Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 version 4.1

Inlägg av Jens Gustavsson »

som sagt ingen tuning än kadetten. hoppas på några kusar till med lite fetare blandning.

ingen fara med kolvarna/bottendelen de är livstids garanti på de och odödliga :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 version 4.1

Inlägg av Kadett4wd »

hehe... nejdå.. jag har allt dödat en B18 kolv..
hål mitt på som en 5krona.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 version 4.1

Inlägg av Jens Gustavsson »

de smidda tyska kolvarna är bättre än B18-B20 orginal kolvarna. 6.8:1 i kompa och 1.2-1.4bar laddtryck på E85 är rena semestern för motorn man kan nog köra lamda 1.0 tills turbon rinner ned på golvet.

en annan sak då det blir riktiga laddtyck då kan en sekund räcka för att det ska bli spikning och skrot då kommer det at va mycket fetare blandning.

obs 52% duty cykel på 1680cc spridare/grund tryck 3.0bar på 348hk/ lamda 0.92 :) ska man åka lamda 0.80 så räcker det inte till 650hk ends :shock:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 version 4.1

Inlägg av Kadett4wd »

Nej jag vet,, 1680cc räcker inte långt på E85 och 3bar.
På min maskin räcker de till ca 760hk, 0.77 i lambda vill min ha för å bli yster å fin.
Och man vill juh inte höja grundtrycket för mycket heller.
Så korta spridartider funkar de inte med som det blir på tomgång.
Kan vara dags å köpa de där nya 2000cc spridarna, de ska visst vara mycket stabilare på låga spridartider.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 version 4.1

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu med lite mer soppa så sjönk laddtrycket lite och skenande lite mindre men effekten ökade ändå till 356/7400 med 0.88lamda och 0.77bar avgastryck.

28 grader tändning.

har även bytt till varmare stift B7HS med 0.55mm gap (B9hs förut)

ska prova att ge den lite fetare en gång till senare i kväll.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Jensas B20 version 4.1

Inlägg av Enok »

Passa dig bara för pre-ignition med dom varma stiften.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 version 4.1

Inlägg av Jens Gustavsson »

360hk är bästa pullet på 1.35bar och lamda 0.87 värkar va bästa lamdan på detta laddtrycket med 0.84 så tappar vi ca 10hk men det blir lite lägre laddtryck också så det är svårt att veta exakt vad som är vad.

har kört flera pull på raken och den repeterar på 2hk (358hk-360).

mattias har autotuna lite också så den är bättre lamda på alla konstiga belastningar.

vi har testat olika tändningar på stall varven och vi tjänade lite vrid med 28 grader istället för 31 som vi hadde i fjol.


bästa 28 tändning.... (fjolårets 31grader)
3000rpm 0.25bar 176 nm/75 hk (169nm/71hk)

3500rpm 0.50bar 228nm/112hk (214nm/ 105hk)

4100rpm 0.98bar och wg börjar öppna sen bra effekt upp till varvstopp på 8000rpm :thumbright:

1007 grader avgastemp på ett långt pull 8)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 version 4.1

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Så du fick bara 13hk på 0.4bar extra laddtryck samt mindre mottryck samt dessutom mera varv?


det lägre avgastrycket gjorde 24hk eller 7% högre effekt på 1.34 bar på liknande lambda och förtändning.

tror den laddar lika tidigt? ska kolla på nån gammal logg och gämföra sen :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 version 4.1

Inlägg av Kadett4wd »

inte helt sant, eller är insugstempen lika?
tänkte det är olika kompressorer också.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 version 4.1

Inlägg av Jens Gustavsson »

insugnings tempen är nog väldigt lika då det är samma storlek och årsmodell ungefär på BW och holsets compressordelarna och då de båda ligger långt från att bottna (mitt i mappen) sen har jag en väldigt stor IC med stor fläkt.
skillnaden ligger på avgassidan där det är 65mm utlopp på holseten och 56mm på BW turbon, storleken på avgashuset ser med ögonen relativt lika ut.

rätt kul att se en sån fin effekt ökning än fast den gamla turbon ändå låg ca 0.2bar lägre på avgastrycket än laddtrycket.

den stora skilnaden lär dock finnas vid +2bar laddtryck hur många hk mer ger denna turbo där? jag kommer dock alldrig få veta den exakta siffran då jag inte har bromsat motorn på höga tryck med den lilla turbon men tiderna på strippen får avgöra det i sommar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Jens Gustavsson »

456hk/7000rpm/1.95bar korrigerat

lamda 0.81

tändning 24

avgastryck 1.2-1.32bar

duty 72%

blow down mätaren i botten...

borde va ca 20-30hk mer än i fjol då det va okorrigerade siffror med liiite snällare våg.

940 grader avgastemp (blir lägre med mera laddtryck då förbräningen blir snabbare)

(0.85 bar i motryck på wg översidan=1.96bar laddtrycks max)




motorresept.

44x38 ventiler medel portad på ca 15 timmar 185/140cfm/12mm. 6.7:1 kompa :thumbdown:

oborrad B20 med vändkanter och KS kolvar och M stakar.

F kamaxel 10.5mm lyft och 240 grader vid 1.27mm på kamaxeln.

custom insug 41mm rummers ca 10cm långa.

grenrör 42mm inv dim och 65cm långa. 3.5" avgassystem

turbo HX40 56/65mm /16#

vems styrsystem 1600cc spridare (E85)


speciellt tack till mapparen conny kompa och sävar gänget vid bromsningen, sen kul att sven och roger berglund ville komma och kolla.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Pacman »

Snart dags att porta toppen då så du får lite effekt med allt det laddtrycket ;)

Bottnad blowdown måste bero på det höga varvtalet vs de tjocka kolvringarna.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Mattias J »

Det är ganska bra effekt med tanke på att det är en 56mm snurra på en sliten b20 med F kam. :thumbright: :D
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Jens Gustavsson »

Pacman skrev:Snart dags att porta toppen då så du får lite effekt med allt det laddtrycket ;)

Bottnad blowdown måste bero på det höga varvtalet vs de tjocka kolvringarna.

toppen är det inget fel på det är det bästa på denna motor och bromsar inget på de sugmortor effekterna det handlar om.

leekdown beror helt enkelt på att motorn är slut/sliten eller snarare har varit slut sista 30 åren :)

förhoppningsvis så kommer jag att hålla mina B20 konkuränter i backspegeln och ha kul i sommar det är det viktiga inte hur fräna grejor man har :) motorn har mer att hämta med mera tryck också då den nu med den nya turbon i motsats mot den gamla svarar matematiskt på densitets ökningen.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av knotan »

är väll rätt bra mos i en den maskin ändå om man ser till utgångmaterialet. :thumbright:

huvudsaken är väll ändå att man har nått att rejsa med som jag brukar säga till dem som ligger i garaget å filar åratals på samma skit, men som ändå aldrig kommer ut på gatan/bnanan bara för dem vill göra allt "optimalt"
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar