Sida 43 av 53

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: ons nov 30, 2011 1:40 pm
av Elias_
jag kan rita fram sakerna, sen behöver du bara känna någon som kan skära det med vatten eller laser, sen är det bara att svetsa eller skruva ihop det.

edit: material kostnaden blir ju inte allt för stor, borde klara dig med 200 kr i material + brytarna för 30.20 kr st på elfa.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20356" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: ons nov 30, 2011 2:07 pm
av knotan
Vi har vattenamaskinn på jobbet. Kan höra om säkrare har tid att skära om det finns färdig skiss modell enklare att cad

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: ons nov 30, 2011 8:02 pm
av AsLoT
Elias_ skrev:jag kan rita fram sakerna, sen behöver du bara känna någon som kan skära det med vatten eller laser, sen är det bara att svetsa eller skruva ihop det.

edit: material kostnaden blir ju inte allt för stor, borde klara dig med 200 kr i material + brytarna för 30.20 kr st på elfa.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20356" onclick="window.open(this.href);return false;
knotan skrev:Vi har vattenamaskinn på jobbet. Kan höra om säkrare har tid att skära om det finns färdig skiss modell enklare att cad
Tack för att ni är så hjälpsamma :) :thumbright:
Ja ska fundera lite på hur jag ska göra med paddlarna.

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: ons nov 30, 2011 9:19 pm
av AsLoT
Mekat in ett litet chipps med minneskort på i vemset så jag kan internlogga.
Perfekt på strippen då ja kan ladda ur loggarna sen efter varje repa i depån. :thumbright:

Bild

Bild

Bild


Byggt en aluplatta på torpeden framför passageraren som jag ska fästa elen på.
Sitter med fyra skruv och så blir det jack för alla kablar på den så man kan lyfta ur hela plattan sen om nått går sönder eller man vill bygga om.

Bild


Provmonterade prylarna lite... fattas några grejer men ungefär såhär blir det nog.

Bild


Nya fina kontakter till allt fixade också. :thumbright:

Bild

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: tor dec 01, 2011 11:30 am
av Elias_
blir fin fint detta ! lagom avundsjuk på din plc i bilen ;)

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: fre dec 02, 2011 9:44 am
av AsLoT
Fick en ny film på min 9.12 repa bakifrån filmat av Mr. Björck. Lite slowmotion också så man ser starten.

http://vimeo.com/33000786" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: fre jan 06, 2012 11:15 pm
av Ajden
Har börjat ritat på paddel hållaren, det som är kvar att komma på är hur jag ska sätta dit fjädrarna på något lämpligt ställe, för där jag tänkte ha dom först så blev alu biten dubbelt så tjock. Nu är den nere på 15mm
Skulle vara om det gick att sätta en sprial fjäder runt skruven kanske.
Bild

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: lör jan 07, 2012 1:20 pm
av knotan
ser ut att finnas onödigt mycket material bara annars snyggt.

inte snyggare/lättare (viktmässigt) att bara vattenskära nån tunn rostfri plåt å sen svetsa dit skurna fästen???

bara jag som tycker lätta grejjor automatiskt blir snyggare nu när man blivit lite mer viktinriktad, kvittar iofs på en karossbil som ärtung i slutändan ändå :?

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: lör jan 07, 2012 2:49 pm
av AsLoT
Ajden skrev:Har börjat ritat på paddel hållaren, det som är kvar att komma på är hur jag ska sätta dit fjädrarna på något lämpligt ställe, för där jag tänkte ha dom först så blev alu biten dubbelt så tjock. Nu är den nere på 15mm
Skulle vara om det gick att sätta en sprial fjäder runt skruven kanske.
Bild
Ser fin ut Robert :)

Men jag håller med Knotan lite om att den ser lite klumpig ut. Sen kan det bli lite jobbigt om den flyttar bak ratten 15mm... vet inte hur körställningen blir då.

Om du gör höger och vänster sida som två separata bitar sen skär vi ett centrum i plåt och svetsar/skruvar dit bitarna på det?
Då skulle du kunna göra dom bitarna tjockare också så fjädrarna får plats utan att ratten flyttas bak.

