Ockelbo Ht19 / B20

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Btw så bara orkade jag inte spraya på toppen så den mest påkostade biten ser mest muggig ut...
Tid är en bristvara så här på försommaren :evil:
//T
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

F.y.i så är alltså toppen lätt tillsnyggad,mirafrästa säten.Ny kam,tryckare,stänger,planad.
Hoppas dessa små mods ska ge en stark men hållbar motor, funderar mycket på att pula ihop någon typ av vattenmantlat extraktor grenrör men det få bli efter den korta båtsäsongen.
Har du kompetens att göra ett sånt jobb i vinter,skicka ett pm så snackar vi..
//T
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad det andra dim på ditt kylrör? jag hadde kopierat måtten mycket noga från en marin topp jag hade här men det kanske finns olika modeller?

mvh jens
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Det kan säkert finnas olika termostathus,det var hålets placering som inte stämmer.
Bild

Jag valde att använda orginalröret för det var tunnare i godset men det gick åt helv----, min fina kemiska metall gillade inte när gjutjärnet i toppen blev varm,släppte o läckte.

Bild
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Det var massa småproblem som kasst batteri,felinställd tändning läckage på några ställen och så kylröret.
Imorgon ska jag byta till det röret med mer gods i ( vad är det för material Jens?) och försöka svetsa.
Borde gå tycker jag.

Motorn går iallafall och låter kry, som sagt ska jag beta av alla småfel imorgon.
Vad var det tändningen skulle stå på?
Ca 25-27 f.ö.d vid 2000rpm?
Teflonminne..
/t
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Svetsat inte snyggt men kanske kan duga,kladdade på lite färg innan fotot så ni slipper se eländet till svetsning..Bild
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Förhoppningsvis hinner jag köra in nya kammen och göra allt helt färdigt i helgen.
Bra sugen på att provköra :hey:
//T
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Läste på lite och hittade info om huvudmunstycke orginal är 145, Jens har kollat och det sitter 160 i.
Bild
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Instruktioner för tomgångsinställning
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

"luft skruven 2 varv utskruvad" jag skulle gissa att du behöver skruva in den en del för att få bra tomgång då du har mindre vac med din trim kam. eventuellt så måste du gå upp i lågfarts munstycke?

vad är lägsta varv du kan lägga i växlarna på? det ska nog va tomgång nu också.

blir kul att höra hur den kommer gå :thumbright:

när du ska provköra se till att tändningen inte går över 35 grader på högre varv då har du lite marginal om inte huvudmunstycket inte räcker till. när du kör in kammen kan du ge den den tändning på 2500-3000 rpm som den låter trivas med (skulle tro 25 grader på de varven)

mvh jens
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Hej

Tror tomgången låg på ca 8-900rpm förra året.
Jag har inte så bra koll men därnågonstans bör det nog vara.

Vid 2000 rpm står den just nu på 26grader och går helt rent,det var så den stod förra året innan jag rev den,det sitter ett "hemmagjort" märke just där som någon tidigare ägare huggit in.
Ska kolla över allt i dagarna,har just fått hem trailern så jag kan stå ute och köra..
Blir jäkligt äckligt att stå inne i garaget och bolma...

Tar nog ett par dagar till innan jag hinner få den i vattnet för riktig provkörning,
Hoppas på minst 15knop till iår,förra året var max 21gpsknop,oavsett antal personer i båten,maxvarv var 4100.
Har en större propeller i reserv som jag hoppas kunna varva ur med nu :roll:



Trevlig långhelg
//T
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Nu har jag kört motorn 30 min på gården med drevet i balja med vattenslang i.
Låg mest på varv mellan 2200-3000

Stabil vattentemp och oljan ser klar och fin ut.
Motorn går helt rent med bra ( obelastad) gassvar.

Men omöjligt att få till tomgången.
Lägsta blir 1650rpm under det ramlar den ned i typ 400rpm med nys o poff o stannar, en minmal gasdutt ger 1800-2000rpm en stund (accpumpen ger tillskott?) sen ner igen.
Blandskruv skruvad all från fullt in till över 2 varv ut inget resultat även olika tändinställningar testade,går bäst vid ca 14-15 grader på den förhöjda tomgången 1700rpm.
Kollade stift även om det kanske inte går att läsa riktigt så här obelastat så ser dom ljusbruna något mot för vita hållet ut?Bild

Blixten gör att bilden blir för vit
Senast redigerad av tfr den tor jun 06, 2013 2:10 pm, redigerad totalt 2 gång.
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

2 irriterande läckage ena oljepåfyllningslocket trots ny packning och ett som jag tror är trågpackningen,måste skaffa en spegel för o kolla.

Svetsningen av kylröret ser ut att hålla.

Ska byta olja,ställa ventiler efterdra toppen mm undrar hur det är tänkt att man ska dra runt motorn egentligen, finns ju inget att vrida på förutom generatorns remskive mutter, kanske går om man skruvar ur stiften?

//T
tfr
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Ort: Tjockhult,Nacka

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av tfr »

Bild

Ska borra upp tomgångs/lågfartsmunstycket
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ockelbo Ht19 / B20

Inlägg av Kadett4wd »

en grej..

Då jag hade weber 36dcd på min a gamle ascona för massa år sedan.. 1987.
Så ville den absolut int egå på tomgång förrens jag borrade upp lågfarten nå jävulskt.

Lokaliserade felet till läckande spjällaxel.
När spjället var stängt så drog det så mycket luft där så det drog knappt i lågfartssystemet.
som 17-18åring var det ett stort bekymmer att hitta på*S*
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar