Hur man använder en flödesbänk.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Dennis M »

Knappt 110mm det är nått tum mått. Blocket skall tas ut för ventilflöde över kolvringarna med.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev:Jarmo, kan du göra ritningar och programmera NC fräsar och svarvar?
Det låter jätteintressant i så fall.
har du gjort några billet toppar nån gång?
Halsringarna, var det annorlunda form på de du gjorde jämfört med de gamla?

Erland
Jag kan Fanuc G-kod maskiner, något annat har inte ens provat, gillar Fanuc är lätt att hantera, Mastercam går också, det är inte så svårt. Till Haas fräs har använt Mastercam, för svarv det behövs inte riktigt och just nu jag har glömt hur man ens gör Mastercam för en svarv.
Haas maskiner är bra, alla har ungefär samma programming, om man kan en Haas maskin, kan man andra Haas också.
https://www.youtube.com/watch?v=sHkyzQCRZ64

Billet toppar har aldrig gjort men ska göra på framtiden kanske just till volvo eller toyota. vw/audi billet hemitopp har gjort av en bekant, flera stycken, jag har bromsat en sån motor i bänken och det är bra.
Från och med 2015 de blev förbjudet på folkrace, flera nya toppar finns kvar.

Halsringar funkar så att man kan kasta iväg den delen varifrån bensin kommer från original. Lorus förgasare har haft samma design.

Volvo B200 motor gick from 170hk (37,3mm halsr.) till 180 hk (36,15mm halsr.) (213nm/5100 ) och effekten ramlade inte ner, 6900rpm var max. effekt men på 7500rpm vart jag drog motorn, fanns 178hk kvar, 6400-7500 var över 178hk. Original halsringar med vad heter den bensinrören, effekten gick inte så långt upp efter max.effekt.
Original oborrat B200 underdel, 530 topp, orig. ventiler, 12.3 lyft och 45 china weber dubblas, homemade insug, insug från ventil till trattkant 500mm.
I någon annan bänk det hade gått till 200 hk, så mycket skiljer bänkar här också.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Erland Cox »

Om jag förstår dig rätt så tar du bort spridaren och ersätter den och halsringen med en längre halsring?
Hur blir responsen från låga varv?
Jag har provat att göra såna halsringar men mina har inte funkat bra.
Har du några bilder på nån billet topp? Hade varit kul att se.
Jag kan inte programmering och har bara gamla manuella maskiner så en billet topp skulle ta massor med tid att göra.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Pacman »

Min Modig cnc-fräs är snart hemma och ge det någon månad så ska jag ha fått igång den med.
Det är en vanlig 3-axlad men har planer på att bygga en 4e axel som lös vagga på bordet. Då borde det gå att fräsa billet-toppar med den.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Kadett4wd »

Det blir tufft med 4axlar
Men om man är beredd på lite handjagande som sista puts så är det okej med 4 axlar.

Det blir med 4axlar lite så att man får kompensera för man inte kommer runt hörn med att köra en större fräs och nyttja 'baksidan',, (kulformat fräshuvud).
Storleken gör det trångt att komma åt ibland.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Pacman »

Låter bra. Du ska få hjälpa mig Patrick när det blir tid till det :thumbright:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Kadett4wd »

Ja det är bara höra av sig.
Skulle tro det funkar bäst på topplock med väldigt raka kanaler likt Volvo 16v eller helt enkelt cosworth design.
volvo 531 som är lite sväng i sidled på kanalen blir lite svår att komma runt hörn i med bara 4 axlar.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Christer »

Ja utan 5 axligt blir det ganska mycket kvar att handköra.
Jag har portat några Volvo 5:a toppar som var körda i en 4 axlig maskin ,
och man fick väl betrakta det som "mall" att porta efter. I en BMW S motor med i stort sett
spikraka kanaler blir det nog hygglit, lite kvar på kortradien kanske.
/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Jens Gustavsson »

det beror mycket på hur duktig han som fräser är vi kör våra 530 cnc i en 4 axli och det är ca 5 minuter på alla insugs kanaler att fixa.

mvh jens
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Christer »

Det är skillnad på 2 vent och 4 vent, är jobbigt att komma åt på en liten 4 vent.
Det kan nog skilja lite beroende på vilken maskin du har och vilka verktyg också.
Han som körde dom är otroligt duktig och kör nu 5 axligt.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Kadett4wd »

Mja..
beror nog mest på vad man väljer för verktyg och radie på skäret kontra skaftet.
Huruvida killen som fräser är duktig eller ej beror det inte på.
Kan han köra 3d programmeringen så kan han.
Får han igång det i maskin så får han.
Spelar ingen roll hur duktig man är som operatör om man inte kommer runt hörnen fysiskt.

En 530 å andra sidan är nog mycket enklare pga dess rakare design.
Men lek med tanken du ska köra en saab v4 topp ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Christer »

Ja ja, hursomhelst blev det mycket kvar och mest på avgas på dessa Volvo vitmotor toppar.
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Kökarmicke »

Avgas sidan på vitmotorn kan jag bra tänka mig att är lite klurig att porta, den e inte stor, å svänger rätt bra :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja storleken gör ju stor skillnad.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur man använder en flödesbänk.

Inlägg av Erland Cox »

Dennis M skrev:Knappt 110mm det är nått tum mått. Blocket skall tas ut för ventilflöde över kolvringarna med.
Kan det vara 4.31", 0.060" överdimension?
2.3 / 4.31 = 0.5336%, det är rejält stora ventiler det och dom lär gå väldigt nära cylinderväggen på insug.
Det finns offset styrningar till topparna så att man kan flytta dom lite i sidled så att man får mer plats runt insug.
Avgas är inte lika känslig eftersom ventilen är så pass mycket mindre än cylindern att den blir strypt på en mindre
del av omkretsen än insug.

Jag brukar förporta 234 16V toppar med en lång 25mm fräs på insug.
det kräver 3 uppspänningar av toppen så att jag både kan köra längs kanalerna och ta lite i mitten.

Erland
Skriv svar