Turbo BelAir.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.. Bilder från USA resan
Fina bilder! Börjar var länge sen man var i US =(
Hur går det med bilen?
Hur går det med bilen?

- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.. Bilder från USA resan
Har gjort en heldel på bilden efter USA resan.
Monterade bakaxeln härom dagen.
Och ikväll så mekade jag isär alla tryckrör, täckplåtar mm. ska på pulverlack imorrn
Ska snida ihop kardanringen imorrn och lyfta ner växellådan, den ska få kralligare ingående axel och hubb ev värre spragg med.

Monterade bakaxeln härom dagen.
Och ikväll så mekade jag isär alla tryckrör, täckplåtar mm. ska på pulverlack imorrn

Ska snida ihop kardanringen imorrn och lyfta ner växellådan, den ska få kralligare ingående axel och hubb ev värre spragg med.

- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.. Bilder från USA resan
Hittade en sida där man kan söka efter hus i Usa http://www.trulia.com/Bjorn C skrev:Lemmy brukar hänga där nästan varje dag.
grymt avis på eran usa resa måste jag säga , usa är verkligen ett ställe jag vill till inom kort![]()
jag satt faktiskt och sökte efter hus i usa igår på nätet och vad de kostar att anställa folk och lite sånt dära men att hitta nån vettig sida för hus verkade svårt men usa hade jag faktiskt kunna bo i![]()
mvh.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.. Bilder från USA resan
Det är inte lätt att få uppehålls- och arbetstillstånd i USA...har ni kollat hur det ligger till där?
Det är väl ca 25 år sen jag fyllde i alla papper...jag hamnade mycket långt ner på prioriteringslistan...i praktiken hade jag ingen chans att kunna bosätta mig där.
Det är väl ca 25 år sen jag fyllde i alla papper...jag hamnade mycket långt ner på prioriteringslistan...i praktiken hade jag ingen chans att kunna bosätta mig där.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.. Bilder från USA resan
Har mekat rätt mycket på sistonde 
Skrapat underrede, epoxi grundat och kittat sedan sprutat på body.
Har även lämnat in växellådan till Anders för lite ombyggnad

Lyfte ur motorn igår.

Skruvade bort topparna, såg fint ut förutom att kammen hade gått ner ett par tiondelar på loberna.
Antagligen gillade den inte så högt fjädertryck. Har beställt en ny rullkam, något mildare variant.
Blir att schimsa av lite fjädertryck, har kört med 200-220lbs inspänningstryck och blir runt 180lbs istället.

Topparna hade läckt vid insugsplanet.

Synns tydligt att ytan hade slagit sej efter svetsningen, klantigt av mej att inte mäta det när motorn skulle ihop.

Så nu är det plant, fick ta av ca. 0.4mm per topp.

Provmonterade insuget med nya lite tjockare packningar, verkar passa bra


Skrapat underrede, epoxi grundat och kittat sedan sprutat på body.
Har även lämnat in växellådan till Anders för lite ombyggnad

Lyfte ur motorn igår.

Skruvade bort topparna, såg fint ut förutom att kammen hade gått ner ett par tiondelar på loberna.
Antagligen gillade den inte så högt fjädertryck. Har beställt en ny rullkam, något mildare variant.
Blir att schimsa av lite fjädertryck, har kört med 200-220lbs inspänningstryck och blir runt 180lbs istället.

Topparna hade läckt vid insugsplanet.

Synns tydligt att ytan hade slagit sej efter svetsningen, klantigt av mej att inte mäta det när motorn skulle ihop.

Så nu är det plant, fick ta av ca. 0.4mm per topp.

Provmonterade insuget med nya lite tjockare packningar, verkar passa bra


- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.
Räckte tydligen inte med 2st. Aeromotive 340pumpar.
Såg på loggen att bränsletrycket sjunker en aning efter 0.7bar i laddtryck.

Kommer att köra med en pump på låglast och 3st på fullgas.

Fick även tanken lackad, tack Andy!

Såg på loggen att bränsletrycket sjunker en aning efter 0.7bar i laddtryck.

Kommer att köra med en pump på låglast och 3st på fullgas.

Fick även tanken lackad, tack Andy!


- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.
Tvättade ur tanken igår, idag blev det montering av pumpar och tankarmatur 

Passade på att fixa till grövre jordkabel till pumparna.

Lyfter nog tanken på plats imorm.



Passade på att fixa till grövre jordkabel till pumparna.

Lyfter nog tanken på plats imorm.

- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.
Snyggt jobbat! 

Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.
Tackar! 
Har mekat en hel del med Chevan, tanken är monterad.
likaså, bakre delen av avgassystemet, "besiktningskittet" och DP mm.
Får nya kammen, ventiltätningar och ett par packningar till helgen
Även hunnit med och porta klart ett par Edelbrock toppar till Cheva BB.

Har mekat en hel del med Chevan, tanken är monterad.
likaså, bakre delen av avgassystemet, "besiktningskittet" och DP mm.
Får nya kammen, ventiltätningar och ett par packningar till helgen

Även hunnit med och porta klart ett par Edelbrock toppar till Cheva BB.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.
Jag har alltid haft lite förkärlek för Mercedes compakt 
En polare från Finspång ringde sa att han hade hittat en bil åt mej.
Inte bara en compakt, en 250CE coupé -71 som hade bara gått 6300mil.
Bilen hade fått nya trösklar och hellack men saknade framskärmar..
Men alla lister, framlycktor mm. finns kvar.
Tanken var och hämta bilen idag men någon hade ställt en bil i vägen så vi kunde inte lasta Mercan.
Bilder på nyinköpet

Efter tröskelbytet har bilen lackerats om därför är inte alla lister på plats.
Underliga är att dom har hellackerat bilen utan framskärmar.
Men skulle ev. få med basfärg som användes

Vit skinninredning

Instegslisterna är inte monterade.



