Motorfunktion för trimmare

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Motorfunktion för trimmare

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi kan säga att det är en insugs duration kring 270 grader vid 0.05" och en avgas duration på några grader till och kring 105 nock vinkel.

max vrid brukar va ganska brett så vart själva pik blir är svårt men säg 5200 och pik effekt 6900rpm
Forumsberoende

Inlägg av »

Vill du köra mer duration på avgas eller är det ett skrivfel? (Vanligast brukar väll vara tvärt om på motorer med brett register alltså 5-10gr mindre avgasduration)
Thunderbo1t
Forumsberoende

Inlägg av Thunderbo1t »

När man tittar på V8 kammar har jag nog bara sett med mer avgas duration, men när jag åkte B20 hade kammen mer insugs duration, vad är teorierna om detta med split duration, tänker då på om in eller ut har mer duration.
Forumsberoende

Inlägg av »

Eftersom Jens i inlägget före skrev b230 för rally/rc så tänkte jag på en sådan och om det stämde.
Då jag sällan sett det på volvomotorer där det antingen brukar vara samma in och utblåsprofil eller mindre duration på avgas.
Ofta har väll raka motorer med jämn tändföljd möjlighet till effektivare grenrör som hjälper till jämfört med en v motor.

Mera avgasduration brukar iaf vad man läser ge ett smalare register men möjlighet till högre toppeffekt speciellt på motorer där man för att ha så stora centralt placerade insugsventiler det bara går får köra mindre avgasventiler än optimalt.
Men jag har inga egna erfarenheter att komma med direkt.
Jag bygger mest folkracemotorer på volvo b23/b230 där standardämnena är begränsningen då föredrar jag att använda ämnet fullt ut på insug sen steget mindre duration på avgas så man kan sänka nockvinkeln lite.
Då upplevs motorerna betydligt bättre i mellanregistret än med samma profil på avgas och 108-110gr nock istället för 105-106 gr
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Hej jag skrev rätt. på volvo 2v toppar så ger en anpassad special avgasprofil som mina värre sug kamaxlar har en bättre slut kläm utan att tappa nått på låga rpm.

då man tar bort 10-15 grader på avgas (även B20) så tappar man ofta hela slut klämmen efter 6500rpm och vinsten på låga rpm är väldigt småa. fins bättre sätt att hitta vrid där enligt mig.
Thunderbo1t
Forumsberoende

Inlägg av Thunderbo1t »

Intressant att läsa, och så klart finns det lite olika förutsättningar i motortyp och material man har tillgång till, det finns många sätt att flå en.....
Forumsberoende

Inlägg av »

Säger detsamma speciellt då man oftast ser steget mindre duration på avgas på volvo.
Gäller det oavsett ventilstorlek? tänker att tex en 531 med 46/35 mot en med 46/40 borde bli skillnad
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

egentligen är det flödes balansen som är en stor parameter. som exempel ta en 531 med 46x38 den flödar kanske 220 in och 145 ut på 15mm det är en balans på 66%.

en 16v topp har ofta flödes balans på 92% där är det större chans att en lite kortare avgasprofil fungerar bättre men inte alltid.

men är kanske en för stor förenkling också men åt det hållet.

sen även hur snabb förbräning man har och många andra saker som påvärkar överlappet

mvh jens
Skriv svar