Sida 44 av 47

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Postat: ons feb 17, 2016 1:26 pm
av Steve
Det svarta skummet är ju lite kasst genom att det blir så sprött i alla ändar så det är lätt att det lossnar små bitar så man ska absolut inte köra utan filter före pump(ska man ju egentligen aldrig göra)

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Postat: ons feb 17, 2016 8:32 pm
av Daniel Ireståhl
Elias_ skrev:Kul att du börjat labba :)

ang avluftningen, hur har du byggt den alltså andas den eller kör du med en backventil?
nu åker ju jag en original tank så kanske blir annorlunda men jag har bara en 4mm slang ut under bilen som sedan avslutas med en backventil som enbart släpper in luft så man inte "råkar" suga ihop tanken.
Ja, pwm-styrningen funkade över förväntan. Ska prova lite mer sen när man får mer tid över.

Jag kör med en sån här ventil http://www.ebay.co.uk/itm/6-AN6-06-Roll ... 53fb67f510
Som är en vanlig kulventil som stänger sig om man rullar. Det som var konstigt var att när jag öppnade tanklocket så var det övertryck i tanken vilket ventilen borde ha tagit hand om. Frågan är om ventilationshålen blockas på något sätt. Får skruva ut den och kolla lite närmare.
Steve skrev:Det svarta skummet är ju lite kasst genom att det blir så sprött i alla ändar så det är lätt att det lossnar små bitar så man ska absolut inte köra utan filter före pump(ska man ju egentligen aldrig göra)
Jag har inte märkt av att det blir sprött men kan däremot märka att det gärna lossnar småbitar, särskilt när man skär till det blir det gärna småflis överallt. Men det är som du säger att man alltid ska köra med förfilter. Gör man inte så är det som att be om bekymmer, den lilla tryckförlusten man får över filtret är försumbart i dem här sammanhangen.

Re: Volvo 242 T6 -82 PWM Styrning av bränslepumpar

Postat: tor feb 18, 2016 8:13 pm
av Daniel Ireståhl
Dags att avslöja vad det nya kablaget ska vara till ;)

Då jag känner att jag verkligen inte är någon fena på att köra och att det börja ligga lite för mycket tid och pengar i bilen så vill jag ha något som hjälper mig att undvika att sätta bilen i räcket vid första bankörningen. Tanken har länge därför varit att skaffa traction control.
Köpte Maxxtunings Traction Module box för över ett år sedan då dem hade kampanj, tanken var att det sätter jag in snabbt och lätt :doh: mycket annat som tog tid i somras och det blev knappt kört nånting alls. Så detta har jag pysslar med parallellt med det nya bränslesystemet och alltså dags att visa lite bilder på den installationen :thumbright:

Bild

Då mina fjäderben inte har uttag för abs-sensorer såsom original så var det bara att försöka lista ut någon egen lösning. Efter mycket mätande och funderande landade valet på att göra egna trigger-ringar bak samt försöka använda ABS-ringar från en annan bil fram. Efter lite googlande hittade jag till slut ABS-ringar från en Nissan Almera med dimensioner som verkade passande.

På hjulnaven finns en bearbetad klack, som möjligen är till för att kunna få på en ABS-ring. Den bearbetade klacken var ca 1mm större i diameter än innerdiametern på ringen. Då jag inte har tillgång till maskiner på samma sätt längre får man ta till lite mer primitiva men effektiva metoder.
Satte upp hjulnavet på fjäderbenet med bara en pinnbult, la en fil mot klacken och började snurra :D Mätte tills jag fick rätt mått sen var det bara att knacka på ringen.

Bild

Bild

För ett tag sedan fick jag också tag på flytande skivor i samma storlek som till S60R oken, dock upptäckte jag att dem inte riktigt passade då belägget var lite annorlunda. Funderade länge på om jag skulle strunta i att använda skivorna men suget blev för stort :)
Sagt och gjort, skivor, OK och adaptrar såldes och passande OK letades upp och nya adaptrar fick tillverkas (MM Motorsport som hjälpte mig med det). En justerbar sensorhållare är integrerad i själva adaptern, det är det som är den lilla delen.

Bild

Bild

Riktigt svårt att hitta bra sensorer som är små och inte allt för dyra. I detta fall blev det Cherry GS100702 och GS100501.
Hallsensorer.

Bild

Här ser man hur sensorn sitter mot hjulnavet, har även här provkopplat för att se att man får signal som kan bearbetas av boxen.

Bild

Yes, vi har hjulhastighet! :thumbright:

Bild

Bromsoken blev Brembo 4-kolvsok med 44mm och 40mm kolvar, radialmonterade. Hittade dessa till vrakpris så det var inget att tveka på. Ska egentligen vara till 355mm skivor men är bra att veta att man kan lätt uppgradera till detta nu när oken är radialmonterade. Ekonomiskt gick nästan jämt ut för vad jag fick för S60R bromsarna, skönt att inte behöva lätta plånboken allt för mycket ibland. :)
Sparar ca 3kg per hjul genom att köra flytande skivor, riktigt gott att få bort så mycket ofjädrad vikt.