Motorn är en 2.5liters sexa med Bosch insprutning, växellådan 4stegs automat.
Motorn behöver en ordentlig tvätt

Vart en sväng till Gislaved oxå, hittade ett par nya framskärmar där
Blev hela 85mil idag, nu är jag rätt mör i kroppen..


En polare från Finspång ringde sa att han hade hittat en bil åt mej.
Inte bara en compakt, en 250CE coupé -71 som hade bara gått 6300mil.
Bilen hade fått nya trösklar och hellack men saknade framskärmar..
Men alla lister, framlycktor mm. finns kvar.
Tanken var och hämta bilen idag men någon hade ställt en bil i vägen så vi kunde inte lasta Mercan.
Bilder på nyinköpet


Efter tröskelbytet har bilen lackerats om därför är inte alla lister på plats.
Underliga är att dom har hellackerat bilen utan framskärmar.
Men skulle ev. få med basfärg som användes


Vit skinninredning


Instegslisterna är inte monterade.



Motorn är en 2.5liters sexa med Bosch insprutning, växellådan 4stegs automat.
Motorn behöver en ordentlig tvätt


Vart en sväng till Gislaved oxå, hittade ett par nya framskärmar där

Blev hela 85mil idag, nu är jag rätt mör i kroppen..

- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. MB 250CE -71 inhandlat.
Trevlig bil!
Jag hade en -75 (eller var det -76) 280S, alltså förgasarversionen. Trevlig alu-motor med dubbla överliggande kammar. Mycket fin komfort och gott om utrymme.
Tyvärr var förgasaren sönderskruvad i tomgångskretsen, men i övrigt en kanonbil. Av olika anledningar blev jag tvungen att plocka ut den en vinter och börja köra till jobbet i saltslasket i Stockholm...ojoj, det blev synd om bilen...
Jag hade en -75 (eller var det -76) 280S, alltså förgasarversionen. Trevlig alu-motor med dubbla överliggande kammar. Mycket fin komfort och gott om utrymme.
Tyvärr var förgasaren sönderskruvad i tomgångskretsen, men i övrigt en kanonbil. Av olika anledningar blev jag tvungen att plocka ut den en vinter och börja köra till jobbet i saltslasket i Stockholm...ojoj, det blev synd om bilen...

Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. MB 250CE -71 inhandlat.
Motorn behöver ingen tvätt...
Den behöver en rejäl urplockning
Sen ersättas av nåt nyare i mercas sortiment med volym och muskler.
Europeisk protouring
Den behöver en rejäl urplockning

Sen ersättas av nåt nyare i mercas sortiment med volym och muskler.
Europeisk protouring

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. MB 250CE -71 inhandlat.
Jo det är tanken att förnya drivlinan på den.
Men först o främst få den bilen körbar som den är och besiktad
Kunde inte låta bli fast det räcker ju egentligen med ett projekt.
Kan ju börja med Cheva motorn nästa vecka, får kammen idag.
Mats som jag hälsade på i Eagle Colorado tog med den i resväskan i fredags
Ska idag börja tillverka nytt handsfack till Chevan, tänkte montera VEMS och TCI boxen under eller bakom den o dra in comport sladdarna in i handsfacket.
Kabelhärvorna behöver rensas upp lite.
Men först o främst få den bilen körbar som den är och besiktad

Kunde inte låta bli fast det räcker ju egentligen med ett projekt.
Kan ju börja med Cheva motorn nästa vecka, får kammen idag.
Mats som jag hälsade på i Eagle Colorado tog med den i resväskan i fredags

Ska idag börja tillverka nytt handsfack till Chevan, tänkte montera VEMS och TCI boxen under eller bakom den o dra in comport sladdarna in i handsfacket.

Kabelhärvorna behöver rensas upp lite.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. MB 250CE -71 inhandlat.
Var och mötte upp Fredrik i Simonstorp idag, han tog upp Mercan dit.
Fint med nya släpvagnsreglerna, min Golf TDI får dra 1620kg med B-kort
Kunde inte hålla mej, var tvungen att testa och starta Mercan hemma.
Lyfte i batteri och sprutade i startgas in i insuget via en vaccumslang, bilen hoppade igång direkt.
Men dog omgående, kollade under bilen såg att det läckte soppa vid soppapumpen.
Slangarna var helt ihjäl, ska byta dom imorrn.

Fint med nya släpvagnsreglerna, min Golf TDI får dra 1620kg med B-kort

Kunde inte hålla mej, var tvungen att testa och starta Mercan hemma.
Lyfte i batteri och sprutade i startgas in i insuget via en vaccumslang, bilen hoppade igång direkt.
Men dog omgående, kollade under bilen såg att det läckte soppa vid soppapumpen.
Slangarna var helt ihjäl, ska byta dom imorrn.

- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. MB 250CE -71 inhandlat.
Bytte soppaledningar igår på Mercan.
Så här såg slangarna ut vid pumpen.

Bytte även slangar till spridarröret.

Förra ägaren hade kvar lappen från bilfirman när han köpte bilen -88

Så här såg slangarna ut vid pumpen.

Bytte även slangar till spridarröret.

Förra ägaren hade kvar lappen från bilfirman när han köpte bilen -88

