Sida 41 av 57

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Gott nytt år

Postat: tis jan 03, 2012 12:17 pm
av Tommy Luhr
Har gjort lite vitmotor tester nu.

Har endast snyggat till avgas och så har jag dragit om formen på insugs kanalen då jag inte gillade den direkt.

Tyvärr kunde jag inte mäta std toppen till mer än 10mm i lyft då retainern bottnade i ventiltätningen.

Slipade av styrningarna på test toppen så att jag kunde lyfta mer och flödade upp till 16mm

Testen börjar på 2mm och original flödet till vänster och portade till vänster. Allt med std ventiler!

68,2 78,5
126,3 129,8
162,6 165,9
180,6 200,3
190,3 217,8
229,4
238,6
245,5

Eftersom forumet krånglar kommer avgas stå i nästa inlägg!

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Gott nytt år

Postat: tis jan 03, 2012 12:24 pm
av Tommy Luhr
Jag har skrivit en rad om detta problem med att man inte ser vad man skriver i forumet när det blir viss längd på det..
Kolla gärna på det Mattias:)

Avgas flödar så här:
std och portad med 2mm mellanrum och 28" vatten givetvis:)
55,1 56,2
105,6 113,5
141,8 149,8
150,3 165,2
151,6 172,0
174,4
176,8

Detta är utan rör på avgas.
Med rör flödar den portade ca 190cfm på 16mm.

Skall göra en cylinder med större ventiler med och hoppas då att hamna runt 255cfm på insug och snäppet högre på avgas.

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Gott nytt år

Postat: tis jan 03, 2012 3:34 pm
av Kadett4wd
Tommy Luhr skrev:Har gjort lite vitmotor tester nu.

Har endast snyggat till avgas och så har jag dragit om formen på insugs kanalen då jag inte gillade den direkt.

Tyvärr kunde jag inte mäta std toppen till mer än 10mm i lyft då retainern bottnade i ventiltätningen.

Slipade av styrningarna på test toppen så att jag kunde lyfta mer och flödade upp till 16mm

Testen börjar på 2mm och original flödet till vänster och portade till vänster. Allt med std ventiler!

68,2 78,5
126,3 129,8
162,6 165,9
180,6 200,3
190,3 217,8
229,4
238,6
245,5

Eftersom forumet krånglar kommer avgas stå i nästa inlägg!

Cool.. hur drog du om insug?
jag brukar resa taket en bit på dem, men portar väldigt lite 'uppåt' i grytan.

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning

Postat: tis jan 03, 2012 3:47 pm
av Tommy Luhr
jag gjorde nyare utseende på insuget (test toppen var en äldre).
Sen tog jag bort lite av thumble utförandet på kanalen och gjorde mer svängd gryta.
Gjorde lite valve shrouding och slipade backcut på redan hyfsade ventiler.
Mira säten som är sänkta bort åt 1mm med ett specialstål som Erland en gång rekomenderade, nummret vette fan, två vinkels säte med radie på toppen.

Men det var mycket jobb, stod säkert 2 timmar och gnodde på bara en cylinder.
Får ladda radiokåporna med en bra ljudbok när man gör en hel topp ;)
Men det finns potential i volvo topparna.
Märkte av att det även var en annan sorts legering i vit toppen mot dom klassiska rödmotor topparna.
Mjukare och mer kletigt.
Tråkiga vinklar på ventilerna med måste jag säga, kommer bli problem med höglyftande kammar i en sådan topp, dom ventilerna kommer krocka.

