Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Steve »

mauser240 skrev:
Steve skrev:Det är ingen som har påstått det heller?
Jo, "mät bränsletrycket så vet du ju om nån pump är dålig". Så tolkade jag dig i alla fall. Rätta mig om jag tolkade fel.
Alltså, en seriös fråga. Är du efterbliven?

Han hade tänkt byta BTR eller pressa den för att han inte vet om trycket är bra. Han vet troligen inte skicket på huvudpumpen. Man kan ha problem med förpumpen som gör att bränsletrycket dippar tillräckligt för att det ska kännas i bilen eller att det ger en felkod och har han det problemet lär det synas på bränsletrycket
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Hittar inga markeringar på varken själva kontakten till tändboxen eller inuti boxen. Hur vet jag vilket stift som är vilket?
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Steve skrev: Han hade tänkt byta BTR eller pressa den för att han inte vet om trycket är bra. Han vet troligen inte skicket på huvudpumpen. Man kan ha problem med förpumpen som gör att bränsletrycket dippar tillräckligt för att det ska kännas i bilen eller att det ger en felkod och har han det problemet lär det synas på bränsletrycket
Jo jag ville se om det försvann med högre soppatryck. Jag har ingen aning om skicket på tankpumpen, men den är som sagt ny så jag antar att den är okej.
Huvudpumpen är jag lite osäker på. Den för som sagt oljud.

Innan jag byter pumparna så vill jag konstatera vad jag har för soppatryck. Det är ju bra att ha koll på. Det kan ju även vara bra att kunna justera det.
Funderar därför på att köpa något i den här stilen
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/bt ... style.html med adapter https://shop.klracing.se/sv/artiklar/fu ... rover.html

Det känns ju som en bra investering. Finns det kanske bättre lösningar? Är ute efter att kunna kontrollera och justera bränsletrycket.
Finns det liknande kit som är helt svarta eller ofärgade?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Steve »

Man ska inte anta saker, det är oftast dom sakerna som är fel ;)

Typ en sån här lär https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ma ... _saab.html lär funka många gånger bättre än en kina-kopia, men ska du inte höja tryck är original svårslagen
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Steve skrev:Alltså, en seriös fråga. Är du efterbliven?
En så seriös fråga måste få ett riktigt seriöst svar; jag har inte fått nån diagnos i alla fall och jag är inte omyndigförklarad. Jag bor i mitt eget hus och sköter mina egna angelägenheter så jag lever i alla fall i tron att jag inte kan vara mer efterbliven än mediokern.

Om du inte vill berätta vad som vart fel med min tolkning så låt saken vara då. Jag håller i alla fall inte med om att man kan döma ut tankpumpen med en enkel bränsletrycksmätning.

Ainok, jag har inte läst nånstans att tankpumpen skulle vara ny. Var har du skrivit det?

Stiften är numrerade endera i kontakten eller boxen eller både och. Kan vara svårt att få syn på.
//MartinL
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Sten »

Har du full tank? Vet att om förpumpen i tankem är trasig (iallafall på 740) så när man har typ 25liter kvar så börjar bilen få dåligt med soppa....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Sten skrev:Har du full tank? Vet att om förpumpen i tankem är trasig (iallafall på 740) så när man har typ 25liter kvar så börjar bilen få dåligt med soppa....
Har kanske 1/4

Ska tanka fullt idag och se vad som händer
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Steve »

Mätar man bränsletrycket óch får en dipp samtidigt som det händer något med felkod eller liknande så kan man börja titta närmare på bränslepumpar och grejer. Får man ingen dipp så kan man utesluta sånt.(men det kan ändå vara fel på nån av dom, men har troligen inte med just det här felet att göra)
Har GL och Turbo likadana bränslepumpar? Men på lågt laddtryck borde även en GL hänga med, om den nu inte är jättedålig
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Steve skrev:Mätar man bränsletrycket óch får en dipp samtidigt som det händer något med felkod eller liknande så kan man börja titta närmare på bränslepumpar och grejer. Får man ingen dipp så kan man utesluta sånt.(men det kan ändå vara fel på nån av dom, men har troligen inte med just det här felet att göra)
Har GL och Turbo likadana bränslepumpar? Men på lågt laddtryck borde även en GL hänga med, om den nu inte är jättedålig
Det tror jag.
Jag hittar inga speciella pumpar för just turbo när jag kollar på bildelssajter.

Jag investerar i ett sånt där kit så jag kan se vad som händer med soppan vid 3000 varv
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Steve »

Du har inte läckage på nån vakuumslang eller tryckslang då?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Jag tror fortfarande inte det händer nåt med trycket vid 3000 varv. Men tankpumpen tror jag är trasig eller annars bara död.

Har du mätt upp kablaget till knacksensorn redan?
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Steve »

Vem har sagt att det händer nåt med bränsletrycket vid 3000 varv?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Steve skrev:Vem har sagt att det händer nåt med bränsletrycket vid 3000 varv?
Du ger dig inte. Ingen har sagt det vad jag vet.
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Steve »

Jag håller ju bara på som du gör och märker på ord
Den kan ju ha lågt tryck hela tiden men att t.ex. knacksensorerna eller nåt helt annat inte har nån funktion under 3000 och att det är därför den sätter felkod just då

Men jag vet inte alls vad som är fel på den, kan vara många olika saker
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Vad menar du med att jag märker på ord?

Exakt, 3000 varv är den magiska gränsen för boxen / boxarna medan felet finns hela tiden.

Nu fokuserar jag på knacksensorn eftersom felkod fås på denna. Att det skulle spika utan belastning är ytterst osannolikt så då kvarstår sensor, kablage och box. Sensorn är redan utesluten och i princip boxen med eftersom olika boxar prövats så då kvarstår kablaget.

Bränsletrycket kan mycket väl vara åt h*lvete men jag tror inte det orsakar spikningar. En ytterst långsökt tanke är dock att motorljudet påverkas så mycket att boxen tror det spikar...
//MartinL
Skriv svar