Bild

Bild

Bak blir det som sagt hemmaritade trigger-ringar, fick hjälp av en lokal vattenskärningsfirma att göra jobbet. Punktas fast på handbromstrumman.

Bild

Då jag nu har flytande skivor fram blev jag sugen på att fixa det bak också fast med befintliga ok. Så det var det bara att mäta och rita egna bellhouse bak. Fick dem i veckan och lämnades in på eloxering direkt, fick faktiskt tillbaka dem idag.

Bild

Bild

Bild

Så det nya kablaget är nu installerat i bilen, har fått in lite fler tempsensorer såsom oljetemp i tråget, växellådstemp och bakaxeltemp. Har även förberett för att kunna koppla in linjärpositionsgivare vid varje hjul om jag skulle vilja mäta det.
För många timmar för att få kablaget snyggt, men bra blev det :thumbright:

Bild

Lite småjusteringar som återstår men än så länge verkar allt fungera som det ska med den nya boxen.

Blev visst en en större uppdatering än tänkt! 8)

Re: Volvo 242 T6 -82 Traction Control

Postat: fre feb 19, 2016 10:38 am
av Elias_
AWESOME 8)

ang givare så har IFM väldigt fina till bra priser, exempel IFM IFW200 är en bra givare med vettigt pris + att kabeln sitter med skruv"hatt"
och går att få med både 90 graders vinkel etc. används flitigt inom industrin som varvtalsgivare bland annat.

Skall bli spännande att följa traction control bygget då jag eventuellt kommer få labba lite med det i en polares bil senare.

OT: men kul att läsa lite mer tekniskt seriöst byggd bil. tekniken finns ju som sagt tillgänglig för alla i vettiga pengar men sällan man stöter på någon som tar tag i det :)

Re: Volvo 242 T6 -82 Traction Control

Postat: fre feb 19, 2016 12:28 pm
av Daniel Ireståhl
Elias_ skrev:AWESOME 8)

ang givare så har IFM väldigt fina till bra priser, exempel IFM IFW200 är en bra givare med vettigt pris + att kabeln sitter med skruv"hatt"
och går att få med både 90 graders vinkel etc. används flitigt inom industrin som varvtalsgivare bland annat.

Skall bli spännande att följa traction control bygget då jag eventuellt kommer få labba lite med det i en polares bil senare.

OT: men kul att läsa lite mer tekniskt seriöst byggd bil. tekniken finns ju som sagt tillgänglig för alla i vettiga pengar men sällan man stöter på någon som tar tag i det :)
Vart hittar man att köpa dessa givare, ser ut att vara extremt lika Cherry-givarna jag har köpt. Den varianten med skruvanslutning finns också som alternativ från Cherry.

Som du säger så finns ju tekniken tillgänglig och det är ju ingen rocket science att bygga det heller. Ska bli kul att prova det och se hur det beter sig. :)

Re: Volvo 242 T6 -82 Traction Control

Postat: fre feb 19, 2016 12:46 pm
av Elias_
Borde gå att handla av IFM direkt, mejla och kolla med dom.
ELFA har också stort utbud på IFM givare men vet inte om dom säljer just denna.

Har lite dålig koll på vilka butiker som kan tänkas ha dom över disk då jag själv alltid handlar genom företaget direkt mot IFM eller via montage firma, men AHLSELL borde kunna ta hem om du har ett företag du kan skriva köpet på sen köra kontant betalning.

Edit: ringde och kollade priset och det ligger på 450kr st exkl moms.

Re: Volvo 242 T6 -82 Traction Control

Postat: fre feb 19, 2016 1:25 pm
av Sylvan
banan vad grymt det blir. Mycket fräna prylar på denna. Tummen upp!

Re: Volvo 242 T6 -82 Traction Control

Postat: lör feb 20, 2016 10:05 am
av Fredrik_Steen
Har du kollat något på hur fuelab har gjort med sitt "variabla bränsle system" ?
Jag köpte hela kittet men har inte hunnit testa det än, gillar idén med att logga överskottet i returen för att styra pumpen.

http://fuelab.com/products/performance/ ... regulator/

Skriver inte så ofta i tråden, men läser den så fort det finns en uppdatering. Du gör ett riktigt gediget arbete!

Re: Volvo 242 T6 -82 Traction Control

Postat: lör feb 20, 2016 8:00 pm
av Daniel Ireståhl
Elias_ skrev:Borde gå att handla av IFM direkt, mejla och kolla med dom.
ELFA har också stort utbud på IFM givare men vet inte om dom säljer just denna.

Har lite dålig koll på vilka butiker som kan tänkas ha dom över disk då jag själv alltid handlar genom företaget direkt mot IFM eller via montage firma, men AHLSELL borde kunna ta hem om du har ett företag du kan skriva köpet på sen köra kontant betalning.

