Sida 44 av 83
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*
Postat: tor mar 27, 2014 9:11 pm
av Se88e_K
Den är tyvärr såld. Så det blir svårt nu
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*
Postat: fre mar 28, 2014 4:25 pm
av Se88e_K
Har nog löst sig med hardyn. Skulle få en ny vattenskuren i alu så jag använder dom gamla bussningarna. Får den troligtvis på måndag

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*
Postat: fre mar 28, 2014 9:01 pm
av Grusbusen
Gott att det löste sig. Blir spännande och se hur den beter sig på asfalten, hoppas det fina vädret håller i sig

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*
Postat: lör mar 29, 2014 5:57 pm
av Se88e_K
Nu har jag fått den nya hardyn. Provmonterade den innan och passar perfekt. Blir att montera allt imorgon och få ner han på hjulen kanske

Är alltså dubbla bultmönster på den. 110mm mot lådan och 96mm mot kardanen.

Vattenskuren i 20mm alu

Monterat dom gamla bussningarna.
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*
Postat: sön mar 30, 2014 4:55 pm
av Se88e_K
Då var jag ute och premiär körde lite idag

Blev inte så mkt kört men fick tvättat bilen ifrån allt garage damm under vintern.
Provade att gasa lite var väll uppe på 0,4bar bara men det finns potential.
Ska nog byta växellåds kuddarna sen, sitter nylon kuddar nu. Blir lite väl stumt.
Är lite vibrationer ifrån kardanen så jag får justera stödlagret lite grann.
Nu är det bara lite mappning kvar sen är allt färdigt.
Bjuder på lite bilder med.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*
Postat: sön mar 30, 2014 6:39 pm
av Pro-Mille
Stiligt!

Jag blir bra sugen att få igång min, men det lär dröja ett tag till..
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*
Postat: lör apr 19, 2014 4:30 pm
av Se88e_K
Nu är den äntligen lite mappad på gatan

Har inte varit något speciellt krångel alls förutom att det är vibrationen i drivlinan runt 60km/h men sen släpper det helt.
Provade sen att schimsa upp stödlagret 1,5mm och då blev det bättre men det är inte helt hundra än. Men så fort det är belastning så är det inte vibrationer alls.
Grundladdet är på 1bar nu. Sen höjde vi det till 1,2bar men det blev det bara på lite högre varv efter 6000rpm så det är lite labbande mad laddventilen kvar.
Fullt tryck är nu vid 4700rpm går nog att få det lite tidigare med lite mer labbande men på det hela så fungerar det bra tycker jag.
Greppet är helt obefintligt på 3:ans växel nu så frågan är hur mkt man kan ladda innan det börjar spinna helt och hållet på gatan.
Tanken är att ladda åtminstone 1,5bar sen, annars så får man öka laddet sen i bänken om det spinner för mkt på garan.. Nu är dc på laddventilen bara 23% hela vägen och nu stiger laddet lite hela vägen så turbon är ju inte i botten än

Med min förr turbo så var ventilen ställd på 79% och då sjönk laddet ändå på varv så den var nog rätt stressad.
Tänkte ta att öka upp laddet nån annan dag nu under påsk ledigheten.
Spridarna går bara på 55% så det finns mer att ta
Är strax under 20gr ute och då hade jag en insugstemp på 49gr.
När börjar 2,5" tryckrör bli för litet? Har ju bara det nu men rätt korta rör ca 45cm tryckrör totalt.
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,2bar
Postat: lör apr 19, 2014 5:46 pm
av vebotrimmarn
Gött

Men nu vill vi se börn film

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,2bar
Postat: lör apr 19, 2014 6:48 pm
av Se88e_K
Det kommer film sen vill jag lova. kommer när jag mappat på lite högre ladd så man kan lägga en riktigt rejäl rökare.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,2bar
Postat: lör apr 19, 2014 8:04 pm
av MickeK
Antar att det var du som anmält dej till Emmaboda 17maj.
Vi får hoppas på lite onsdags träningar i Malmö tills dess.
Startade upp min idag, så nu är jag redo igen.
MVH Micke
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,2bar
Postat: lör apr 19, 2014 10:02 pm
av Se88e_K
Jo det stämmer att jag är anmäld till Emmaboda.
Men tror jag hoppar att köra i Malmö innan. Kommer bara att köra sönder något där

Har du gjort något på din i vinter?
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,2bar
Postat: sön apr 20, 2014 3:59 pm
av MickeK
Bytat från 1030 till 1031 axel och satt dit dubbeljusterbara dämpare bak.
Även annan utv som skall testas i malmö. Köpte tre olika för att kunna testa sig fram till något bra.
Nya smalare men högre framhjul för att justera över mer vikt på bakvagnen.
Körde 195/50 på 7" innan, nu blir det 165/65 på 5".
Lämnade in alu fälgar till fälgfixarna som smalnade av fälgarna.
MVH Micke
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,2bar
Postat: sön apr 20, 2014 4:56 pm
av 7aan
Polarn bromsa sin b230ft helsmidd 8v med portad topp från overboost.
Hans bil lämnade 611whp och 685wnm på 2,6bar med ett likadant hx52 agg som du har

Fanns mer och hämta i turbon men kammen bottnade

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,2bar
Postat: mån apr 21, 2014 10:38 am
av Se88e_K
Nu har jag varit ute på en mappningsrunda.
Fått upp laddet till 1,6bar nu. Mer går inte att öka för nu börjar det spinna i fyran.
Får bli att åka upp och bänka den sen i sommar och kanske öka laddet lite i bänken med.
Känns att det är betydligt bättre tryck i den nu jämför med förra året. Det är ju iallafall 500whp++ just nu.
Eginteligen är det ingen idé att ha mer effekt nu för det spinner mest under 150km/h.
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52* gatmappad @1,6bar
Postat: mån apr 21, 2014 11:30 am
av 7aan
Hehe som jag trodde då

Den kommer nog va rätt elak. Du får ha en knapp med lågladd och en högladd så kanske det går att ha den körbar
