Re: volvo pv 53 16v. nytt höst projekt nr3 Bubbla meck
Postat: mån jul 22, 2013 6:44 pm
Fick beställt lite delar från Amerika till bilen. Blev Empi fälgar, fetare motorfästen, stålomspunna bromsslangar och en växelspak.

Provade polarens M&H 215-65/15 tycker dom passar riktigt bra på fälgen. Trodde först att jag skulle få på dessa utan större modifikation.. men NEJ
Dessa fälgar breddar bara utåt och i o med att jag höjt bakvagnan så lutar inte mina hjul direkt mkt+ att jag vill inte ha tyskstykade fälgar och köra med en bil som ser trasig ut som dom gör när man sänker dom för mkt. Så det blev att korta bakvagnen 3tum per sida

Ja detta innebar att jag fick köpa nya drivaxlar. Så nu sitter det Sway,a,way dragracing axlar i bilen
Knutarna på bilden är till växelspaken

Växelstången blev ju ett problem den med eftersom jag flyttat upp lådan 50mm så passade den inte rakt av längre. så det blev ombyggt med 2 knutar och ett stödlager till stången som sitter skruvat i tunneln ist
Stödlagret

Lite dålig bild men så här sitter den i lådan sen en likadan knut inne i tunneln vid lagert

Sen som vanligt börjar det ju spåra ur lite nu då. Efter som jag fick korta bakvagnen så fick ju hjulen inte plats inåt ist. Så det blev att göra nya hjulhus,höjja torpeden 50mm göra en förstärkning som ska hjälpa till att förhindra hjulhopp. Utifall att jag skulle vilja spontan axelerera lite med bilen


Sen byggde jag en låda som ska rymma turbo och ic och andra prestandahöjjande delar bakom ryggstödet till baksätet
Locket till låda med dess ram i 4kants rör

Här är den halv klar

Man ser även på förra bilden att det blev en del jobb och ombyggnationer för att få karossen att passas på bottenplattan
Kändes lite fattigt med bara kryssknäkt så jag gjorde lite spår i den med

Sen blev ju allt nytt i slitdelar som styrstag, bussningar, spindelleder, bromsrör, etc,etc,etc
Jag vill ju ha denna bil som en sommar bil som jag kan köra Streetrace med inte tvärtom. Så jag har lagt på asfaltsmatta på plattan ska även ha all inredning.



Sen blev ju växellådan lite mer extrem än vad jag tänkt från början men det är en 3,88 låda med starka 1-2an och eftermarknads 3-4a Superdiff och förstärkt gavel.
3-4an

lådan i bilen.

Sen har jag gjort ganska myket mer små pill kofångar fästen bak och svetsat i ett nytt galler under bakrutan och massa annat smått och stort.
MEN MEN så här ser den ut nu iaf



Så det går sakta sakta frammåt
Är det något ni funderar över så är det bara att fråga
//Johan

Provade polarens M&H 215-65/15 tycker dom passar riktigt bra på fälgen. Trodde först att jag skulle få på dessa utan större modifikation.. men NEJ

Dessa fälgar breddar bara utåt och i o med att jag höjt bakvagnan så lutar inte mina hjul direkt mkt+ att jag vill inte ha tyskstykade fälgar och köra med en bil som ser trasig ut som dom gör när man sänker dom för mkt. Så det blev att korta bakvagnen 3tum per sida


Ja detta innebar att jag fick köpa nya drivaxlar. Så nu sitter det Sway,a,way dragracing axlar i bilen
Knutarna på bilden är till växelspaken

Växelstången blev ju ett problem den med eftersom jag flyttat upp lådan 50mm så passade den inte rakt av längre. så det blev ombyggt med 2 knutar och ett stödlager till stången som sitter skruvat i tunneln ist
Stödlagret

Lite dålig bild men så här sitter den i lådan sen en likadan knut inne i tunneln vid lagert

Sen som vanligt börjar det ju spåra ur lite nu då. Efter som jag fick korta bakvagnen så fick ju hjulen inte plats inåt ist. Så det blev att göra nya hjulhus,höjja torpeden 50mm göra en förstärkning som ska hjälpa till att förhindra hjulhopp. Utifall att jag skulle vilja spontan axelerera lite med bilen




Sen byggde jag en låda som ska rymma turbo och ic och andra prestandahöjjande delar bakom ryggstödet till baksätet
Locket till låda med dess ram i 4kants rör

Här är den halv klar

Man ser även på förra bilden att det blev en del jobb och ombyggnationer för att få karossen att passas på bottenplattan
Kändes lite fattigt med bara kryssknäkt så jag gjorde lite spår i den med


Sen blev ju allt nytt i slitdelar som styrstag, bussningar, spindelleder, bromsrör, etc,etc,etc
Jag vill ju ha denna bil som en sommar bil som jag kan köra Streetrace med inte tvärtom. Så jag har lagt på asfaltsmatta på plattan ska även ha all inredning.



Sen blev ju växellådan lite mer extrem än vad jag tänkt från början men det är en 3,88 låda med starka 1-2an och eftermarknads 3-4a Superdiff och förstärkt gavel.
3-4an

lådan i bilen.

Sen har jag gjort ganska myket mer små pill kofångar fästen bak och svetsat i ett nytt galler under bakrutan och massa annat smått och stort.
MEN MEN så här ser den ut nu iaf




Så det går sakta sakta frammåt
Är det något ni funderar över så är det bara att fråga
//Johan