Projekt gangster

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Hur går det?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Åker till garaget på en stund, på agendan står bränslesystemet. Jag har inte borrat/gängat in nipplarna i catchtanken och dragit all slang som behövs. Målet är att få testa ut bränslesystemet inom ett par dagar så det inte läcker som ett såll när jag ska starta sen. För övrigt så är det tillverkning av spjäll-länkage, att koppla om lite elektronik och förbereda motorn för uppstart. Ska väl dit med lite vätskor och nya stift sen börjar det likna nåt.

Just ja, måste dra åt muttern på vevaxeln sen också.. 40 kg.. :roll:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Har lånat en gängtapp av Wiklund ikväll och fixat catchtanken så gott som. Ska planslipa ytan så kopparbrickan tätar bättre när jag drar åt nipplarna.

Någon som har nå tips för bra tätning att lägga i gängorna för nipplarna? Jag har hört att vanlig gängtejp är en dålig idé..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

loctite brukar täta rätt bra
eftersom det är rörgäng borde de väll va rätt lugnt
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vvs tätning fungerar också bra (skulle gissa att det bygger mer)

du kan låna av mig!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Då var det tätat och klart! Hittade en Loctite som funkat bra på andra fordon (tack Herr O!).
Har en pump från min numera redigt pensionerad 528 (tack Emil!) som ska mata catchtanken nu också, så nu har jag alla komponenter som krävs för att koppla klart allt. Lite fästen och dylikt att svetsa på plats vid nästa tillfälle. Bara lite småfix på bränslerören framme i motorrummet.. där är det lite ont om plats att komma åt.

Har dämpare+fjädrar från min gamla 528 att prova ut bak också, verkar vara en lösning som är bolt-on med lite övertalning från vinkelslipen. ;)
Bilen är riktigt låg som den står nu med kapade fjädrar, så det vore bra att få upp den.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
BeeMeR
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: mån okt 18, 2004 12:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av BeeMeR »

Härligt mattias.. Så då e de inte så långt från uppstart nu då!?
Kan du skicka upp data kabeln så fort som möjligt..:wink:

///zemrén
BMW e28 -83
BMW 320d M-Sport Touring -07

(Oo=00=oO)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Har fixat och donat lite med boendet senaste veckan, var och köpte ny bruksbil också - så gangstern har fått vila lite. Men nu är det coil-overs från min gamla E28 monterat bak på E3:an och det var i princip bolt-on, tack BMW!
Bränslerören är precis där dom ska och catchtanken sitter på plats.

Det är bara att jobba på, tid får det ta.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

BMW är outstanding kanske man kan påstå? ;)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Blev inte så mycket gjort ikväll, men bilen står på alla fyra igen och det ser mycket bra ut med E28ans grejer där bak. Herr O's farsa var förbi och det blev en hel del BMW-diskussioner istället för mekning.. inte mig emot, han har en del bakom pannbenet. 8)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
powerpak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 01, 2004 3:30 pm
Ort: Karlskoga

Inlägg av powerpak »

Hur går det ?

Inga besök av Mr Black ännu? :lol:
till vintern:E30 m50@PT-SC61 PPF-rör .TIAL 38 WG
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Hösten har gjort att man haft mycket annat att göra och jag har minst en vecka av jobb på andras bilar och projekt innan det är dags för mitt. Nu är jag förkyld på gott och ont, så jag hoppas få lödning gjort på en del VEMS-saker .. kort sagt så har veckan som gått varit katastrofalt dåligt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

mattias skrev:Hösten har gjort att man haft mycket annat att göra och jag har minst en vecka av jobb på andras bilar och projekt innan det är dags för mitt. Nu är jag förkyld på gott och ont, så jag hoppas få lödning gjort på en del VEMS-saker .. kort sagt så har veckan som gått varit katastrofalt dåligt.
Visst dokumenterar du VEMS-installationen och gör en "VEMS for dummies"? ;)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

När man utgår från att folk aldrig pysslat med insprutning förut och inte kan elektronik, så är det väldigt svårt att göra en bra "manual".. En del bilder blir det väl, men inte så mycket mer.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Inlägg av Magoo »

Hur går det lite ont om uppdateringar... :roll:
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Skriv svar