Sida 5 av 6
Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: sön maj 17, 2015 12:36 pm
av Jamie_N
Helt original chassi både fram och bak gissar jag? Då hade jag försökt att fixa ettpar 90/10 dämpare fram också så att du fortsätter hålla vikten skjuten bakåt.

Men sen även som Jörgen säger, ettpar dämpare så du kan bromsa ner separationen bak lite men även ihop.
Annars en riktigt trevlig bil du har! Nu när du fått till en bra motor så är det bara att fortsätta med chassit.
Annan bil visserligen men farsans Buick så har vi gjort följande: 90/10 dämpare fram samt något nervinklad pinjongvinkel till bakaxeln samt 0.7kg däcktryck då vi körde M/T slicks. Flyttade över det receptet på en bekants 740 som var med på Borlänge street open en sommar och fick det att fungera riktigt bra.
Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: sön maj 17, 2015 1:49 pm
av greendanger84
okej ja den har ju börjat flytta på sig nu iaf
finns det nån svensk sida där man kan handla dämpare ? hittar bara i ut landet
Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: sön maj 17, 2015 2:14 pm
av Dennis M
Tex. Avo Och gaz har universal coilovers dubbelt justerbara, de brukar kunna fixa olika infästningar osv.
Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: sön maj 17, 2015 8:56 pm
av greendanger84
Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: sön maj 17, 2015 10:08 pm
av Johan
Fränt bygge tycker jag! Hade tänkt mig något liknande själv snart. Kul att se den på Emmaboda. Det studsade iväg rätt fränt

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: sön maj 17, 2015 11:15 pm
av Nova Jörgen
greendanger84 skrev:japp startade på ettans växel tyckte de kändes bäst
runt 5500- 6000 hade jag
2 an körde ja på
ja mixtrade med luft trycket i slutet å den repan var en av dom sista bästa repan hade jag 1 kg i dom faktiskt 0,85 hade jag i slutet
får helt enkelt spara ihop till rediga dämpare vart kan man hitta sådana som du rekommenderar
tack för alla bra tips å trix

Lite kort skrivet...
Gör burn outen på den högsta växeln bilen orkar med, så du får bra snurr på hjulen, stå i framkant på vattnet, så slipper du få hjulhusen fulla av vatten som sedan droppar ner på däcken.
Dom flesta nybörjare åker med alldeles för lågt tryck i slicksen, sträva alltid efter att ha så högt tryck som möjligt, utan att förlora prestanda, då rullar däcken lättare och bilen går stadigare m.m.
Eftersom din bil är dragracing only, så satsa på ett fabrikat som gör dragracingstötdämpare. Jag kan skaffa fram något lämpligt till dig. Coil Overs har fördelen med att det är lätt att byta fjädrar med olika fjäderkonstanter, vilket också är en del av chassi tuning.
Om du inte redan gjort det så sök på mina inlägg, framför allt i Chassi avdelningen jag har skrivit ganska mycket om det här redan, så slipper jag skriva allt igen
Vilken växel gick du i mål på, 5an?
Du har alltså utrymme för att prova med en numeriskt högre bakaxel utväxling och starta på 2an i stället. Jag tror att det skulle funka bättre.
Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: mån maj 18, 2015 10:17 am
av greendanger84
fränt kan de ju vara

men vill få ner effekten i backen så blir det att vida ta åtgärder med studsandet
Johan skrev:Fränt bygge tycker jag! Hade tänkt mig något liknande själv snart. Kul att se den på Emmaboda. Det studsade iväg rätt fränt

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: mån maj 18, 2015 10:22 am
av greendanger84
okej får läsa lite i trådarna då

ja gick i mål på 4an
Nova Jörgen skrev:greendanger84 skrev:japp startade på ettans växel tyckte de kändes bäst
runt 5500- 6000 hade jag
2 an körde ja på
ja mixtrade med luft trycket i slutet å den repan var en av dom sista bästa repan hade jag 1 kg i dom faktiskt 0,85 hade jag i slutet
får helt enkelt spara ihop till rediga dämpare vart kan man hitta sådana som du rekommenderar
tack för alla bra tips å trix

Lite kort skrivet...
Gör burn outen på den högsta växeln bilen orkar med, så du får bra snurr på hjulen, stå i framkant på vattnet, så slipper du få hjulhusen fulla av vatten som sedan droppar ner på däcken.
Dom flesta nybörjare åker med alldeles för lågt tryck i slicksen, sträva alltid efter att ha så högt tryck som möjligt, utan att förlora prestanda, då rullar däcken lättare och bilen går stadigare m.m.
Eftersom din bil är dragracing only, så satsa på ett fabrikat som gör dragracingstötdämpare. Jag kan skaffa fram något lämpligt till dig. Coil Overs har fördelen med att det är lätt att byta fjädrar med olika fjäderkonstanter, vilket också är en del av chassi tuning.
Om du inte redan gjort det så sök på mina inlägg, framför allt i Chassi avdelningen jag har skrivit ganska mycket om det här redan, så slipper jag skriva allt igen
Vilken växel gick du i mål på, 5an?
Du har alltså utrymme för att prova med en numeriskt högre bakaxel utväxling och starta på 2an i stället. Jag tror att det skulle funka bättre.
Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: ons maj 20, 2015 8:26 pm
av Burje
Kul det gick så bra

vad väger bilen lättad?
Körde 402m med min Ascona B 1160kg oxå Volvo 8v fast med org 2.4 sprut.
11,68 195kmh med gamla MH 235/60-14"

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: tor maj 21, 2015 3:56 am
av greendanger84
Ja det var riktigt skoj att de gick så pass bra men hoppas på lite bättre tid med bättre dämpare i baken
Den väger 1285 kg i dags läget men ska kapa bort lite mer onödigt till hösten när de blir bur bygge
Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: sön aug 02, 2015 9:10 pm
av Johan
Såg bilen på Mantorp. Det börjar gå riktigt fort. Blev det runt 11,50?
Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: mån aug 03, 2015 6:54 am
av greendanger84
Okej

ja den börjar gå bra nu

Japp 11,46 blev det nytt person bästa
Ska försöka putsa till det på Emmaboda 15-16 augusti

Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: tor aug 06, 2015 8:00 pm
av greendanger84
Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: fre aug 07, 2015 10:05 pm
av MickeK
Tjena.
En vecka kvar bara

Kommer ni åka ner redan på lördagen och bo över?
Re: 940 race setup 376 whp 564 whn
Postat: mån aug 10, 2015 10:18 am
av greendanger84
japp det går fort
jag åker till Emmaboda redan på fredagen så ja gör
