Sida 44 av 71

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: tis aug 16, 2011 4:35 am
av Kökarmicke
Okej :) Körde mineral förut, fast valvoline då. men den gillade jag inte. Dåligt oljetryck på tomgång å blaskig som fan efter att man kört lite

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: tis aug 16, 2011 8:32 am
av Roger Berglund
vad kör du på för soppa?.
Vad har du kört med för viskositet?

Kör du med methanol så är mineral den enda vägen att gå.
helsynt funkar inte med methanol för den siktar sig dvs methanolen lägger sig längst ner i tråget och oljan ovanför.

kör du på e85 så skulle jag nog satsat på racing oljan vi tog fram till jens , finns i 40 , 50 , 60 Rak helsyntet.
finns även Mineral i 40 , 50 ,60.

Låter det intressant kan du slå en signal på 090-52178 ( Sven på Lube-tools )

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: tis aug 16, 2011 12:13 pm
av ogge
e85 körde jag på med min

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: tis aug 16, 2011 3:03 pm
av Kökarmicke
Min kärra rusar oxå på med E85 i tanken

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: tor aug 18, 2011 1:26 pm
av Sute
Vad var egentligen lösningen för att få staklagrana palla?

Jag har rasat staklagrana två gånger inom kort tid i min V40 med +700 hästar (1878 cc, 4 cylinder vitmotor).

MVH/Sute

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: tor aug 18, 2011 2:55 pm
av Kökarmicke
Ja du.. Jag tror att en av orsakerna till att en bmw-motor, t.ex m3 håller för 1000+hk är att den vevaxeln är kryssborrad i genom ramlagertappen så staken alltid får olja, det får inte volvons lager då hålet ligger i nedre halvan av ramlagret, för där finns inget oljespår.. Sen måste man nog ha rätt ordentligt med spel, min är nog i tightaste laget ännu.

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: tor aug 18, 2011 10:21 pm
av PiLlEvAN
Roger Berglund skrev:vad kör du på för soppa?.
Vad har du kört med för viskositet?

Kör du med methanol så är mineral den enda vägen att gå.
helsynt funkar inte med methanol för den siktar sig dvs methanolen lägger sig längst ner i tråget och oljan ovanför.

kör du på e85 så skulle jag nog satsat på racing oljan vi tog fram till jens , finns i 40 , 50 , 60 Rak helsyntet.
finns även Mineral i 40 , 50 ,60.

Låter det intressant kan du slå en signal på 090-52178 ( Sven på Lube-tools )

Adeén har alltid åkt med castrol edge 10w60 och methanol.
och alldrig haft problem med lager.
jag skulle aldrig åka med något annat än en syntetolja i en nybyggd maskin.

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: tor aug 18, 2011 10:26 pm
av ogge
olja är fan märkligt.
hade 20w50 mineral i min evo motor med sen hällde jag i
10w40 helsyntets olja. tömde ur allt å böt filter ja. och körde ca 8mil lugnt sen skar den.
påstår inte att det är oljans fel men oljetryck fanns. började knacka som fan sen tvärstumm.
t6an slet också lager med syntet oljan, mineral så kunde den skära en gång å ramlagrena var tokfina

Tänkte jag skulle prova Gulf 10w60 helsyntet nu(messt för att de e gratis)
Men kan man läsa om ngn innerhålls förtäckning, vad för tillsatser krävs för att vara blandbar med e85?

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: tor aug 18, 2011 10:35 pm
av primer
jag har kört med GULF 10W60 nu i 2 sesånger och det har funkat fint för mig! jag har inte bytt några lager iaf! bara olja en gång om året :)

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: fre aug 19, 2011 4:45 am
av Kökarmicke
Mina ramlager har alltid varit skitfina oavsett vad jag har kört den med för olja, förutom nu i år då när den börjat slita lite axiallager. Vestakslagren däremot är ju en känslig grej, men jag har inte skurit något iår :) Nu sista gången jag rev såg dom dock jävliga ut, men det tror jag beror på att jag körde motorn utan vatten rätt länge, så det blev säkert skithög oljetemp i motorn.
Jag tänker pröva köra på en rak olja nu från lubetools, motorn rasar ju ändå förr eller senare, så jag kan alltid pröva å se vad som händer :hihi:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: fre aug 19, 2011 8:43 am
av Tjernell
Olja är lustigt det..

Körde en rökar olja från Lubication Enginering rak 50 i först .. vevlager åt skogen.

Sen har ja gått på Penzoil GT Performance 25w-50 Mineral å då har alla lager sett som nya ut. Vet att PV Johan kör med lika olja och flera Volvo utan problem.

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: fre aug 19, 2011 10:38 am
av torpis
Sute skrev:Vad var egentligen lösningen för att få staklagrana palla?

Jag har rasat staklagrana två gånger inom kort tid i min V40 med +700 hästar (1878 cc, 4 cylinder vitmotor).

MVH/Sute
Det finns bredare lager att köpa, dock råder det en viss oenighet om hurvida bredare lagar är bättre eller sämmre så de ger mer friktion och således mera värme. 10W60 olja (eller bättre)verkar vara en förutsättning för det skall lira dock.

Autotech hade en röd S40 på rullarna här om veckan som bromsade 910hk på hjulen vid moderata 3.25bar i laddtryck. Enl uppgift gav sig topplockspackningen(original) då. Spännande att se vad effekten slutar på och hur det håller. Fortfarande standardblock...

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: fre aug 19, 2011 1:07 pm
av Kökarmicke
Åfan.. Bara motorn min håller för 71an köper jag en 80mm turbo tror jag :hihi:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: fre aug 19, 2011 1:11 pm
av Kökarmicke
Efter många samtal med Sven på lubetools idag har vi kommit fram till att min motor kommer köras på rak 60 mineral nu. Mycke bra snubbe att snacka med och har fått raka och bra svar och förklaringar på det jag frågat :thumbright:

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Bromsad. 9.04 249km/h Ras.

Postat: fre aug 19, 2011 3:32 pm
av Ken-1
torpis skrev: Det finns bredare lager att köpa, dock råder det en viss oenighet om hurvida bredare lagar är bättre eller sämmre så de ger mer friktion och således mera värme. 10W60 olja (eller bättre) verkar vara en förutsättning för det skall lira dock.
Frågan är vad är "bättre"?

Olja är knepigt, likaså att analysera förlopp i samband med haveri av något lager är svårt. Vilka motiveringar till användande utav rak motorolja finns det?

/Kenneth