Sida 5 av 9

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Postat: ons mar 19, 2014 7:59 pm
av 7aan
Jag har gjort i ordning en bakaxel från e34 540 och enligt vissa är medbringaren större till 540 en den jag har på 535 std även fast det är samma diffhus 210.

Med lite tur har jag raggat tag i en e34 540 komplett kardan.
Har även köpt ett svänghjul som ska få sig en 765 tryckplatta och 4pucks sinter.
Någons som vet vad man ska ha för inspäningsmått på tryckplatta mot lamell för att få maximalt tryck?

Kanske Stefan vet från direktörsvagnen?

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Postat: ons mar 19, 2014 10:34 pm
av Jens.k
7aan skrev: enligt vissa är medbringaren större till 540 en den jag har på 535 std även fast det är samma diffhus 210
Detta påstående stämmer, 540 har större medbringare mot diffen än 535.
Har båda hemma så det är verifierat. :)

Tyvärr har jag inga mått på 765 plattan

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Postat: tor mar 20, 2014 9:53 am
av 7aan
Jag har nog raggat tag på en 540 kardan så får man väl skarva till det på nått sett.

Det löser sig säkert!

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Postat: tor mar 20, 2014 5:20 pm
av andy_b
byt ingående i klumpen bara

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Postat: fre mar 21, 2014 5:51 pm
av 7aan
Enligt vissa så ska det sitta nån form an shimsning bakom medbringaren som kan bli galen om
Man byter?

Har även fått hem ett enkelmasse svänghjul för att köra med 765 platta. Nån som vet vad man ska ha för uppstick på svänghjulet där sintern lägger an?

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Postat: fre mar 21, 2014 5:59 pm
av Jannek
Det sitter kross/deformerings brickor i den. Byter du medbringare så måste du dra den nya lika hårt som den gamla satt.

Ju hårdare du drar den ju mer deformeras brickan och mer spänner du lagret till pinjongen. Dvs börjar diffen yla så har du spänt den för hårt :)

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Postat: lör mar 22, 2014 9:01 am
av -TLM-
Inspänningstrycket beror ju på hur tjock din sinterlamell är. Ofta är lamellerna 8.1mm, den 6-puckade jag ska köra med är 8.5mm, 765 tryckplattan är gjord för 9.2mm lamell. Så med 8.1mm lamell ska svänghjulet försänkas 1.1mm. Lägg då till att slitytan på mitt svänghjul är 0.35mm högre än ytan för tryckplannan, så ska man svarva slitytan ska kopplingen försänkas 1.45mm.

Sen kan man ju mäta upp var tryckplattan ger som mest tryck och svarva därefter. Lycka till! :)

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Postat: lör mar 22, 2014 1:12 pm
av beaver6
Generellt verkar dom flesta svarva till ytan runt anliggningsytan så att den är 1mm lägre men jag håller med om att rätt sätt att gå till väga är att mäta peaktrycket för att sedan räkna ut hur mycket som ska svarvas bort.

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Postat: sön mar 23, 2014 11:03 am
av j björk
Det är lite lurigt att byta medbringaren på pinjongen i bakaxeln.
Som sagt sitter det klämhylsa innanför första lagret som bestämmer lagerförspänningen, och även påverkar pinjonghöjden.
Normalt märker man upp läget på muttern i förhållande till medbringaren, och drar den till samma läge.

Nu kan du ju inte göra så, utan du måste dra tillräckligt hårt men inte för hårt.

Man borde väl kunna märka upp läget på muttern på org. medbringare, sedan lossa och dra åt och mäta momentet för att dra till märkningen.
Dit med den andra medbringaren och dra lite under, eller kanske det momentet du kom fram till

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Postat: ons mar 26, 2014 7:34 pm
av 7aan
Tack för bra svar.
Jag fick hem svänghjulet igår, det kommer från en gammal BMW 2500 från 77 så det va ett lätt och solid svänghjul.

Nu önskas pengar till en tryckplatta och stor sinter till grova zf 35mm kardan varg köper man en sån till bra pris tro? :D

Re: E34 535t "Colombia släden" drivlina meck!

Postat: ons mar 26, 2014 7:42 pm
av Se88e_K
bakaxel har för 1095kr 4 puck

Re: E34 535t "Colombia släden" drivlina meck!

Postat: tis apr 01, 2014 9:04 pm
av 7aan
Jag ska höra med Jonas va han säger om 765 och va han har för idéer.

Har nästan alla grejer till drivlinan nu det är bara tryckplatta och 4p sinter som saknas annars är
Dom delarna kompletta.

Tanken denna månad är att få hem lite grejer till grenrörs bygget så att det finns på hyllan.
Tyvärr pga ekonomi så tar det lite tid med detta projekt.
Kommer dra en rivstart när jag har det mesta av delarna och köra en veckas tokskruvande sen!
Kommer nog tyvärr bli ett sabbats år 2014 pga ekonomi samt garage brist :(

Men jag lägger långt ifrån ner!
Colombianen ska få bjuda på laddtryck en vacker dag :D

Re: E34 535t "Colombia släden" drivlina meck!

Postat: tis apr 01, 2014 10:25 pm
av turbostefan
Synd att det blir ett sabbats år men det är ju bättre än att ge upp. Det behövs ju fler m30 turbo för att hålla stämningen uppe på vägarna! :-)

Re: E34 535t "Colombia släden" drivlina meck!

Postat: ons apr 02, 2014 12:22 pm
av knotan
vad synd att höra, hade hoppats få se den live i sommar

Re: E34 535t "Colombia släden" drivlina meck!

Postat: ons apr 02, 2014 1:14 pm
av 7aan
Jo tyvärr så kan man inte spendera lika mycket nu när man blivit "vuxen" och skaffat egen lya så kostar ju det endel men jag gör så gott jag kan :D

Knotan Har du kvar jigg för att svetsa låda till m30 ;)?