Sida 5 av 5

Re: drift och bus 230 "244 -75 Grönen" 509hk/1.94bar +654nm

Postat: tor dec 18, 2014 3:34 pm
av S Iwarson
Jens Gustavsson skrev:
jag har byggt volvo (mm) turbomotorer sen tidigt 90 tal..

mvh jens
He he, vad jag minns var du bosatt i ett Amazon-baksäte vid den tiden, utan körkort, och med en halvbyggd B20 weber-sugmotor i 142:an hemma, några år till får du allt plussa! :wink:

Re: drift och bus 230 "244 -75 Grönen" 509hk/1.94bar +654nm

Postat: tor dec 18, 2014 4:13 pm
av Jens Gustavsson
jo man följde med jonte sandström och mange som va några år äldre på en del street race på den tiden före körkort i baksätet på amazonen som hjälp reda.
va en kul tid då street race bilar va gatbilar runt umeå och man lärde känna många trevliga typer som en med trippel weber B30 164 :wink:

vart turbo i den amazon bilen med B21A rätt tidigt och den gick rätt hårt med den tidens mått då den va super lätt (880kg tror jag) än fast den bara hade tryck satt stromberg och T3 turbo med rally cross sliks :D

jag byggde sugmotor B20 i min gula 142 där i 15-16 års åldern men jag började snabbt inse att det inte skulle räckte till mot jontes lätta amazon så det va bara att tänka om men att bygga på en OHC motor va alldrig nått jag tänkte göra :lol: det skulle iallafall va B20 även om det behövdes turbo. tog dock rätt många år innan jag åkte om jonas :) jonas åkte en tia ganska tidigt och det tog nog 5 år till innan jag va där med B20:n.

mins din 142 med B20 turbo också stefan den hade ett härligt register med mer varv än vad vi hadde i sävar på den tiden. du hadde väll en trim 60 T3 och F kam :thumbright:

sen mins man fredde vit pv från den tiden den bilen va grymt snabb höga 11:or med B20 turbo och 200km/t på 402m.

man mins markus larssons BMW turbo och så klart turbo bosses alla roliga bilar! sen staffan med V8 240 den va cool (hörde att den fans kvar i gömmorna av en arbets kompis)

mvh jens

Re: drift och bus 230 "244 -75 Grönen" 509hk/1.94bar +654nm

Postat: tor dec 18, 2014 4:25 pm
av Pacman
S Iwarson skrev:Tänk en liten T3:a på exempelvis en M5 motor, den wastegaten skulle slå igen porten i nästan samma veva som den öppnade den, iaf om du skulle försöka få den att göra någon form av nytta i något register.
Kompressorkapacitet vs luftbehov!
Menar du allvar?
Du jämför alltså mina argument med att sätta en 250hk turbo på en motor med över 300 sughästar? :doh:

Håll dig till storleksmässigt relevanta jämförelser är du vänlig.

Re: drift och bus 230 "244 -75 Grönen" 509hk/1.94bar +654nm

Postat: tor dec 18, 2014 5:36 pm
av S Iwarson
Det är så klart bara ett exempel som är överdrivet för att det mera tydligt skulle framgå vad jag menar.
Förstod du det jag skrev?
Tankar?

Re: drift och bus 230 "244 -75 Grönen" 509hk/1.94bar +654nm

Postat: tor dec 18, 2014 5:50 pm
av S Iwarson
Jens Gustavsson skrev:jo man följde med jonte sandström och mange som va några år äldre på en del street race på den tiden före körkort i baksätet på amazonen som hjälp reda.
va en kul tid då street race bilar va gatbilar runt umeå och man lärde känna många trevliga typer som en med trippel weber B30 164 :wink:

vart turbo i den amazon bilen med B21A rätt tidigt och den gick rätt hårt med den tidens mått då den va super lätt (880kg tror jag) än fast den bara hade tryck satt stromberg och T3 turbo med rally cross sliks :D

jag byggde sugmotor B20 i min gula 142 där i 15-16 års åldern men jag började snabbt inse att det inte skulle räckte till mot jontes lätta amazon så det va bara att tänka om men att bygga på en OHC motor va alldrig nått jag tänkte göra :lol: det skulle iallafall va B20 även om det behövdes turbo. tog dock rätt många år innan jag åkte om jonas :) jonas åkte en tia ganska tidigt och det tog nog 5 år till innan jag va där med B20:n.

mins din 142 med B20 turbo också stefan den hade ett härligt register med mer varv än vad vi hadde i sävar på den tiden. du hadde väll en trim 60 T3 och F kam :thumbright:

sen mins man fredde vit pv från den tiden den bilen va grymt snabb höga 11:or med B20 turbo och 200km/t på 402m.

man mins markus larssons BMW turbo och så klart turbo bosses alla roliga bilar! sen staffan med V8 240 den va cool (hörde att den fans kvar i gömmorna av en arbets kompis)

mvh jens
Härliga tider, trafikljus-streetrace rakt genom stan på grön våg, det var kultur. :thumbright:
Jag hade faktiskt en T04 med största axeln på min första anläggning och Dellorto 45 på sugsidan, jag ångrar efteråt att jag inte förfinade den motorn så att den gav full potential, fanns många felkällor, men störst var bränsletillförseln, man fattade inte då att standardröret från tanken kunde bli för litet, hade ju funkat förr med alla sugmotorer?? :thumbdown:

Re: drift och bus 230 "244 -75 Grönen" 509hk/1.94bar +654nm

Postat: fre dec 19, 2014 5:36 pm
av Fredde Holmgren
Satt och kikade i den här tråden och såg att du Jens skrev att det är ett måste med tändkablar som har en resistans på 1500-2000 ohm på efi motorer ? Jag kör med MSD kablar som har ca 40-50 ohm i resistans och ej avstörda tändstift, har dock inte lindat tändkablarna runt annan elektronik. :wink:

Re: drift och bus 230 "244 -75 Grönen" 509hk/1.94bar +654nm

Postat: fre dec 19, 2014 7:19 pm
av Jens Gustavsson
ett måste va nog fel ordval men jag tyker det är dumt att ha dåligt avstörda kablar. men avstörningarna sitter nog inte bara i OHM mätt men jag är lite skeptisk i raggar race tänd kabalar :) har sett mycket konstiga fenomen med sånna som gått till sig med vanliga tändkablar från Bocsh eller liknande kvalitets kablar.

mvh jens

Re: drift och bus 230 "244 -75 Grönen" 509hk/1.94bar +654nm

Postat: lör dec 20, 2014 12:37 am
av Fredde Holmgren
Jo dom har nån speciallindad tråd som ska göra att det stör mindre.