
Chevy cavalier T5 med liberty /6.82 326km/h!!!
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
Okej
Körde mineral förut, fast valvoline då. men den gillade jag inte. Dåligt oljetryck på tomgång å blaskig som fan efter att man kört lite

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
vad kör du på för soppa?.
Vad har du kört med för viskositet?
Kör du med methanol så är mineral den enda vägen att gå.
helsynt funkar inte med methanol för den siktar sig dvs methanolen lägger sig längst ner i tråget och oljan ovanför.
kör du på e85 så skulle jag nog satsat på racing oljan vi tog fram till jens , finns i 40 , 50 , 60 Rak helsyntet.
finns även Mineral i 40 , 50 ,60.
Låter det intressant kan du slå en signal på 090-52178 ( Sven på Lube-tools )
Vad har du kört med för viskositet?
Kör du med methanol så är mineral den enda vägen att gå.
helsynt funkar inte med methanol för den siktar sig dvs methanolen lägger sig längst ner i tråget och oljan ovanför.
kör du på e85 så skulle jag nog satsat på racing oljan vi tog fram till jens , finns i 40 , 50 , 60 Rak helsyntet.
finns även Mineral i 40 , 50 ,60.
Låter det intressant kan du slå en signal på 090-52178 ( Sven på Lube-tools )
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
e85 körde jag på med min
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
Min kärra rusar oxå på med E85 i tanken
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
Vad var egentligen lösningen för att få staklagrana palla?
Jag har rasat staklagrana två gånger inom kort tid i min V40 med +700 hästar (1878 cc, 4 cylinder vitmotor).
MVH/Sute
Jag har rasat staklagrana två gånger inom kort tid i min V40 med +700 hästar (1878 cc, 4 cylinder vitmotor).
MVH/Sute
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
Ja du.. Jag tror att en av orsakerna till att en bmw-motor, t.ex m3 håller för 1000+hk är att den vevaxeln är kryssborrad i genom ramlagertappen så staken alltid får olja, det får inte volvons lager då hålet ligger i nedre halvan av ramlagret, för där finns inget oljespår.. Sen måste man nog ha rätt ordentligt med spel, min är nog i tightaste laget ännu.
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
Roger Berglund skrev:vad kör du på för soppa?.
Vad har du kört med för viskositet?
Kör du med methanol så är mineral den enda vägen att gå.
helsynt funkar inte med methanol för den siktar sig dvs methanolen lägger sig längst ner i tråget och oljan ovanför.
kör du på e85 så skulle jag nog satsat på racing oljan vi tog fram till jens , finns i 40 , 50 , 60 Rak helsyntet.
finns även Mineral i 40 , 50 ,60.
Låter det intressant kan du slå en signal på 090-52178 ( Sven på Lube-tools )
Adeén har alltid åkt med castrol edge 10w60 och methanol.
och alldrig haft problem med lager.
jag skulle aldrig åka med något annat än en syntetolja i en nybyggd maskin.
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
olja är fan märkligt.
hade 20w50 mineral i min evo motor med sen hällde jag i
10w40 helsyntets olja. tömde ur allt å böt filter ja. och körde ca 8mil lugnt sen skar den.
påstår inte att det är oljans fel men oljetryck fanns. började knacka som fan sen tvärstumm.
t6an slet också lager med syntet oljan, mineral så kunde den skära en gång å ramlagrena var tokfina
Tänkte jag skulle prova Gulf 10w60 helsyntet nu(messt för att de e gratis)
Men kan man läsa om ngn innerhålls förtäckning, vad för tillsatser krävs för att vara blandbar med e85?
hade 20w50 mineral i min evo motor med sen hällde jag i
10w40 helsyntets olja. tömde ur allt å böt filter ja. och körde ca 8mil lugnt sen skar den.
påstår inte att det är oljans fel men oljetryck fanns. började knacka som fan sen tvärstumm.
t6an slet också lager med syntet oljan, mineral så kunde den skära en gång å ramlagrena var tokfina
Tänkte jag skulle prova Gulf 10w60 helsyntet nu(messt för att de e gratis)
Men kan man läsa om ngn innerhålls förtäckning, vad för tillsatser krävs för att vara blandbar med e85?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
jag har kört med GULF 10W60 nu i 2 sesånger och det har funkat fint för mig! jag har inte bytt några lager iaf! bara olja en gång om året 

402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
Mina ramlager har alltid varit skitfina oavsett vad jag har kört den med för olja, förutom nu i år då när den börjat slita lite axiallager. Vestakslagren däremot är ju en känslig grej, men jag har inte skurit något iår
Nu sista gången jag rev såg dom dock jävliga ut, men det tror jag beror på att jag körde motorn utan vatten rätt länge, så det blev säkert skithög oljetemp i motorn.
Jag tänker pröva köra på en rak olja nu från lubetools, motorn rasar ju ändå förr eller senare, så jag kan alltid pröva å se vad som händer

Jag tänker pröva köra på en rak olja nu från lubetools, motorn rasar ju ändå förr eller senare, så jag kan alltid pröva å se vad som händer

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
Olja är lustigt det..
Körde en rökar olja från Lubication Enginering rak 50 i först .. vevlager åt skogen.
Sen har ja gått på Penzoil GT Performance 25w-50 Mineral å då har alla lager sett som nya ut. Vet att PV Johan kör med lika olja och flera Volvo utan problem.
Körde en rökar olja från Lubication Enginering rak 50 i först .. vevlager åt skogen.
Sen har ja gått på Penzoil GT Performance 25w-50 Mineral å då har alla lager sett som nya ut. Vet att PV Johan kör med lika olja och flera Volvo utan problem.
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
Det finns bredare lager att köpa, dock råder det en viss oenighet om hurvida bredare lagar är bättre eller sämmre så de ger mer friktion och således mera värme. 10W60 olja (eller bättre)verkar vara en förutsättning för det skall lira dock.Sute skrev:Vad var egentligen lösningen för att få staklagrana palla?
Jag har rasat staklagrana två gånger inom kort tid i min V40 med +700 hästar (1878 cc, 4 cylinder vitmotor).
MVH/Sute
Autotech hade en röd S40 på rullarna här om veckan som bromsade 910hk på hjulen vid moderata 3.25bar i laddtryck. Enl uppgift gav sig topplockspackningen(original) då. Spännande att se vad effekten slutar på och hur det håller. Fortfarande standardblock...
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
Åfan.. Bara motorn min håller för 71an köper jag en 80mm turbo tror jag 

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
Efter många samtal med Sven på lubetools idag har vi kommit fram till att min motor kommer köras på rak 60 mineral nu. Mycke bra snubbe att snacka med och har fått raka och bra svar och förklaringar på det jag frågat 

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
- Ort: Jakobstad, Finland
Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.
Frågan är vad är "bättre"?torpis skrev: Det finns bredare lager att köpa, dock råder det en viss oenighet om hurvida bredare lagar är bättre eller sämmre så de ger mer friktion och således mera värme. 10W60 olja (eller bättre) verkar vara en förutsättning för det skall lira dock.
Olja är knepigt, likaså att analysera förlopp i samband med haveri av något lager är svårt. Vilka motiveringar till användande utav rak motorolja finns det?
/Kenneth