Projekt gangster
Åker till garaget på en stund, på agendan står bränslesystemet. Jag har inte borrat/gängat in nipplarna i catchtanken och dragit all slang som behövs. Målet är att få testa ut bränslesystemet inom ett par dagar så det inte läcker som ett såll när jag ska starta sen. För övrigt så är det tillverkning av spjäll-länkage, att koppla om lite elektronik och förbereda motorn för uppstart. Ska väl dit med lite vätskor och nya stift sen börjar det likna nåt.
Just ja, måste dra åt muttern på vevaxeln sen också.. 40 kg..
Just ja, måste dra åt muttern på vevaxeln sen också.. 40 kg..

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Har lånat en gängtapp av Wiklund ikväll och fixat catchtanken så gott som. Ska planslipa ytan så kopparbrickan tätar bättre när jag drar åt nipplarna.
Någon som har nå tips för bra tätning att lägga i gängorna för nipplarna? Jag har hört att vanlig gängtejp är en dålig idé..
Någon som har nå tips för bra tätning att lägga i gängorna för nipplarna? Jag har hört att vanlig gängtejp är en dålig idé..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vvs tätning fungerar också bra (skulle gissa att det bygger mer)
du kan låna av mig!
du kan låna av mig!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Då var det tätat och klart! Hittade en Loctite som funkat bra på andra fordon (tack Herr O!).
Har en pump från min numera redigt pensionerad 528 (tack Emil!) som ska mata catchtanken nu också, så nu har jag alla komponenter som krävs för att koppla klart allt. Lite fästen och dylikt att svetsa på plats vid nästa tillfälle. Bara lite småfix på bränslerören framme i motorrummet.. där är det lite ont om plats att komma åt.
Har dämpare+fjädrar från min gamla 528 att prova ut bak också, verkar vara en lösning som är bolt-on med lite övertalning från vinkelslipen.
Bilen är riktigt låg som den står nu med kapade fjädrar, så det vore bra att få upp den.
Har en pump från min numera redigt pensionerad 528 (tack Emil!) som ska mata catchtanken nu också, så nu har jag alla komponenter som krävs för att koppla klart allt. Lite fästen och dylikt att svetsa på plats vid nästa tillfälle. Bara lite småfix på bränslerören framme i motorrummet.. där är det lite ont om plats att komma åt.
Har dämpare+fjädrar från min gamla 528 att prova ut bak också, verkar vara en lösning som är bolt-on med lite övertalning från vinkelslipen.

Bilen är riktigt låg som den står nu med kapade fjädrar, så det vore bra att få upp den.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Har fixat och donat lite med boendet senaste veckan, var och köpte ny bruksbil också - så gangstern har fått vila lite. Men nu är det coil-overs från min gamla E28 monterat bak på E3:an och det var i princip bolt-on, tack BMW!
Bränslerören är precis där dom ska och catchtanken sitter på plats.
Det är bara att jobba på, tid får det ta.
Bränslerören är precis där dom ska och catchtanken sitter på plats.
Det är bara att jobba på, tid får det ta.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Blev inte så mycket gjort ikväll, men bilen står på alla fyra igen och det ser mycket bra ut med E28ans grejer där bak. Herr O's farsa var förbi och det blev en hel del BMW-diskussioner istället för mekning.. inte mig emot, han har en del bakom pannbenet. 

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Hösten har gjort att man haft mycket annat att göra och jag har minst en vecka av jobb på andras bilar och projekt innan det är dags för mitt. Nu är jag förkyld på gott och ont, så jag hoppas få lödning gjort på en del VEMS-saker .. kort sagt så har veckan som gått varit katastrofalt dåligt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Visst dokumenterar du VEMS-installationen och gör en "VEMS for dummies"?mattias skrev:Hösten har gjort att man haft mycket annat att göra och jag har minst en vecka av jobb på andras bilar och projekt innan det är dags för mitt. Nu är jag förkyld på gott och ont, så jag hoppas få lödning gjort på en del VEMS-saker .. kort sagt så har veckan som gått varit katastrofalt dåligt.

När man utgår från att folk aldrig pysslat med insprutning förut och inte kan elektronik, så är det väldigt svårt att göra en bra "manual".. En del bilder blir det väl, men inte så mycket mer.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.