Volvo 142-73 B230 16v turbo streetweek
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*
Den är tyvärr såld. Så det blir svårt nu
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*
Har nog löst sig med hardyn. Skulle få en ny vattenskuren i alu så jag använder dom gamla bussningarna. Får den troligtvis på måndag 

Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*
Gott att det löste sig. Blir spännande och se hur den beter sig på asfalten, hoppas det fina vädret håller i sig 

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*
Nu har jag fått den nya hardyn. Provmonterade den innan och passar perfekt. Blir att montera allt imorgon och få ner han på hjulen kanske 
Är alltså dubbla bultmönster på den. 110mm mot lådan och 96mm mot kardanen.

Vattenskuren i 20mm alu

Monterat dom gamla bussningarna.

Är alltså dubbla bultmönster på den. 110mm mot lådan och 96mm mot kardanen.

Vattenskuren i 20mm alu

Monterat dom gamla bussningarna.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*
Då var jag ute och premiär körde lite idag 
Blev inte så mkt kört men fick tvättat bilen ifrån allt garage damm under vintern.
Provade att gasa lite var väll uppe på 0,4bar bara men det finns potential.
Ska nog byta växellåds kuddarna sen, sitter nylon kuddar nu. Blir lite väl stumt.
Är lite vibrationer ifrån kardanen så jag får justera stödlagret lite grann.
Nu är det bara lite mappning kvar sen är allt färdigt.
Bjuder på lite bilder med.






Blev inte så mkt kört men fick tvättat bilen ifrån allt garage damm under vintern.
Provade att gasa lite var väll uppe på 0,4bar bara men det finns potential.
Ska nog byta växellåds kuddarna sen, sitter nylon kuddar nu. Blir lite väl stumt.
Är lite vibrationer ifrån kardanen så jag får justera stödlagret lite grann.
Nu är det bara lite mappning kvar sen är allt färdigt.
Bjuder på lite bilder med.





Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*
Stiligt! 
Jag blir bra sugen att få igång min, men det lär dröja ett tag till..

Jag blir bra sugen att få igång min, men det lär dröja ett tag till..
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*
Nu är den äntligen lite mappad på gatan 
Har inte varit något speciellt krångel alls förutom att det är vibrationen i drivlinan runt 60km/h men sen släpper det helt.
Provade sen att schimsa upp stödlagret 1,5mm och då blev det bättre men det är inte helt hundra än. Men så fort det är belastning så är det inte vibrationer alls.
Grundladdet är på 1bar nu. Sen höjde vi det till 1,2bar men det blev det bara på lite högre varv efter 6000rpm så det är lite labbande mad laddventilen kvar.
Fullt tryck är nu vid 4700rpm går nog att få det lite tidigare med lite mer labbande men på det hela så fungerar det bra tycker jag.
Greppet är helt obefintligt på 3:ans växel nu så frågan är hur mkt man kan ladda innan det börjar spinna helt och hållet på gatan.
Tanken är att ladda åtminstone 1,5bar sen, annars så får man öka laddet sen i bänken om det spinner för mkt på garan.. Nu är dc på laddventilen bara 23% hela vägen och nu stiger laddet lite hela vägen så turbon är ju inte i botten än
Med min förr turbo så var ventilen ställd på 79% och då sjönk laddet ändå på varv så den var nog rätt stressad.
Tänkte ta att öka upp laddet nån annan dag nu under påsk ledigheten.
Spridarna går bara på 55% så det finns mer att ta
Är strax under 20gr ute och då hade jag en insugstemp på 49gr.
När börjar 2,5" tryckrör bli för litet? Har ju bara det nu men rätt korta rör ca 45cm tryckrör totalt.

