
Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
kalibrera tryckmätaren 

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Jag tänkte lägga upp mappen här, maxtuning har titta på den och säger att den är helt okej!
Hur menar du att jag ska kalibrera tryckmätaren?
Nu är det en sista utväg, bygga om grenröret igen och montera 60mm rör ut till wg och kona ner till 48mm, fungerar inte detta så ger jag upp, har verkligen testat allt.. massa folk har varit och försökt som har hållt på med detta.
Jag har dock inte kollat mottrycket i kollektorn vilket jag borde göra.
Laddtrycket beter sig alltså = Stabilt till 4000rpm sen stiger det och vid 5000-6000 så skenar det iväg helt sjukt mkt.
Vad ska mottrycket ungefär ligga på vid 1,5bars laddtryck? Mvh
Hur menar du att jag ska kalibrera tryckmätaren?

Nu är det en sista utväg, bygga om grenröret igen och montera 60mm rör ut till wg och kona ner till 48mm, fungerar inte detta så ger jag upp, har verkligen testat allt.. massa folk har varit och försökt som har hållt på med detta.
Jag har dock inte kollat mottrycket i kollektorn vilket jag borde göra.
Laddtrycket beter sig alltså = Stabilt till 4000rpm sen stiger det och vid 5000-6000 så skenar det iväg helt sjukt mkt.
Vad ska mottrycket ungefär ligga på vid 1,5bars laddtryck? Mvh
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
nej jag skämta bara... eftersom ingen vet vad som är fel så tänkte jag tipsa om nå totalt ''way out there"... för att öppna nya banor att tänka i 

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Haha, ja precis
eller mappa efter vad turbon orkar med..

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Jag tänkte summera lite med bilder och vad jag har testat och inte testat.
Jag har ju ett riktigt konstigt fenomen med mitt laddtryck, jag har felsökt och byggt om min bil nu i snart 3 månader.
Folk har slut på ideér och jag vet inte vart jag ska vända mig längre...
Det är en smidd volvo t5 med styrsystem vems som går på e85.
Turbon är en helt ny GT35r med 82avgashus och en ny tial 44mm wg.
Jag har provtryckt, byggt 2 olika grenrör, provtryck wg, försökt att mappa bort det, stroba tändning.
Ingenting har hjälpt!
Här kommer lite bilder på grenrör osv.
Motorn i helhet:

Detta grenrör börja jag att köra med och använde mig av fjädrar som gav mig 0,8 i laddtryck.
Vi hamna på 2kg (säkert mer, men satte spärren där) Röret ut till wg är 38mm invändigt.
Vi börja självklart att greja med wg, inget hjälpte.
Jag plocka av min wg och körde och hade 0,8bars laddtryck utan wg.

Det första folk berätta var att jag hade för litet rör ut till min wg och att röret satt bara i 4ans cyl i kollektorn.
Sagt och gjort jag köpte ny kollektor och montera ett 48mm rör invändigt och min wg är 44mm.

Jag montera så långt upp mot turbon jag kunde och i 2rör


Jag har testkört och med en 0,3 bars fjäder i så ligger den på 1,2-1,3 tills cirka 5000rpm sen så skenar den iväg nått sjukt!!
VARFÖR?! detta koncept fungerar på så många andra motorer men på min är det omöjligt?? Jag har bekant som kör på 38mm wg och samma turbon och för honom fungerar det, istället har jag 0,8 bars laddtryck när jag inte ens har en wg monterad.
Nu är tanken att montera ett 60mm rör ut till wg istället men det känns lönlöst eftersom det inte verkar finnas något mottryck alls i min kollektor vid 5000rpm+
Så vad ska man göra i en sån här situation???
Kom gärna med tips!
Jag har ju ett riktigt konstigt fenomen med mitt laddtryck, jag har felsökt och byggt om min bil nu i snart 3 månader.
Folk har slut på ideér och jag vet inte vart jag ska vända mig längre...
Det är en smidd volvo t5 med styrsystem vems som går på e85.
Turbon är en helt ny GT35r med 82avgashus och en ny tial 44mm wg.
Jag har provtryckt, byggt 2 olika grenrör, provtryck wg, försökt att mappa bort det, stroba tändning.
Ingenting har hjälpt!
Här kommer lite bilder på grenrör osv.
Motorn i helhet:

Detta grenrör börja jag att köra med och använde mig av fjädrar som gav mig 0,8 i laddtryck.
Vi hamna på 2kg (säkert mer, men satte spärren där) Röret ut till wg är 38mm invändigt.
Vi börja självklart att greja med wg, inget hjälpte.
Jag plocka av min wg och körde och hade 0,8bars laddtryck utan wg.

Det första folk berätta var att jag hade för litet rör ut till min wg och att röret satt bara i 4ans cyl i kollektorn.
Sagt och gjort jag köpte ny kollektor och montera ett 48mm rör invändigt och min wg är 44mm.

