
B20 Mean Machine... 2.5L
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Helt klart så... Annars brukar det få bli två koppar släggor och resultatet blir ju som det låter... (MOS)Steve skrev:Ja, har man en gång klämt en grov kabelsko med en riktig tång(gäller iofs även vanliga små kabelskor) så känns det inte rätt att göra det på nåt annat sätt sen


Johan Posth skrev:Du kunde ju ha hjotat till annars om du skulle pressat kabelskor för har ju sådana på jobbet, upp till typ 385kvadratfast den är inte så smidig, hydralpress:)
Det är just det att man för enkelhets skull klämmer klammerna där bak med kablarna dragna för det är lättare dra igenom torpeden utan örer som tar i, annars hade ju vanlig skruvstycksmodell kunnat funkat för det finns med som man bankar på med en slägga.. Det är helt klart värt pengarna..

-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön dec 07, 2008 1:10 pm
- Ort: Laxå
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
I morrn åker den i bilen... Troligt troligt...
Dock har ja flyttat upp det vänstra steget efter att bilden blev tagen... Vart rätt fel som synes..
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ådan14.JPG[/img][/img]


[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ådan14.JPG[/img][/img]
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Peter schmidt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 208
- Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
- Ort: Åsbro
- elvis_lkpg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: fre jan 16, 2009 10:14 pm
- Ort: Linköping
- Kontakt:
har kört en del med hans grejjer och är fina grejjer för dom pengarna man betalar. Så skicka upp en vev till honom nu så får du en strokad hemskickad av honom, för 6000kr får du ett helt kitt med vev,vev och ramlager,stakar och kolvar med ringar. Bara att lyfta i och sen ut och bränna...
(kolvarna är iofs 96mm så dom är väl i största laget för en b20)

Peter "elvis" Sandström
--5100 racing team--
www.5100.se
Men konstapeln jag har ju inte gjort nåt! det började ju med att han gav igen!!
--5100 racing team--
www.5100.se
Men konstapeln jag har ju inte gjort nåt! det började ju med att han gav igen!!
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Så nu har ja en vev som kanske funkar i min b20...

Toppen ska kapas vid markeringen.. Tänkt köra med 0.5 ödim på ramlager.. Borde funka..
Sen en extra bussning i fram kant som lockas innan kilspåret fräses..

Sen ett sett b230 16V stakar (dom kraftiga) till det och b230et kolvar från lågfriktions motorn så blir det riktigt roligt...
Sitter nått klent skit på dom nu som man troligen inte ens ska tänka på stoppa i en motorn.. Dom ser ut att be om att bli krokiga...
b230 et lågfriktion (till vänster) vs b230 16v


Toppen ska kapas vid markeringen.. Tänkt köra med 0.5 ödim på ramlager.. Borde funka..
Sen en extra bussning i fram kant som lockas innan kilspåret fräses..
Sen ett sett b230 16V stakar (dom kraftiga) till det och b230et kolvar från lågfriktions motorn så blir det riktigt roligt...

Sitter nått klent skit på dom nu som man troligen inte ens ska tänka på stoppa i en motorn.. Dom ser ut att be om att bli krokiga...
b230 et lågfriktion (till vänster) vs b230 16v
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Beror på vad man har för b20 iofs..elvis_lkpg skrev:har kört en del med hans grejjer och är fina grejjer för dom pengarna man betalar. Så skicka upp en vev till honom nu så får du en strokad hemskickad av honom, för 6000kr får du ett helt kitt med vev,vev och ramlager,stakar och kolvar med ringar. Bara att lyfta i och sen ut och bränna...
(kolvarna är iofs 96mm så dom är väl i största laget för en b20)


- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Ramlager b23 andra överdimension beställt..
Åka och testa lägga i veven i blocket nu med
std lager och se om det blev plättar eller pannkaka...
Kan bli så att man får putsa bort några hundradelar från
ram och svarva lite mer axiellt på veven beroende på hur
måttet är på axial lageret.. Putsas lite till skadar ju inte iaf..
Borde nog ta och göra ett motor stativ att starta upp i...
Känns som det lutar lite åt 2.3L turbo nu med rest och nya oprövade grenröret... Fortfarande utan ic såklart... he he
Åka och testa lägga i veven i blocket nu med
std lager och se om det blev plättar eller pannkaka...
Kan bli så att man får putsa bort några hundradelar från
ram och svarva lite mer axiellt på veven beroende på hur
måttet är på axial lageret.. Putsas lite till skadar ju inte iaf..
Borde nog ta och göra ett motor stativ att starta upp i...
Känns som det lutar lite åt 2.3L turbo nu med rest och nya oprövade grenröret... Fortfarande utan ic såklart... he he
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Stoppade i veven i blocket igår kväll och tro på fan den passa fint!
Fast gör ja detta igen med en smidd 2.5 vev så kommer ja inte svarva
bort lika mkt.. Räcker med 1mm på det mittre så måttet blir 34mm
samma på dom andra två.. Ska göra ett radiestål då istället med ett runt
radie skär på ca 5mm så blir det lite snyggare.. Fixade även till kolvarna
och grovlättade stakarna till 700 gram ungifär, polerade även vevstaks
bultarna.. Stod 11 00 på bulten vad står det för? Bättre än 10 9?
Mätte även kolv bultarna.. tur ja gjorde det för dom ja tänkte ta först
hade det blivit skapligt lagerknack med, för dom låg 4hundradelar
minus och stakarna var riktigt med extra spel i så dom hamna i skrot
direkt utan nåd.. Tog 16v kolvarnas bultar istället som var mkt bättre skick..
Frågan är blir motorn blir mer slö varvad med en 8 viktad vev?
Det skiljer faktiskt "bara" 1 kilo... 16kg för en 4 viktad och 17kg för en 8
viktad.. Iofs, sitter den vikten mer i perferin på veven så gör det ju mer
skillnad.. Med andra ord lättar man svänghjulet lite till så borde det inte
bli så stor skillnad eftersom den diametern är mkt större än vevens gör
det med skillnad än vad vevens vikt gör eftersom största delen lättas i
perferin på svänghjulet..
Förla tyvär kameran nånstans igår så vart inga bilder nu..
Fyller på med bilder när och om ja finner den...

Fast gör ja detta igen med en smidd 2.5 vev så kommer ja inte svarva
bort lika mkt.. Räcker med 1mm på det mittre så måttet blir 34mm
samma på dom andra två.. Ska göra ett radiestål då istället med ett runt
radie skär på ca 5mm så blir det lite snyggare.. Fixade även till kolvarna
och grovlättade stakarna till 700 gram ungifär, polerade även vevstaks
bultarna.. Stod 11 00 på bulten vad står det för? Bättre än 10 9?
Mätte även kolv bultarna.. tur ja gjorde det för dom ja tänkte ta först
hade det blivit skapligt lagerknack med, för dom låg 4hundradelar
minus och stakarna var riktigt med extra spel i så dom hamna i skrot
direkt utan nåd.. Tog 16v kolvarnas bultar istället som var mkt bättre skick..
Frågan är blir motorn blir mer slö varvad med en 8 viktad vev?
Det skiljer faktiskt "bara" 1 kilo... 16kg för en 4 viktad och 17kg för en 8
viktad.. Iofs, sitter den vikten mer i perferin på veven så gör det ju mer
skillnad.. Med andra ord lättar man svänghjulet lite till så borde det inte
bli så stor skillnad eftersom den diametern är mkt större än vevens gör
det med skillnad än vad vevens vikt gör eftersom största delen lättas i
perferin på svänghjulet..

Förla tyvär kameran nånstans igår så vart inga bilder nu..
Fyller på med bilder när och om ja finner den...