Blir enklare med material också för det behövs inte nån jätte aluminiumbit utan bara två små.

EDIT: Ungefär som den i kolfiber som ja la upp bild på på sidan 42.

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: lör jan 07, 2012 8:53 pm
av Ajden
Tillbaka till ritandet då, synd att jag inte tittade på andra sidan.
men det blir inte i kväll för nu måste jag utrymma garaget, svetsade två fälgar som var lagade med epoxy så nu går det inte att andas här utan friskluftsmask....

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: lör jan 07, 2012 9:28 pm
av knotan
svetsa inte i epoxy i onödan, två arbetskollegor på jobbet har fått astma just av den anledningen,
epoxy är troligen det farligaste ämnet som fortfarande är tillåtet för privatpersoner att pyssla med, när man svetsar(värmer upp det) frisläpps jättteobra ämnen som du sen suger i dej :thumbdown:

bästa kombinationen av bra svetsmaterial är rostfria/syrafasta konstruktioner som är epoxymålade och sen behövs ändras på (vanligt i ytbehandlingsbranchen :hihi:


så jävla grym denna bilen , och såååå jävla rätt med hemmameckad paddelshift, synd det är så förbannat dyrt att skaffa en sek-låda till min bil annars skulle jag gjort det direkt och låtit nån fixxa en PLC styrning till det med :thumbright:

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: sön jan 08, 2012 9:36 am
av AsLoT
Ajden skrev:Tillbaka till ritandet då, synd att jag inte tittade på andra sidan.
men det blir inte i kväll för nu måste jag utrymma garaget, svetsade två fälgar som var lagade med epoxy så nu går det inte att andas här utan friskluftsmask....
Annars såg själva mekanismen finfin ut tycker jag :thumbright:

Jag tar med mig ratten och navet upp till dig nästa gång ja ska upp till Sundsvall. Blir nog V3 vad ja vet nu...
knotan skrev:svetsa inte i epoxy i onödan, två arbetskollegor på jobbet har fått astma just av den anledningen,
epoxy är troligen det farligaste ämnet som fortfarande är tillåtet för privatpersoner att pyssla med, när man svetsar(värmer upp det) frisläpps jättteobra ämnen som du sen suger i dej :thumbdown:

bästa kombinationen av bra svetsmaterial är rostfria/syrafasta konstruktioner som är epoxymålade och sen behövs ändras på (vanligt i ytbehandlingsbranchen :hihi:


så jävla grym denna bilen , och såååå jävla rätt med hemmameckad paddelshift, synd det är så förbannat dyrt att skaffa en sek-låda till min bil annars skulle jag gjort det direkt och låtit nån fixxa en PLC styrning till det med :thumbright:
:)
Det går ju att bygga "seklåda" av en H-mönstrad låda med om man vill.
Men krävs ju lite mer mekaniska delar då för att få i växlarna och så måste man ha koll på kopplingen så den verkligen är ur.

Kolla in den här sidan: http://mastershift.com/new-street-manual.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dom säljer kitt för att bygga om H-mönstrade lådor till sek.

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: sön jan 08, 2012 9:57 am
av AsLoT
Har byggt dit en bromsskärm. :thumbright:


Svetsade dit fyrkantsrör i rambenen bak.
Bild

Bild

Sen ett större fyrkantsrör mellan dom. Lite väl köttigt kanske men det vad det som fanns.
Funkar iofs. som krockbalk också och skyddar tanken bak vid en påkörning bakifrån... o det är ju bra. ;)
Bild

Hållaren till skärmen är löstagbar med 2st skruv.
Bild

Bild

I änden ska själva fästet som skärmen drar i sitta sen.
Bild

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: sön jan 08, 2012 11:24 am
av JonasH88
Ser jäkligt bra ut Stefan! Första 8:an hänger ordentligt lös till våren nu :)

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Postat: sön jan 08, 2012 11:57 am
av knotan
jo jag har sett sånna kitt med, men är rätt skeptisk att dem gör ett tillräckligt bra jobb för den ska funka som en 2riktig" sek låda???

nån som testat sånna i verkligheten ?