Sida 5 av 25
Re: "Soft Heads"
Postat: tis mar 05, 2019 12:00 am
av Erland Cox
Det beror på vilket kompressionsförhållande man vill ha.
Lustgasmotorerna har dome med tapered quench.
Vad jag har hört så körde Sveriges snabbaste 4 cylindriga bil sönder kolvbultarna innan denna design implementerades.
Erland
Re: "Soft Heads"
Postat: tis mar 05, 2019 6:35 am
av Kadett4wd
Re: "Soft Heads"
Postat: tis mar 05, 2019 9:53 am
av Erland Cox
2011 var sista året för 125 tvåtaktare men jag har för mig att Honda slutade tillverka nya cyklar tidigare för att satsa på den nya 4 takts klassen.
Erland
Re: "Soft Heads"
Postat: tis mar 05, 2019 3:37 pm
av Kadett4wd
Har väl fel om åren kanske, men Aprilias RSW och RSA motor bromsade mest och anses som ett heligt graal inom tvåtaktstrimning.
Och en resultatlista är inte ett bra sätt att hävda sin rätt i det här fallet det vet du mycket väl om du tänker efter.
Re: "Soft Heads"
Postat: tis mar 05, 2019 3:45 pm
av Erland Cox
Jag vet nog nån som har såna VM cyklar både 250 och 125 om du är intresserad.
Erland
Re: "Soft Heads"
Postat: tis mar 05, 2019 6:40 pm
av Kadett4wd
Nej jag håller mig till mina maskiner jag har, ska jag köpa nåt sånt där blir det bara stående som samlingsgrejer, kanske ökar i värde, men just nu spar jag stålar till ett bilbyte.
Re: "Soft Heads"
Postat: ons mar 06, 2019 9:09 am
av Jens Gustavsson
nånstans känns det som om man behöver separera behovet av stor klämspalt på grund av hydrolåsning och en topp där man bara vill sänka hastigheten lite av förbräningen också? håller ni med?
kör man vädigt stora bränsle spridare och feta AFR + dålig finfördelning av bränslet så är det nog ett måste med större klämspalt helt enkelt. ett extrem exempel är en TOP-Fuel motor men även kanske metanol monster turbo motorer?
mvh jens
Re: "Soft Heads"
Postat: ons mar 06, 2019 4:14 pm
av Erland Cox
Det är inte klämspalten som är problemet utan en klämspalt med parallella ytor.
Den snabbaste 4 cylindriga motorn är en halv top fuel motor.
Nitrometan och metanol brinner långsamt och har mycket mer bränsle än vad man bara har med metanol om vi ska prata hydrolock.
När denna motor kördes med metanol och turbo med mycket mindre effekt än som top fuel fick klämspalten ändras så att den inte längre var parallell.
Med parallella ytor gick kolvbultarna av, med 3 graders vinkel försvann problemen.
Erland
Re: "Soft Heads"
Postat: ons mar 06, 2019 7:05 pm
av whilliam
Där slog du huvudet på spiken Erland! Man ska inte nedgradera utformningen av klämspalten till ett "avståndsmått", här finns stora möjligheter att skapa lite bättre kontroll på förbränningsförloppet och detta genom ett genomtänkt utförande som "hjälper" gasen åt rätt håll. Ju bättre kontroll man har på rörelsen desto mindre lämnar man åt slumpen när väl all förbränningsenergi släpps lös.
Re: "Soft Heads"
Postat: ons mar 06, 2019 7:56 pm
av Erland Cox
Det är vad jag skrivit hela tiden, det minskar squishhastigheten och förbränningshastigheten samt ger en långsammare mer kontrollerad förbränning.
Det minskar det maximala cylindertrycket men inte medeltrycket.
Man kan tuna så att man får mer effekt, alltså mer medeltryck utan att något går sönder.