Skall göra en testkanal med större ventiler med nu fort det finns tid.
Blir oftast utanför arbetstid man får utveckla och testa saker.
Dock tar jag denna veckan som en klämvecka och studerar och utvecklar allt jag kommer åt;)

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning

Postat: tis jan 03, 2012 4:08 pm
av Kadett4wd
låter ungefär lika, nyare toppen är juh lite rest i överkant på insug med en mera ovalform på porten upptill.
Jag körde mera likt Volvo 16v eller Opel 16v med platt tak, reste nog kanalen ute vid packningen med 4mm om jag minns rätt.
Sen sänkte jag sätena med mitt stål jag kör, det är radie-vinkel-45gr-vinkel-radie
Öppnade kring insug i förbränningsrummet samt en liten backcut.
Avgas snyggade jag mest till bara runt styrningen samt sätesjobb och backcut.

Tyvärr har allt jobb jag lagt ned skitit sig mer eller mindre då de kör std insug :(

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning

Postat: tis jan 03, 2012 6:33 pm
av MGP
bilder :)

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning

Postat: tis jan 03, 2012 7:13 pm
av Kadett4wd
Bild

sådär ser min modell av portningen ut.

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning

Postat: tis jan 03, 2012 11:27 pm
av Tommy Luhr
Lägger upp en bild på min imorgon, ser inte riktigt lika ut ser jag.

Skall ha en flödestävling i min verkstad i slutet av januari och början på februari.
Toppen är volvos 398 eller 530. Även 160 går bra att deltaga med.
Man skall slipa fram en så hög flödande insugskanal som möjligt på std material i kanalen.
Ventilen är fri men ursprungligen skall den härstamma från volvos originalventil.
Man får ta ner skaftet, men inte mer än att ventilen är stabil.
Det skall inte vara hål i toppen på något ställe.
Det är inga restriktioner på areor eller liknande.
Det är den toppen som flödar absolut bäst (kommer bli skitstor och kommer inte gå att åka med i verkligheten).
Men en kul grej.
Började som en lokal tävling men vill någon av er vara med så är det bara att höra av sig.
Jag bjuder på kaffe och tilltugg under dagen vid ett långbord i garaget.
Det är preliminärt sagt att detta skall genomföras sista söndagen i januari dvs dag nr 28

Tävlingen är i mina lokaler i arvika.

Vidare information kommer!
Pm:a mig om intresse finns

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Postat: ons jan 04, 2012 11:40 am
av ogge
jag har glömt av att skicka topparna till dig.
men har 4st vore det inte något att tävla på iställe?
iom att du börjat på vitmotortoppar nu med

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Postat: ons jan 04, 2012 1:14 pm
av Tommy Luhr
Jo vi kan ta en vitmotortävling framöver med.
Jag drog igång en liten flödestävling på 530 mest för att det skulle bli nått arrangerat.
Sen är det lite lokala trimmare som vill vara med och det blir bra så tyckte jag.

Men vitmotorer finns det intresse för :)

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Postat: ons jan 04, 2012 2:42 pm
av Kadett4wd
givetiv blir det inte helt likt för jag råka sätta in fel bild *S*
Det där en en 4cyl vitmotortopp *lol*
Ska kolla om jag finner igen rätt bild..

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Postat: ons jan 04, 2012 2:50 pm
av Hedlund
När det ändå är på tal. Är det någon större skillnad på vitmotorerna, tänker då på 4,5 & 6 cyl jämfört mot varandra?

Spånar lite om en vitfyra i nästa bil. :)

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Postat: ons jan 04, 2012 9:22 pm
av Tommy Luhr
Jag tror dom är bra lika varandra oavsett om det är fyra eller sexa.
Här kommer en bild på insug på min.
Bild

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Postat: ons jan 04, 2012 9:32 pm
av Kökarmicke
Åtminstonde dom äldre sexorna tror jag har klenare insugskanal, ska inte säga säkert, men man får porta upp flänsen bra mycket om man använder flänsen från en sexa till ett egenbyggt insug. (plenum sitter slanganganslutet mot flänsen på äldre sexorna)

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Vitmotor portning/flödest

Postat: ons jan 04, 2012 9:38 pm
av Kadett4wd
Det skiljer en hel del i en s40 topp ,mot en v70 topp.
Kolla 'kniven' mellan ventilerna.