Sida 44 av 56

Postat: tis aug 25, 2009 5:23 pm
av coupe76
Tänkte på en sak angående betongfyllning så borde det funka bra med flytfix istället då den tål 100% relativ fuktighet alltså klarar den av att ligga konstant under vatten vilket inte flytspackel o dylikt klarar. Tänkte på det idag när jag låg o la klinkers i ett kök. Den funkar att ligga i botten av pooler.

schönox TT-flex rapid heter den snabbtorkande varianten o Schönox TT_ flex heter den "normaltorkande" varianten.

Postat: lör aug 29, 2009 4:24 pm
av Roger Persson
coupe76 skrev:Tänkte på en sak angående betongfyllning så borde det funka bra med flytfix istället då den tål 100% relativ fuktighet alltså klarar den av att ligga konstant under vatten vilket inte flytspackel o dylikt klarar. Tänkte på det idag när jag låg o la klinkers i ett kök. Den funkar att ligga i botten av pooler.

schönox TT-flex rapid heter den snabbtorkande varianten o Schönox TT_ flex heter den "normaltorkande" varianten.
Det var ett bra tipps! :)

Iväg nu och greja lite med 2.05an Besiktningsmotorn...
Få i kolvar, stakar och se hur det blir med stöt stängerna
med vippbryggan på... Kanske fila lite på toppen med...

Postat: sön aug 30, 2009 7:22 pm
av Roger Persson
Stoppade i kolvarna igår kväll i motorn men fick för mej att det vart lite dåligt henat blocket... Det låter lite när man drar runt veven om kolvarna.. Vet inte om det är normalt normalt och sliter in sej men känns synd att skansa.. Lite som när man drar två svarvade bitar mot varandra... :/ Fast ytan är inte grov i blocket.. Snarare väldigt fin... Hum.. Finns det några erfarenheter av det här måntro? Det är just med kolvarna i mitten av slaget som det låter, antagligen för att det drar dom åt sidan.. Ska även titta lite på bygga en liten enkel start bänk till motorn.... Känns som det vore väldigt bra ha för att snabbt kunna starta och göra ett första test... Med lite varvräknare o grejer bränsletank osv.. Får hitta på nått.. Kommer dock bli mest portning i kväll.. Måste få klart toppen nu för att komma vidare i bygget.. Måste ha dit ventiler för att kunna mäta in fjädrarnas inspänningstryck har endel i lyft, ca 13.5 med rullvippor.. och sen mäta in höjden på vipp bryggan och sedan stötstängernas längd, gör ev egna solida stänger i 2142 som härdas, alternativt skulle det nog funka ta tex långa m12 12/9 och svarva om och göra för kulan osv.. Dom är ju ganska hårda.. Och sen ska klockas hur kammen står med org kil läge och se om det behövs förskutas något.. Löser det sen troligen med en special kil om det behövs flyttas.. Kommer köra orginal färg, dvs det som finns kvar från 70talet.. :) Tycker det ser fränt ut med polerat och sen ingen finich alls på blocket.. :) Typ rost... Lite bilder kan det förvänmtas bli i natt.. :) Ska även göra en rostfri polerad främre rämskiva med något reducerad hastighet för pump och generator... Kanske även till vattenpumpen, delvis svetsad i så fall där.. Skulle bli riktigt snyggt.. /Roger

Postat: sön aug 30, 2009 9:49 pm
av Roger Persson
Grovat ur avgasbrunnarna och snyggat till insug lite i brunnen i nån timma... Ganskla grovt och knappt på börjat, men man måste ju börja nånstans... Alla portar är ung lika långt gånget.. :) Sen lite hel hetsbilder...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: mån aug 31, 2009 5:32 pm
av Hposth
bara jag som inte hänger med i alla motorer här nu? :hihi: :lol:

Postat: mån aug 31, 2009 5:37 pm
av Roger Persson
Men, ja bygger ju bara ihop en snäll liten besiktningsmotor ju... :hihi:

