Pacman skrev:
En MYCKET intressant, praktisk, jämförelse vore att någon verkligen visar vad som händer med effekten och även motorns körbara register, när man ökar topplockskanalernas max-flöde med (exempelvis 30%) och efter det kan man räkna på hur mycket man hade behövt göra med turbon för att nå samma resultat.
Jag har refererat till min gamla Saab 9000 många gånger tidigare, säkerligen på detta forumet med, men vi kör en repris då:
Året var 2005 då jag hade en Saab 9000 2,3 Turbo som jag testade lite saker på. För er som kan era gammelbilar så satt det LH-Jet i den till bränslet och DI-APC till tändning och laddtryck. Detta betyder att det var relativt ointelligenta prylar som var lätta att använda. Ingen MAP-sensor utan endast LMM vilket betyder att laddtrycket reglerades efter mätt luftmassa. Motorn skulle alltså alltid få i sig samma antal syremolekyler oavsett flöde, tryck och temperatur.
Jag fick ett "test-chip" av Micke på BSR att sätta i och leka med. Bilen laddade normalt 0,9bar och gav då 200hk. Med detta chipet laddade den 1,8bar istället och den stackars Garrett T25 fick ett hårt liv. Enligt BSRs bänk skulle detta resultera i 265hk och det kändes väl rimligt i bilens prestanda.
Senare rasade lagerna och jag renoverade motorn. När toppen ändå var av portade jag den och sen kom allt ihop igen i samma utförande som tidigare.
Bilen gick precis likadant som tidigare...samma prestanda...men nu laddade den bara 1,3bar istället och livet måste ha blivit lite lättare för turbon att leva inbillar jag mig.
Räknar man på det landar man på runt 20% lägre laddtryck vilket borde komma ifrån motsvarande högre flöde i toppen.
Turbon behöver inte ha mått bättre alls, tänker du efter på det så kan det ha krävts samma varvtal på turboaxeln och det beror på att "proppen" sitter på kompressorns inducer så att den egentligen jobbar med ett lägre tryck än atmosfär in. (blir alltid så när man når kompressorns gräns)
Förmodligen gav nog motorn lite mer hästar men det är ju svårt att avgöra i "buttdynon". Beroende på var i varvtalsregister du hade 1.8 bar (förmodligen tidigt) så hade ju bilen högre vridmoment där än vad den senare hade på 1.3 Bar. Först vid tillräckligt högt varvtal så lönar det sig att öka flödet, detta varvtal är olika på olika motorer men under det varvtalet så flödar det ju tillräckligt för att motorn obehindrat kan andas till fullo.
Hur gick det med effektkurva i modern tid på en Volvo femma?