Erland
Re: "Soft Heads"
Postat: ons mar 06, 2019 8:44 pm
av Kadett4wd
Jag skulle vilja tända sent, men sedan ha en 'mild' tryckökning, men den skall ändock vara färdig i tid innan vevaxeln snurrat för långt, straxt före 90 grader efter ÖD(vinkelrät mellan kolvbult och vevsläng, det skiljer mao med olika vevgeometrier) tas mest arbete ut av trycket, sen minskar det snabbt vad jag förstår, tryckökningar där blir inte lika effektiva.
Det bör ju kunna fixas med nån tillsats i bränslet som gör att flamfronten går saktare?
Vatteninsput är ett alternativ?
Re: "Soft Heads"
Postat: ons mar 06, 2019 9:04 pm
av Erland Cox
Re: "Soft Heads"
Postat: ons mar 06, 2019 9:56 pm
av whilliam
Erland Cox skrev:Det är vad jag skrivit hela tiden, det minskar squishhastigheten och förbränningshastigheten samt ger en långsammare mer kontrollerad förbränning.
Det minskar det maximala cylindertrycket men inte medeltrycket.
Man kan tuna så att man får mer effekt, alltså mer medeltryck utan att något går sönder.
Erland
Du missförstår vad jag skrev,
Jag skrev att man får
kontroll på rörelsen som kan styra förbränningen åt rätt håll i förbränningskammaren. Vi har tre saker som kan hjälpa oss att ha en likformig rörelse på gasen varje kolvslag: Tumble/swirl och squish, struntar vi i dessa (tar bort dem eller ignorerar dem) så blir det bara slumpen som avgör hur förbränningen riktas.
Jag tycker du ska jämföra med hur en vak uppträder i ett flöde (total kaos, ingen kan förutsäga hur virvlarna blir från en gång till annan)
Erland, det maximala cylindertrycket uppstår ALLTID efter ÖD (utom ibland vid kraftig spikning eller på extremt lågkompade motorer eller extremt låga varvtal)
Kolven är alltså på väg ner och därför beror det på sambandet mellan "avfyrningstidpunkten" och kolvens nedåtgående rörelse, hur snabbt det brinner är sekundärt men om det brinner för sakta så tvingar det oss att ha tidig "avfyrning" (tänkte nästan skriva avföring

) annars hinner "förbränningsrummet" bli för stort för att vara effektivt.
Brinner det däremot snabbt så kan man hinna elda vid kolvens nedåtgång utan att tappa effektivitet.
Kan vara svårt i praktiken, som Jens skrev förut, men vi borde åtminstone i ett resonemang diskutera den saken och inse att om vi lyckas gå åt det hållet så blir motorerna bättre.
Det du förespråkar är att "backa utvecklingen"
Du skrev tidigare att: "Tänder du senare så brinner det bara senare och inte långsammare." Detta tyder på att du inte är så van vid mappning och det skulle vara bra för dig att syssla lite med sådant också, eftersom det ger förståelse för alla processer som pågår i motorn. Att ha seriösa diskussioner med den duktigaste mapparen i din närhet kommer att vara en bra början.
Re: "Soft Heads"
Postat: ons mar 06, 2019 10:19 pm
av jompazx
Är tanken med dethär
https://www.facebook.com/16431555159863 ... =3&theater förbränningsrummet är det att styra så den mesta förbränningen sker vid avgassidan? någon sa tidigare att det var gynnsamt för det är där det är som varmast.
Re: "Soft Heads"
Postat: ons mar 06, 2019 11:04 pm
av Erland Cox
Tanken där är nog att maximera klämspalten för att öka förbränningshastigheten.
Standardmotorer har inga extrema cylindertryck men ett sånt förbränningsrum har lätt att spika mot cylinderväggen bakom insugningsventilerna.
Går att fixa med vinklad kolv om man ska ta ut mycket effekt med överladdning.
Dessutom brukar jag lägga kanterna mellan förbränningsrummet och squishen så kanten försvinner och squishen blir mindre.
Men det behövs bara om man ska ta ut mycket effekt.
Erland