Jag montera så långt upp mot turbon jag kunde och i 2rör


Jag har testkört och med en 0,3 bars fjäder i så ligger den på 1,2-1,3 tills cirka 5000rpm sen så skenar den iväg nått sjukt!!
VARFÖR?! detta koncept fungerar på så många andra motorer men på min är det omöjligt?? Jag har bekant som kör på 38mm wg och samma turbon och för honom fungerar det, istället har jag 0,8 bars laddtryck när jag inte ens har en wg monterad.
Nu är tanken att montera ett 60mm rör ut till wg istället men det känns lönlöst eftersom det inte verkar finnas något mottryck alls i min kollektor vid 5000rpm+
Så vad ska man göra i en sån här situation???
Kom gärna med tips!
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
ja man har svårt att haja det kan ju inte bli nått avgas tryck alls egentligen bara värme.
det låter som du skaffat dig ett respons system som suger in nytt syre in i turbon via wg röret och går för fett så det blir som en jet motor
troligtvis inte men vem vet
har du kunnat mappa så den går hyfsat på lamda ?
har du mätt trycket i grenröret ?
vad visar avgas tempen?
står kammarna rätt ?
du har ingen kompenserings tabell aktiverad som fetar på bränsle och sänker tändningen ?
har du testat utan downpipe?
prova slipa ner kollektorn lite så den blir trubbigare så kanske du får mer turbulens så avgaserna hittar ut lättare till wg'n som det värkar nu så får du fart satan på avgaserna/värmen in i avgashuset. man ska inte behöva göra kollektorn sämre men testa
det låter som du skaffat dig ett respons system som suger in nytt syre in i turbon via wg röret och går för fett så det blir som en jet motor
troligtvis inte men vem vet
har du kunnat mappa så den går hyfsat på lamda ?
har du mätt trycket i grenröret ?
vad visar avgas tempen?
står kammarna rätt ?
du har ingen kompenserings tabell aktiverad som fetar på bränsle och sänker tändningen ?
har du testat utan downpipe?
prova slipa ner kollektorn lite så den blir trubbigare så kanske du får mer turbulens så avgaserna hittar ut lättare till wg'n som det värkar nu så får du fart satan på avgaserna/värmen in i avgashuset. man ska inte behöva göra kollektorn sämre men testa
Stahl
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
2 saker du kan kontrollera...
Koppla på tryckluft via regulator till ecu.n, kör 0-2 bar o kolla så boxen visar samma värde.
Kontrollera markeringen på remskiva (vad du strobbar emot) med indikatorklocka på kolven i tändstiftshålet.
Koppla på tryckluft via regulator till ecu.n, kör 0-2 bar o kolla så boxen visar samma värde.
Kontrollera markeringen på remskiva (vad du strobbar emot) med indikatorklocka på kolven i tändstiftshålet.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
hur är de kopplat till wg ? kör du nått på översidan?
//Wigge
edit såg på första sidan att du bara körde tryck på undersdan gör du de än?
//Wigge
edit såg på första sidan att du bara körde tryck på undersdan gör du de än?
Sgracing vi fixar de mesta!
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Tusen tack för massa nya tips!
Bilen är mappad så gott det går!
Trycket i grenröret är inte mätt, jag ska plocka ner och svetsa dit en nippel och mäta det!
kammarna står rätt, kollat flera ggr.
har inte testat utan downpipe, men det är 3" hela vägen med en fullflödesljuddämpare.
Jag ska testa att koppla på lite tryckluft på mapsensorn?
Jag har redan kontrollerat markeringen på remskivan.
Daniel 850:
Jag kör bara med grundtryck dvs den undre går från wg till kompressorhuset på turbon.
Den övre som man skapar mottryck med går ut i luften.
Mvh!!
Bilen är mappad så gott det går!
Trycket i grenröret är inte mätt, jag ska plocka ner och svetsa dit en nippel och mäta det!
kammarna står rätt, kollat flera ggr.
har inte testat utan downpipe, men det är 3" hela vägen med en fullflödesljuddämpare.
Jag ska testa att koppla på lite tryckluft på mapsensorn?
Jag har redan kontrollerat markeringen på remskivan.
Daniel 850:
Jag kör bara med grundtryck dvs den undre går från wg till kompressorhuset på turbon.
Den övre som man skapar mottryck med går ut i luften.
Mvh!!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
den övre är öppen? inte pluggad?
//Wigge
//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Det spelar ingen roll Daniel, det skenar helt utan wastegate.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Vad med att prova en mergekollektor,så man får lite mindre area.
Prova med brantare vinkel på rør till wg och bara med en litan rørbit typ 5 cm. utan wg monterad.
Prova med brantare vinkel på rør till wg och bara med en litan rørbit typ 5 cm. utan wg monterad.
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 785
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
en till wg på andra sidan kollektorn då? är de möjligt?
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Kanske inte rätt väg att gå men det går ju bygga mer mottryck med en ljuddämpare till
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 106
- Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Kan du inte låna din polares grenrör, turbo och wg och slänga på? Eftersom han också körde t5. För då kan du med all säkerhet utesluta om det är fel på ditt grenrör.
Bara en tanke, men jag är bara lekman
Bara en tanke, men jag är bara lekman
