Bmw 635 Alpina Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
jorgen
För mycket laddtryck

Inlägg av jorgen »

vilka säljer enzo fjädrarna?
///Jörgen
070-400 00 80
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

jol skrev:
mattias skrev:Kedjekåpan är klockren som oljeretur.
Har ni några bilder på detta? Äger mig en m10 jag med...
Fixade fram en bild på oljereturen:

Slänger upp en bild på Kompressorhuset till KKK K27an, orkar faan inte gno mer på den :evil: . bilen går ju inte fortare för det.
Bild
Bild

Angående Enzo fjädrarna så tror jag inte de säljs längre, ? Kanske bara är dynga, vad vet jag. Köpte mina av Götesson som köpte Alpina 02an som var tillsalu på Rejsa.

Mvh
Niclas
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

att ha den i övre kåpan är förutsatt att du har turbon kanska högt då man vill ha självrinning, funkar lika bra med nedre, dock så är bröstkåpan lättare att demontera på plats allt är juh relativt :) bmw 2002 turbo orginalarna hade i frånkant på tråget.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

robban skrev:att ha den i övre kåpan är förutsatt att du har turbon kanska högt då man vill ha självrinning, funkar lika bra med nedre, dock så är bröstkåpan lättare att demontera på plats allt är juh relativt :) bmw 2002 turbo orginalarna hade i frånkant på tråget.
Hittat en spricka i toppen så den är lyft nu... kan väl lika gärna ta ner tråget och svetsa retur också när den ändå inte går. Kommer att använda original grenrör så den hamnar rätt lågt.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

jol skrev:
robban skrev:att ha den i övre kåpan är förutsatt att du har turbon kanska högt då man vill ha självrinning, funkar lika bra med nedre, dock så är bröstkåpan lättare att demontera på plats allt är juh relativt :) bmw 2002 turbo orginalarna hade i frånkant på tråget.
Hittat en spricka i toppen så den är lyft nu... kan väl lika gärna ta ner tråget och svetsa retur också när den ändå inte går. Kommer att använda original grenrör så den hamnar rätt lågt.
Ja hamnar turbon lågt måste du sätta returen ännu lägre. Om du sätter den i tråget så tänk på att du sätter den så att oljan i tråget inte täpper till hålet vid inbromsning eller kurvtagning. :?
Vad åker du för topp?
Mvh
Niclas
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

bmw02touring skrev:
jol skrev: Hittat en spricka i toppen så den är lyft nu... kan väl lika gärna ta ner tråget och svetsa retur också när den ändå inte går. Kommer att använda original grenrör så den hamnar rätt lågt.
Ja hamnar turbon lågt måste du sätta returen ännu lägre. Om du sätter den i tråget så tänk på att du sätter den så att oljan i tråget inte täpper till hålet vid inbromsning eller kurvtagning. :?
Vad åker du för topp?
Mvh
Niclas
m10b18 hela vägen... får kolla med oljestickan var nivån ligger vanligtvis och anpassa därefter
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Jobbar vidare inför säsongsuppstarten. Lackade mina MIM fälgar idag, tyckte de var så jävla mörka tidigare.
Bild

//Niclas
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Monterade klart bakvagnen idag, och passade även på att demontera mingamla hardyskiva, Tyckte det vibrerade lite i slutet på förra säsongen.
Kan nån förstå varför. :twisted:
Obs den nya skivan är till höger.

Bild

Bild

//Niclas
ergu
Forumsberoende

Inlägg av ergu »

hej

vad kostade hardyskivan??
min bror beställde nytt stödlager till sin bmw 2000 förra veckan, det gick på 832kr på bmw..
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

ergu skrev:hej

vad kostade hardyskivan??
min bror beställde nytt stödlager till sin bmw 2000 förra veckan, det gick på 832kr på bmw..
'

Tror jag betalade knappt 600 med lite rabatt.
Mvh
Niclas
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Liten uppdatering igen.
Plenum nästan klart, ska bara sätta i pinnbultar och rikta upp anliggningsytan mot förgasarna.

Alu plåten ska förlängas fram till frontplåten. borde hjälpa till och styra luften lite.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Trattar i plenum
Bild

Mvh
Niclas
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

plattan mot förgasarna ser inte helt plan ut hur löser du de?, eller den kanske är plan irl? :) Mycket flex i packningarna till insugen annas hehe
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

robban skrev:plattan mot förgasarna ser inte helt plan ut hur löser du de?, eller den kanske är plan irl? :) Mycket flex i packningarna till insugen annas hehe
Aha bra noterat.
den är inte svetsad ännu, bara punktad, ska släppa på punkterna och fixera den när den svetsas fast i resten. :roll:
Ska även sätta i pinnbult inuti plenumet.
Mvh
Niclas
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Säger som Fylking "ÄNTLIGEN"
Efter 1veckas frenetiskt mekande startade motorn ikväll, till grannarnas stora glädje :hihi:
När jag väl kommit ihåg att koppla på matningen till fördelarlocket :doh:
så morrade den igång. och allt verkar fungera.
Körs dock fortfarande som sugmotor eftersom plenumet inte är ditsatt än, Förgasarna synkades dock ikväll, så imorgon blir det Tryckåka :twisted:
Lite bilder från ikväll. Skitig bil men den ska tvättas på Lördag. :thumbright:
En liten provkörning hann jag med och chassit känns nu riktigt stumt och rart. bussningarna och fjädrarna gjorde nog lite nytta.
Håll till godo.

Bild

Bild

Bild

Bild

mvh
Niclas
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

snyggt! se till att nästa steg blir att lägga ner mycket tid på förgasarinställningar då allt sitter ihop
Bild
Skriv svar