakten tro?

VM performance har jag tyvärr(nu får jag väl skit) fått intrycket av att de gör inte jobbet komplett och med fullgott resultat.

En kompis är vän med Johan Wigstrand och Marco Maschietto,, därigenom kommer det lite info jag bygger min åsikt på.

Samt 'muppen' gick riktigt kasst på premiären här i Ludvika... då menar jag RIKTIGT kasst.,.. effekt fanns det.. men det verkade vara ett smärre h-e att få motorn att komma upp till effektområdet..

Postat: tor mar 23, 2006 11:57 am
av Tommy Luhr
Kadett4wd skrev:Jag skulle vilja rekomendera Kenneth Andersson eller vad han heter..
Håller han till i Uppsala trakten tro?

VM performance har jag tyvärr(nu får jag väl skit) fått intrycket av att de gör inte jobbet komplett och med fullgott resultat.

En kompis är vän med Johan Wigstrand och Marco Maschietto,, därigenom kommer det lite info jag bygger min åsikt på.

Samt 'muppen' gick riktigt kasst på premiären här i Ludvika... då menar jag RIKTIGT kasst.,.. effekt fanns det.. men det verkade vara ett smärre h-e att få motorn att komma upp till effektområdet..
Är mycket tacksam för den informationen, vill gärna ha mer speglingar och erfarenheter angående motor firmor med bromsbänk