Grenrörsdesign

Diskussioner för erfaret folk
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Någon som har tips på nipplar att sätta i grenröret för att mäta avgastemp och mottryck?
Är det någon 3mm klämhylsa man brukar köra med, eller hur var det?
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

toxic ant:det finns redan turbos med den lösningen på marknaden......
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Angående nipplarna till avgasmottryck mm så funkar det med en bromsrörsskarvnippel som svetsas fast. sen i med ett bromsrör sen slang på den en bit ifrån grenröret.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Pitebo skrev:toxic ant:det finns redan turbos med den lösningen på marknaden......
Med den luckan som Calleberg beskriver menar du då vad?
Jo, jag antar att det ska finnas, har som sagt sett en bild någonstans.
Vet du vad det sitter sådana turbos på?
Användarvisningsbild
Calleberg
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jan 27, 2004 7:21 am
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Möjligen menar han VNT turbos, Den lösningen vi beskrev är ju en form av snik VNT...

/M
Sörlänning
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jo, lär ju finnas flera sådana enklare varianter, men jag har aldrig sett någon i verkligheten.
På dieselbilar brukar det ju vara vnt, eller också är det vanlig wg.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

jag menar inte VNT, utan en avgasdel med en klaff som styr över avgaserna till den ena porten i turbon på låga ladd, vet tyvärr inte vilken tillverkare som har patentet på detta(förutsätter att det är patentsökt) och isf om det kommit ut nån turbo på marknaden än??? vore intressant att testa en sådan turbo, men framtiden är utan tvekan VNT om det går att lösa problemen som uppstår vid höga avgastemperaturer dvs...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

kastar in en hemsida här där polarn bygger lite rör.
han bygger rör till allt om så önskas.

lite reklam ja vet ;)
men ni kanske kan få idéer av det åxå,
http://www.petergproduction.com/
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Tråkigt snyggt det var då. :shock:
Användarvisningsbild
Calleberg
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jan 27, 2004 7:21 am
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Pitebo skrev:jag menar inte VNT, utan en avgasdel med en klaff som styr över avgaserna till den ena porten i turbon på låga ladd, vet tyvärr inte vilken tillverkare som har patentet på detta(förutsätter att det är patentsökt) och isf om det kommit ut nån turbo på marknaden än??? vore intressant att testa en sådan turbo, men framtiden är utan tvekan VNT om det går att lösa problemen som uppstår vid höga avgastemperaturer dvs...
Var det Mazdas vankelturbo du tänkte på?

/M
Sörlänning
Användarvisningsbild
62comet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
Ort: Nord-Norge, Rognan

Inlägg av 62comet »

det med bacpressure i grenrøret..

Har sett på noen headers til div. amcars at i eksos flensen er grenrøret laga som ei trakt. Inni trakta er det festa ett ekstra rør, hvis det kommer en puls feil vei, så vil den følge veggene i røret og ikke komme seg så lett inn igjennom eksoskanalen. Fant ikke noe bra bilde akkurat nå, litt seint, men tegna litt i full fart.


Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Det där har jag testat i downpipen med gott resultat..
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag vet att Boström kör så på sitt grenrör i Amazonen, "hockeyrink runt avgasporten" som han beskrev det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
kretslopp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jul 20, 2006 8:13 am
Ort: Åre

Inlägg av kretslopp »

Pitebo skrev:jag menar inte VNT, utan en avgasdel med en klaff som styr över avgaserna till den ena porten i turbon på låga ladd, vet tyvärr inte vilken tillverkare som har patentet på detta(förutsätter att det är patentsökt) och isf om det kommit ut nån turbo på marknaden än??? vore intressant att testa en sådan turbo, men framtiden är utan tvekan VNT om det går att lösa problemen som uppstår vid höga avgastemperaturer dvs...
Kan det vara samma funktion som det sitter på min originalturbo du tänker på? Eller nåt liknande iaf.

Garrett VAT25 har en flärp i turbinen som vid fullstämpling med gaspedalen rör sig åt nåt håll och ökar flödet tror jag det var.
Laddet höjs då från 1.1 till 1.3bar.

Bild

Det är klockan till höger i bild som styr den flärpen.
Hittar ingen schematisk bild eller en bild nån invärtesbild (som jag sett tidigare).
Pug T16 (original än så länge)
Allibow
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: fre apr 13, 2007 11:58 am

Inlägg av Allibow »

kan det inte vara så att den ena klockan styr vinkeln på bladen i turbon? unjefär som på en helikopter?!

mindre vinkel = lättare att snurra
Skriv svar