Chevy cavalier T5 med liberty /6.82 326km/h!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av Kökarmicke »

Okej :) Körde mineral förut, fast valvoline då. men den gillade jag inte. Dåligt oljetryck på tomgång å blaskig som fan efter att man kört lite
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av Roger Berglund »

vad kör du på för soppa?.
Vad har du kört med för viskositet?

Kör du med methanol så är mineral den enda vägen att gå.
helsynt funkar inte med methanol för den siktar sig dvs methanolen lägger sig längst ner i tråget och oljan ovanför.

kör du på e85 så skulle jag nog satsat på racing oljan vi tog fram till jens , finns i 40 , 50 , 60 Rak helsyntet.
finns även Mineral i 40 , 50 ,60.

Låter det intressant kan du slå en signal på 090-52178 ( Sven på Lube-tools )
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av ogge »

e85 körde jag på med min
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av Kökarmicke »

Min kärra rusar oxå på med E85 i tanken
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Sute
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tor aug 18, 2011 1:13 pm

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av Sute »

Vad var egentligen lösningen för att få staklagrana palla?

Jag har rasat staklagrana två gånger inom kort tid i min V40 med +700 hästar (1878 cc, 4 cylinder vitmotor).

MVH/Sute
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av Kökarmicke »

Ja du.. Jag tror att en av orsakerna till att en bmw-motor, t.ex m3 håller för 1000+hk är att den vevaxeln är kryssborrad i genom ramlagertappen så staken alltid får olja, det får inte volvons lager då hålet ligger i nedre halvan av ramlagret, för där finns inget oljespår.. Sen måste man nog ha rätt ordentligt med spel, min är nog i tightaste laget ännu.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
PiLlEvAN
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön jan 07, 2007 5:19 pm
Ort: Avesta

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av PiLlEvAN »

Roger Berglund skrev:vad kör du på för soppa?.
Vad har du kört med för viskositet?

Kör du med methanol så är mineral den enda vägen att gå.
helsynt funkar inte med methanol för den siktar sig dvs methanolen lägger sig längst ner i tråget och oljan ovanför.

kör du på e85 så skulle jag nog satsat på racing oljan vi tog fram till jens , finns i 40 , 50 , 60 Rak helsyntet.
finns även Mineral i 40 , 50 ,60.

Låter det intressant kan du slå en signal på 090-52178 ( Sven på Lube-tools )

Adeén har alltid åkt med castrol edge 10w60 och methanol.
och alldrig haft problem med lager.
jag skulle aldrig åka med något annat än en syntetolja i en nybyggd maskin.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av ogge »

olja är fan märkligt.
hade 20w50 mineral i min evo motor med sen hällde jag i
10w40 helsyntets olja. tömde ur allt å böt filter ja. och körde ca 8mil lugnt sen skar den.
påstår inte att det är oljans fel men oljetryck fanns. började knacka som fan sen tvärstumm.
t6an slet också lager med syntet oljan, mineral så kunde den skära en gång å ramlagrena var tokfina

Tänkte jag skulle prova Gulf 10w60 helsyntet nu(messt för att de e gratis)
Men kan man läsa om ngn innerhålls förtäckning, vad för tillsatser krävs för att vara blandbar med e85?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av primer »

jag har kört med GULF 10W60 nu i 2 sesånger och det har funkat fint för mig! jag har inte bytt några lager iaf! bara olja en gång om året :)
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av Kökarmicke »

Mina ramlager har alltid varit skitfina oavsett vad jag har kört den med för olja, förutom nu i år då när den börjat slita lite axiallager. Vestakslagren däremot är ju en känslig grej, men jag har inte skurit något iår :) Nu sista gången jag rev såg dom dock jävliga ut, men det tror jag beror på att jag körde motorn utan vatten rätt länge, så det blev säkert skithög oljetemp i motorn.
Jag tänker pröva köra på en rak olja nu från lubetools, motorn rasar ju ändå förr eller senare, så jag kan alltid pröva å se vad som händer :hihi:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av Tjernell »

Olja är lustigt det..

Körde en rökar olja från Lubication Enginering rak 50 i först .. vevlager åt skogen.

Sen har ja gått på Penzoil GT Performance 25w-50 Mineral å då har alla lager sett som nya ut. Vet att PV Johan kör med lika olja och flera Volvo utan problem.
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av torpis »

Sute skrev:Vad var egentligen lösningen för att få staklagrana palla?

Jag har rasat staklagrana två gånger inom kort tid i min V40 med +700 hästar (1878 cc, 4 cylinder vitmotor).

MVH/Sute
Det finns bredare lager att köpa, dock råder det en viss oenighet om hurvida bredare lagar är bättre eller sämmre så de ger mer friktion och således mera värme. 10W60 olja (eller bättre)verkar vara en förutsättning för det skall lira dock.

Autotech hade en röd S40 på rullarna här om veckan som bromsade 910hk på hjulen vid moderata 3.25bar i laddtryck. Enl uppgift gav sig topplockspackningen(original) då. Spännande att se vad effekten slutar på och hur det håller. Fortfarande standardblock...
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av Kökarmicke »

Åfan.. Bara motorn min håller för 71an köper jag en 80mm turbo tror jag :hihi:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av Kökarmicke »

Efter många samtal med Sven på lubetools idag har vi kommit fram till att min motor kommer köras på rak 60 mineral nu. Mycke bra snubbe att snacka med och har fått raka och bra svar och förklaringar på det jag frågat :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Inlägg av Ken-1 »

torpis skrev: Det finns bredare lager att köpa, dock råder det en viss oenighet om hurvida bredare lagar är bättre eller sämmre så de ger mer friktion och således mera värme. 10W60 olja (eller bättre) verkar vara en förutsättning för det skall lira dock.
Frågan är vad är "bättre"?

Olja är knepigt, likaså att analysera förlopp i samband med haveri av något lager är svårt. Vilka motiveringar till användande utav rak motorolja finns det?

/Kenneth
Skriv svar