Sida 5 av 9
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: lör jun 19, 2021 11:45 am
av Jens Gustavsson
här kommer lite mer data och en bild på M , V och min sts 239 kam med 107nock men den kamaxelns topp hade en 1 timmes fin puts i sig också och bättre ventilfjädrar så ingen exakt jämförelse men har lite dåligt med tid så så vart det.
som jag skrivit tidigare vart det nog anigens för mycket överlapp med singel spjället på tomgång men ska prova en 112 nock sen i veckan.
syntes på avgsvärderna utan katt också kring 200 i hc på 1000rpm. ca 55kpa på 1000rpm och lite ruppande tomgång
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: lör jun 19, 2021 4:28 pm
av psa
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: lör jun 19, 2021 4:34 pm
av Baxman
Kadett4wd skrev: ↑tis jun 08, 2021 5:13 am
H-kammen finns med fördelarspår, det var nån firma i Sverige som hade dem, minns inte vilken tyvärr.
Jag inbillar mig en sån ställd tidigare kan ge en fin karaktär, även om den är lite lurvig på tomgång.
https://www.rallyboutique.com/store/p/m ... kam-581497
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: lör jun 19, 2021 5:58 pm
av Jens Gustavsson
jo den kan man få gå helt ok på full gas men jag försöker finna den optimala kompromissen mellan prestanda och att det kanappt ska kännas att det är en trim kamaxel så den ska va snällare (men mer effekt). men kan klämma in ett test sen om tid fins då jag kan få tag i H kam med fördelarspår.
hoppas inte tappa så mycket vrid/effekt med lite mindre överlapp? men ska fin tuna lite mer innan vi ska byta kam.
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: lör jun 19, 2021 8:06 pm
av psa
Elleman hade en kam som testades i flera motorer, gick fint på tomgång, funkade med automat, LH eller förgasare, fin förbrukning, brett register osv.
Men jag minns inte vad den hette... 44 eller 55.
280 dur 12mm fanns mellan 108-112 LSA.
Han har nog lagt av nu, men jag tror alla hans kammar har kopierats så den finns nog kvar under annat namn. Bara en tanke/idé.
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: lör jun 19, 2021 9:00 pm
av Jens Gustavsson
jag kopierar inte andras kamaxlar jag tar fram nya och testar tills jag är nöjd. men ibland kul att se hur andra äldre kamaxlar fungerar och se om man kan förbättra dem. med datorernas hjälp i dag kan man få fram kamaxlar med mera area på samma duration samtidigt som den mekaniskt är snällare än de gamla profilerna också.
jag vill ändå inte kalla mig nån kamaxel designer då jag får mycket hjälp av Reine på AGAP med exakta formen av profilen då jag kommer med förslag på hur jag skulle vilja ha en kam till en viss motor.
men det jag är ganska bra på är att jag har testat mycket i dynon sen mätat upp det mesta till b230 i min cam pro+ sen klurat på varför saker blir som de blir, både bra saker och dåliga saker med olika profiler till olika applikationer och det gör att jag får en ganska bra koll på helheten.
mvh jens
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: lör jun 19, 2021 11:03 pm
av psa
Att kopiera är ju fel, men man kan ju alltid få lite inspiration.
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: sön jun 20, 2021 1:16 pm
av Jens Gustavsson
H kam volvo data. mer en snäll race kam än en snäll brukbils kam och klarar bara avgasvärden för en 79-80 årgång sen ersattes den med K kamaxeln som är mycket snällare.
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: sön jun 20, 2021 2:02 pm
av Leiffi
Kadett4wd skrev: ↑ons jun 09, 2021 5:35 am
För att bidra till tankegångar om 100nm per liter, huruvida det är en måttstock eller inte.
M156 motorn från Mercedes ger mellan 630 till 650Nm beroende på utförande, 6.2liter.
Maxeffekt vid 5700rpm(men faller inte mycket efter, varvar till 7000rpm utan att skrika sitt missnöje)
Maxvrid vid ~4700rpm
90% av vridet tillgängligt redan vid 2000rpm
Vid tuning av maskin(inga kamaxlar) grenrör,avgasystem,luftfiltersystem,större gasspjäll så närmar man sig 700Nm
Motorn vann 'international engine of the year awards 2010'
BMW S54 365Nm /3,2L , 114Nm/L @4900rpm , max hp @7900rpm
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: ons jun 23, 2021 5:07 pm
av Jens Gustavsson
körde några snabba pull i dag med fin justerad ve och tändning sen lite ret kam då nådde jag 160hk.
den svarade normalt på kamaxel justeringen och flyttade pikarna lite uppåt men vart ingen stor förlust på låga rpm men liiite.
monterade lite mer givare som olje temp, insugs temp, väderstation med fläkt mm.
har dock fortfarande problem med trigger missar ibland. blir väldigt less på allt sånt.... ska prova att byta 740 givaren till en ny.
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: tor jun 24, 2021 9:02 am
av Pacman
Whilliam: Detta måste vi ju kommentera! M-kammen och V-kammen har sina maxvrid vid nästan samma varvtal medan en anpassad kam (trimkam) har högre vrid vid samma varvtal, och sen ÖKAR det till mycket högre vid maxvrid.
Kan tillägga att en oportad 530 är en katastrof flödesmässigt. Bara att ta bort den skärmande ringen under sätet gör underverk.
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: tor jun 24, 2021 5:03 pm
av Jens Gustavsson
här kommer en liten film från i dag i bromsbänken. har fått lite hjälp med trigger missarna av mattias också
han såg att trigger missarna försvan då man kopplade bort signalen till msd tändningen så jag jobbade med lite kablar till den och monterade en kondensator till den så vart det mycket bättre iallafall.
162hk
https://www.youtube.com/watch?v=z1ApUW2xzhg
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: tor jun 24, 2021 5:10 pm
av Jens Gustavsson
packman jag tror att det är toppen snart igen som håller tilbaka effekten då den säkert bara flödar ca 165cfm? vad jag mins ligger orginal flödet på 530 bara kring 145cfm?
till hösten ska jag porta en annan topp med mera cfm och se om den ökar nått i effekt? sen skulle jag vilja överladda den lite
sen vad det betyder i sävar får vi se
bara för att den ska gå som en standard bruksbil på delast så behöver den inte va tråkig på full gas)
har 50 kpa på 1100rpm och många skulle nog säga att det är ganska fin tomgång men den är lite ful om man ska jämföra med en standard kam som V kamaxeln. kommer mer om hur jag ska fixa det då jag har tid.
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: tor jun 24, 2021 7:38 pm
av J00r
1100 rpm är lite väl hög tomgång på en bruksbil skulle jag säga iaf. Är spekulant om du hittar någon kul brukskamaxel
Re: B230 bruksbils test motorn
Postat: tor jun 24, 2021 7:59 pm
av Jens Gustavsson
det är vid 900 jag har mätat hc mm. ca 55kpa där.
jag har ingen tomgångs motor så efter en justering av tändningen vart den i dag lite högre men inte sånt jag jobbat med i dag.