Har inte varit något speciellt krångel alls förutom att det är vibrationen i drivlinan runt 60km/h men sen släpper det helt.
Provade sen att schimsa upp stödlagret 1,5mm och då blev det bättre men det är inte helt hundra än. Men så fort det är belastning så är det inte vibrationer alls.
Grundladdet är på 1bar nu. Sen höjde vi det till 1,2bar men det blev det bara på lite högre varv efter 6000rpm så det är lite labbande mad laddventilen kvar.
Fullt tryck är nu vid 4700rpm går nog att få det lite tidigare med lite mer labbande men på det hela så fungerar det bra tycker jag.
Greppet är helt obefintligt på 3:ans växel nu så frågan är hur mkt man kan ladda innan det börjar spinna helt och hållet på gatan.
Tanken är att ladda åtminstone 1,5bar sen, annars så får man öka laddet sen i bänken om det spinner för mkt på garan.. Nu är dc på laddventilen bara 23% hela vägen och nu stiger laddet lite hela vägen så turbon är ju inte i botten än

Med min förr turbo så var ventilen ställd på 79% och då sjönk laddet ändå på varv så den var nog rätt stressad.
Tänkte ta att öka upp laddet nån annan dag nu under påsk ledigheten.
Spridarna går bara på 55% så det finns mer att ta

Är strax under 20gr ute och då hade jag en insugstemp på 49gr.
När börjar 2,5" tryckrör bli för litet? Har ju bara det nu men rätt korta rör ca 45cm tryckrör totalt.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 785
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,2bar
Gött
Men nu vill vi se börn film 


Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,2bar
Det kommer film sen vill jag lova. kommer när jag mappat på lite högre ladd så man kan lägga en riktigt rejäl rökare. 

Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,2bar
Antar att det var du som anmält dej till Emmaboda 17maj.
Vi får hoppas på lite onsdags träningar i Malmö tills dess.
Startade upp min idag, så nu är jag redo igen.
MVH Micke
Vi får hoppas på lite onsdags träningar i Malmö tills dess.
Startade upp min idag, så nu är jag redo igen.
MVH Micke
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,2bar
Jo det stämmer att jag är anmäld till Emmaboda.
Men tror jag hoppar att köra i Malmö innan. Kommer bara att köra sönder något där
Har du gjort något på din i vinter?
Men tror jag hoppar att köra i Malmö innan. Kommer bara att köra sönder något där

Har du gjort något på din i vinter?
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,2bar
Bytat från 1030 till 1031 axel och satt dit dubbeljusterbara dämpare bak.
Även annan utv som skall testas i malmö. Köpte tre olika för att kunna testa sig fram till något bra.
Nya smalare men högre framhjul för att justera över mer vikt på bakvagnen.
Körde 195/50 på 7" innan, nu blir det 165/65 på 5".
Lämnade in alu fälgar till fälgfixarna som smalnade av fälgarna.
MVH Micke
Även annan utv som skall testas i malmö. Köpte tre olika för att kunna testa sig fram till något bra.
Nya smalare men högre framhjul för att justera över mer vikt på bakvagnen.
Körde 195/50 på 7" innan, nu blir det 165/65 på 5".
Lämnade in alu fälgar till fälgfixarna som smalnade av fälgarna.
MVH Micke
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,2bar
Polarn bromsa sin b230ft helsmidd 8v med portad topp från overboost.
Hans bil lämnade 611whp och 685wnm på 2,6bar med ett likadant hx52 agg som du har
Fanns mer och hämta i turbon men kammen bottnade
Hans bil lämnade 611whp och 685wnm på 2,6bar med ett likadant hx52 agg som du har

Fanns mer och hämta i turbon men kammen bottnade

Micke Grönlund
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,2bar
Nu har jag varit ute på en mappningsrunda.
Fått upp laddet till 1,6bar nu. Mer går inte att öka för nu börjar det spinna i fyran.
Får bli att åka upp och bänka den sen i sommar och kanske öka laddet lite i bänken med.
Känns att det är betydligt bättre tryck i den nu jämför med förra året. Det är ju iallafall 500whp++ just nu.
Eginteligen är det ingen idé att ha mer effekt nu för det spinner mest under 150km/h.
Fått upp laddet till 1,6bar nu. Mer går inte att öka för nu börjar det spinna i fyran.
Får bli att åka upp och bänka den sen i sommar och kanske öka laddet lite i bänken med.
Känns att det är betydligt bättre tryck i den nu jämför med förra året. Det är ju iallafall 500whp++ just nu.
Eginteligen är det ingen idé att ha mer effekt nu för det spinner mest under 150km/h.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,6bar
Hehe som jag trodde då 
Den kommer nog va rätt elak. Du får ha en knapp med lågladd och en högladd så kanske det går att ha den körbar

Den kommer nog va rätt elak. Du får ha en knapp med lågladd och en högladd så kanske det går att ha den körbar

Micke Grönlund