Sida 5 av 10

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: lör jan 25, 2014 9:52 pm
av Danne_jmk
Grymmt bygge :)
Vart har du köpt de stora runda kontankterna ?
Har jagat några bra kontakter att skarva\dela min kabelhärva med.


Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: lör jan 25, 2014 9:58 pm
av Niklas Sandström
Jag använder CPC kontakter från Elfa.

Re: Sv: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: lör jan 25, 2014 10:33 pm
av Danne_jmk
Niklas Sandström skrev:Jag använder CPC kontakter från Elfa.
Tackar för svaret :-)
Man blir ju galen på elfa om man inte har någe att söka på.
Nu skall här beställas :-)

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: sön jan 26, 2014 4:28 am
av Awpelqvist
Vars har du köpt svänghjulet? och hur mkt fick du böta för det? :) du kan svara i pm om du inte vill ta det i tråden

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: tis jan 28, 2014 3:23 am
av Bjorn C
snyggt jobb må jag säga 0ch kul att fler komme rmed v8an ;)
vem har gjort foderjobbet på blocket för de är inte nå maskiner jag känner igen från unitek i alla fall ?

och lycka till med supercar sattsningen i team tiger ;)

Med vänlig hälsning

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: tis jan 28, 2014 11:32 am
av Niklas Sandström
Svänghjulet är köpt hos DLI teknik http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 77&lang=sv

Björn: Stefan fodrade mitt block men bilderna är från fodermonteringen på Andreas motor som gjordes på en mekanisk industri här i stan.

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: tor jan 30, 2014 11:24 am
av henn0
fantastisk bil detta måste jag säga bland de grymmaste byggena jag sett, brutalt med en s65a. hur mycket effekt hoppas du på ur den? :)

liten fundering, vad ligger slaglängden på fram resp. bak på din bil?

sen tänkte jag höra med dig vart du anslöt trycksteget på torrsumpen till din s50? kan man ansluta på orginal filterhus? planerar nämligen själv att fixa torrsump på en s50b30.

Re: Sv: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: tor jan 30, 2014 3:17 pm
av Niklas Sandström
Tackar så mycket :-)
Den standard motorn som sitter i nu borde ge ca 390 whp som den andra motorn i garaget gav.

Den som Unitek håller på med borde knäcka 500 i motorn iaf.

Fram har jag 200mm slag och 220mm bak.

På baksidan av filterhuset sitter det en stor insexplugg med M20*1,5 gänga, den ersatte jag med en AN adapter till AN12. Fick slipa lite i huset så man kom åt att dra fast den.

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: fre jan 31, 2014 1:51 pm
av henn0
OK! det är alltså standardmotorn, grymt. vad har du för förväntningar på "unitek-motorn"?
satt och kollade på s40-filmen som du lagt upp på högsta volym om och om igen, detta är ju ett helt fantastiskt koncept och ljudet är ju helrätt, även fast din s50 råmade på helt underbart den med.

okej tack för infon! det lät ju väldigt smidigt!! :thumbright: kan man dra övertrycksledningen (den olja som pumpens regulator reglerar bort från trycksteget mao) till filterhuset också?

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: fre jan 31, 2014 4:08 pm
av Niklas Sandström
Det ska bli roligt att få prova en standard och sedan byta till en preppad. Den blir byggd för att klara varvstopp på 10k rpm.

Du har inte intern reglering som dom flesta (alla?) pumpar har som bara skickar överskottsoljan tillbaka till sugsidan direkt i steget?

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: lör feb 01, 2014 12:57 am
av henn0
kan tänka mig det! Haha lär skrika på fint vid 10 000 rpm! Väldigt speciellt ljud ur en högvarvig v8 med 90 gradersvev, underbart! Z4 gt3 ljud påminner om ett stridsflygplan från 40 talet och den varvar väl inte så mycket som 10 000. Nej du spännande fyfan!! :D

Jag har faktiskt inte köpt en pump än, fick den uppfattningen att det gick ut en överskottsledning när jag läste installationsanvisning till en amerikans pump, men är det så de funkar är det ju inga problem känns ju mycket mer logiskt! Tack för hjälpen!

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: fre feb 21, 2014 10:07 pm
av Niklas Sandström
Dagens aktivitet visar att det verkar vara en högvarvig rackare :D

Bild

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: lör mar 01, 2014 9:23 pm
av Niklas Sandström
Var och bromsade min bil, effekten blev helt ok men jag tycker den är llite tunn i mellanregistret. Vad säger Pipemax om avgas och insug?

Bromspapper
Bild
Borr 92
Slag 75,2
Ventil in 37,75
Ventil ut 30,6
Vevstake 140,7
Komp 12,3:1
450hk@8900rpm
Ventillyft 11,4
duration 256 grader vid 0 spel, en uppskattning på en graf är 225 grader vid 1,25
nockvinkel in 72-130 grader ATDC
nockvinkel ut 81-129 grader BTDC

Grenrören är dubbla 4-1 som övergår till enkelt 3"
Bild

Primär 40x1mm 580mm lång
Sekundär 63x1,5mm 420mm lång

Tänkte göra ett rör med längre sekundärer men det blev inte av innan bromsningen.

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: sön mar 02, 2014 6:17 pm
av E34 RRT
:shock:
:thumbright:

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Postat: tis mar 04, 2014 7:58 am
av RoGGaH
Fina siffror. Lite mer varv än de jag sett.
Provade du med och utan original luftburken?