Re: Friktion! bra att ha koll på.
Postat: lör nov 24, 2012 12:53 am
Så säg att du har en sugis på 100 hästar. Har du haft 7% förlust i friktion gav motorn egentligen 107hp. Lägg på ett bar laddtryck, vad händer? Kolvmassans förlust, lager samt ventilmekanism beror bara på varv medan kolvringarna kanske får lite ökad friktion med laddtryck. Vi kan alltså anta att friktionen inte ökar till det dubbla utan bara till säg 8hp förlust med ett bar. Motorn ger då (107*2 = 214hp) och bara 8 går bort och vi landar på 206. Det kan se ut som vi fick 6 gratishästar här. Jag skulle vilja räkna än värre: Får du ut 100hp har du antagligen eldat bränsle för 330hp, alltså 30% verkningsgrad. (330*0,07=23hp) går åt till friktion och (330*0,63=208hp) till avgaser och att värma vatten. Laddar du på detta, säg 3 bar, kommer du nog knappt öka friktionen alls och minskar dessutom värmeförlusterna (procentuellt). Du stoppar nu in 330*4 = 1320hp i motorn i form av bränsle och friktionen är fortfarande 23hp, typ. Värmeförlusterna var tidigare ( 38%+16%+9%=63% ) men har nu gissningsvis sjunkit till 60% (kanske lägre), så det går bort (1320*0,6=792hp) i värme, totala förlusten blir (792+23=815hp). Vi får alltså ut runt 1320-815=505hp på 4 bar absolut, ur en motor som gav 100hp som sugis. Förstår alla nu vad kadett säger?Big Al skrev:7% till friktion, pumpförluster
9% till omgivande luften
16% till kylsystemet
38% till avgaser
30% till veven
ungefär så fördelas effekten från bränslet
Kolv och kolvringar 45%
Lager 25%
Pumpförluster 20%
Ventilmekanism 10%
och ungefär sådär fördelas de mekaniska förlusterna