Postat: mån aug 31, 2009 6:17 pm
av Kristoffer Helle
Til dina broms skivor.
(HASS MASKIN)
(volvo 164 bromsar)
%
O02263
T16 M06
G00 G90 G55 X0. Y0. A0. S3500 M03
G43 H16 Z200.
G00 X-15.271 Y7.674
Z100.
Z10.
G01 Z-1. F150.
Y43.926
G03 X-26.663 Y43.926 R-5.71
G01 Y7.674
G03 X-15.271 Y7.674 R-5.71
G03 X-15.271 Y43.926 R19.
G00 Z5.
X-26.663
G01 Z-1.
G03 X-32.193 Y41.124 R19.
G01 X-34.779 Y44.221
X-32.127 Y46.803
X-43.204 Y46.951
X-43.204 Y35.804
X-39.667 Y39.341
X-36.755 Y36.356
G03 X-26.663 Y7.674 R19.
G00 Z5.
Y15.238
G01 Z-1.
G02 X-26.663 Y36.362 R12.
G00 Z5.
X-15.271
G01 Z-1.
G02 X-15.267 Y15.238 R12.
G00 Z5.
G47 P0 X-17.841 Y3. I90. J6. R2. Z-1. F100. E50.
G00 Z100.
T8 M06
G00 G90 G55 X0. Y0. A0. S2750 M03
G43 H08 Z200.
Z100.
X-32.246 Y-49.
Z10.
G01 Z-1. F150.
X0.824 Y3.
G00 Z100.
X-56.246 Y54.
Z10.
G01 Z-1.
X8.221 Y70.
G00 Z100.
G28 Z100. Y15.238
M30
%

:hihi:

Bild

Postat: mån aug 31, 2009 6:35 pm
av Erland Cox
Honingen ska vara rätt grov om oljefilmen ska ha något att hänga kvar i. Egentligen ska man ha en profilometer men ser honingen relativt blank och slät ut men fortfarande känns när man drar med nageln så brukar det vara bra. Jag kör med Delapena stenar och grovleken står inte på dom som på Sunnen så jag är inte 100 på grovleken. Den jag bottnar med tror jag är 180. Sen drar jag 5 drag med 280 och ytterligare 3 till 5 drag med 320. Detta för att bara bryta topparna på föregående skär. Kör man förbi roten på föregående skär blir det skit. Erland.

Postat: mån aug 31, 2009 7:34 pm
av David_B
fräna skivor :thumbright: :hihi:

Postat: mån aug 31, 2009 10:54 pm
av Landa_in_Racing
satan vilka coola bromsskivor :shock:

JAg vill ha!!!

MVH Andreas

Postat: fre sep 04, 2009 8:33 pm
av Roger Persson
Erland:

Tackar för den fina responsen vad gäller hening...
Måste ta tag i det och göra ett bra henverktyg med olika brynen..

Såg på bilderna på din hemsida att du hade ett henverktyg,
trycker det ur brynena med hjälp av den roterande kraften?

Snackade med en på jobbet om hening, förr gorde dom slitsade hulsor i gutjärn när dom hena och andvände pasta tex, hytsan var även svarvad med hög matning så att man fick ett spår runt som en mkt grov gänga..

/Roger

Krishell: Fräsiga skivor, digger volvomärket.. ;)
Sklulle kunna posta ut nc koden för dom skivorna ja borrade för
skojs skull.. Det är dock två prog nästan identiska.. /Roger

Postat: fre sep 04, 2009 8:44 pm
av Roger Persson
Fick lite hjälp i tisdags av nc svarvarn med
att göra gängorna till arborrverket.. :)

Konan är till för grovcentrera sen klocka hundradelarna..
Ska in ett 8mm h7 hål i den i centrum och en stoppskruv för att låsa..

2541 är konan gjord av, kanske ser till få den blåanlöpt.. :)

I torsdags vart förlänghylsan härdad till ca 54hrc..
Den blev svart o fin o matchar riktigtsnyggt..
Knäpper nån bild på det färdiga resultatet med..

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: lör sep 05, 2009 12:45 pm
av Roger Persson
Arborrförlängaren är klar.. :)

Bild

Började porta kl 8 i morse... Flöt på fint...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Avgas ska portas klart, insug runt innerradien där det är som roligast komma åt.... :lol: Försöka få lite mer D port... Ventilsätena ska fräsas... Brunnarna ska köras upp till dubbla fjädrar... Funderar på fräsa fram retainers i 7075 alu ett gäng på 16st...

Sjukt mkt jobb med en sån här topp... :doh: Inte konstigt att dom kostar runt 20 lök... :doh:

Postat: lör sep 05, 2009 4:04 pm
av Peter schmidt
Jag vet att det är mycket jobb jag har byggt 3st :shock:

Postat: sön sep 06, 2009 4:11 pm
av Roger Persson
hehe.. Några bilder på dom som du byggt? :)