Grenrörsdesign
Någon som har tips på nipplar att sätta i grenröret för att mäta avgastemp och mottryck?
Är det någon 3mm klämhylsa man brukar köra med, eller hur var det?
Är det någon 3mm klämhylsa man brukar köra med, eller hur var det?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Med den luckan som Calleberg beskriver menar du då vad?Pitebo skrev:toxic ant:det finns redan turbos med den lösningen på marknaden......
Jo, jag antar att det ska finnas, har som sagt sett en bild någonstans.
Vet du vad det sitter sådana turbos på?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Jo, lär ju finnas flera sådana enklare varianter, men jag har aldrig sett någon i verkligheten.
På dieselbilar brukar det ju vara vnt, eller också är det vanlig wg.
På dieselbilar brukar det ju vara vnt, eller också är det vanlig wg.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
jag menar inte VNT, utan en avgasdel med en klaff som styr över avgaserna till den ena porten i turbon på låga ladd, vet tyvärr inte vilken tillverkare som har patentet på detta(förutsätter att det är patentsökt) och isf om det kommit ut nån turbo på marknaden än??? vore intressant att testa en sådan turbo, men framtiden är utan tvekan VNT om det går att lösa problemen som uppstår vid höga avgastemperaturer dvs...
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
kastar in en hemsida här där polarn bygger lite rör.
han bygger rör till allt om så önskas.
lite reklam ja vet
men ni kanske kan få idéer av det åxå,
http://www.petergproduction.com/
han bygger rör till allt om så önskas.
lite reklam ja vet

men ni kanske kan få idéer av det åxå,
http://www.petergproduction.com/
Var det Mazdas vankelturbo du tänkte på?Pitebo skrev:jag menar inte VNT, utan en avgasdel med en klaff som styr över avgaserna till den ena porten i turbon på låga ladd, vet tyvärr inte vilken tillverkare som har patentet på detta(förutsätter att det är patentsökt) och isf om det kommit ut nån turbo på marknaden än??? vore intressant att testa en sådan turbo, men framtiden är utan tvekan VNT om det går att lösa problemen som uppstår vid höga avgastemperaturer dvs...
/M
Sörlänning
- 62comet
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
- Ort: Nord-Norge, Rognan
det med bacpressure i grenrøret..
Har sett på noen headers til div. amcars at i eksos flensen er grenrøret laga som ei trakt. Inni trakta er det festa ett ekstra rør, hvis det kommer en puls feil vei, så vil den følge veggene i røret og ikke komme seg så lett inn igjennom eksoskanalen. Fant ikke noe bra bilde akkurat nå, litt seint, men tegna litt i full fart.

Har sett på noen headers til div. amcars at i eksos flensen er grenrøret laga som ei trakt. Inni trakta er det festa ett ekstra rør, hvis det kommer en puls feil vei, så vil den følge veggene i røret og ikke komme seg så lett inn igjennom eksoskanalen. Fant ikke noe bra bilde akkurat nå, litt seint, men tegna litt i full fart.

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det där har jag testat i downpipen med gott resultat..
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Jag vet att Boström kör så på sitt grenrör i Amazonen, "hockeyrink runt avgasporten" som han beskrev det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Kan det vara samma funktion som det sitter på min originalturbo du tänker på? Eller nåt liknande iaf.Pitebo skrev:jag menar inte VNT, utan en avgasdel med en klaff som styr över avgaserna till den ena porten i turbon på låga ladd, vet tyvärr inte vilken tillverkare som har patentet på detta(förutsätter att det är patentsökt) och isf om det kommit ut nån turbo på marknaden än??? vore intressant att testa en sådan turbo, men framtiden är utan tvekan VNT om det går att lösa problemen som uppstår vid höga avgastemperaturer dvs...
Garrett VAT25 har en flärp i turbinen som vid fullstämpling med gaspedalen rör sig åt nåt håll och ökar flödet tror jag det var.
Laddet höjs då från 1.1 till 1.3bar.

Det är klockan till höger i bild som styr den flärpen.
Hittar ingen schematisk bild eller en bild nån invärtesbild (som jag sett tidigare).
Pug T16 (original än så länge)