Edit: ringde och kollade priset och det ligger på 450kr st exkl moms.
Dem är väldigt lika Cherry givarna jag har köpt, dimensionsmässigt iallafall. Det lilla jag tittade på Elfa så hittade jag att dem klarade inte jättehög switchfrekvens, mellan 800-1200Hz medans Cherry-givaren är specad upp till 15kHz. Ett tandhjul som i mitt fall med 42 tänder skulle teoretiskt sätt bara klara 137 - 205 km/h med IFM givaren, kan vara så att jag tittade på nån specialvariant.
Cherry-givaren kostade ca 250kr inkl moms.
Sylvan skrev:banan vad grymt det blir. Mycket fräna prylar på denna. Tummen upp!
Tack! :thumbright:
Fredrik_Steen skrev:Har du kollat något på hur fuelab har gjort med sitt "variabla bränsle system" ?
Jag köpte hela kittet men har inte hunnit testa det än, gillar idén med att logga överskottet i returen för att styra pumpen.

http://fuelab.com/products/performance/ ... regulator/

Skriver inte så ofta i tråden, men läser den så fort det finns en uppdatering. Du gör ett riktigt gediget arbete!
Nej, har inte sett den varianten innan. Tittade igenom dokumentet lite snabbt och om jag fattade det rätt så är det en vanlig BTR i botten med inbyggd logik med trycksensor och PID-reglering som i sin tur skickar ut PWM-signal till pumpen. Verkar vara ett smidigt alternativ som bara verkar plug and play.

Fördelen med att köra PID-reglering av bränsletrycket som jag ser det är att du skulle kunna skippa BTR helt och låta pumpen reglera trycket, det är ju ett vedertaget sätt OEM tillverkare styr sina bränsletryck.

Var i garaget idag och tittade till tankskummet, ingen märkbar förändring och båda skummen har fortfarande kvar sin spänst. Skulle väl tippa på att temperaturen i garaget är runt 15C.
Bild

Re: Volvo 242 T6 -82 Traction Control

Postat: lör feb 20, 2016 11:09 pm
av Elias_
Det var betydligt bättre pris ;)
4000 Hz klarar ifw200 och det räcker långt, jo läste data bladet på cherry givaren och med det priset förstår jag att valet blev den [THUMBS UP SIGN]

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Re: Volvo 242 T6 -82 Traction Control

Postat: sön feb 21, 2016 11:54 am
av fugazi
Daniel Ireståhl skrev: Var i garaget idag och tittade till tankskummet, ingen märkbar förändring och båda skummen har fortfarande kvar sin spänst. Skulle väl tippa på att temperaturen i garaget är runt 15C.
Aggressiviteten ökar väl med temperaturen?
Nu siktar du ju visserligen på att inte få så varm soppa, men...
Värme funkar ju ofta som accelerator i kemiska processer... o.s.v... :roll:

Re: Volvo 242 T6 -82 Traction Control

Postat: mån feb 22, 2016 7:51 am
av Daniel Ireståhl
fugazi skrev:
Daniel Ireståhl skrev: Var i garaget idag och tittade till tankskummet, ingen märkbar förändring och båda skummen har fortfarande kvar sin spänst. Skulle väl tippa på att temperaturen i garaget är runt 15C.
Aggressiviteten ökar väl med temperaturen?
Nu siktar du ju visserligen på att inte få så varm soppa, men...
Värme funkar ju ofta som accelerator i kemiska processer... o.s.v... :roll:
Precis, därav att jag skrev ut rumstemperaturen. Jag ska låta det ligga ett par veckor till sen kan jag prova att försöka värma upp det försiktigt och se om något händer.

Som du säger så siktar jag inte på att få varm soppa, men en varm sommardag och några varv på bana så är det säkert inte omöjligt att man får över 50C bränsletemp.

Man kan ju tänka sig bara vad som skulle hända om man cirkulerade t.ex 80-90C vatten genom skummet, det skulle den förmodligen inte heller gilla. Så varm etanol skulle förmodligen accelerera nedbrytande ytterligare.

Kul med diskussion! :thumbright:

Re: Volvo 242 T6 -82 Traction Control

Postat: mån feb 22, 2016 5:01 pm
av Lövet98
Jag hade gula skummet i min fuelcell och rev av en liten bit, la den i en flaska med e85 hände inget på ca 1 år i rumstemperatur iaf :roll:

Re: Volvo 242 T6 -82 Traction Control

Postat: mån feb 22, 2016 5:41 pm
av Steve
För att få ett mer rättvist test måste den väl skummet få vara ovanför ytan ibland också?

Re: Volvo 242 T6 -82 Traction Control

Postat: mån mar 07, 2016 12:06 pm
av Tiiiseen
Blir ju hur grymt som helst sträckläst hela tråden nu [GRINNING FACE WITH SMILING EYES][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN]

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk