Dags att avslöja vad det nya kablaget ska vara till
Då jag känner att jag verkligen inte är någon fena på att köra och att det börja ligga lite för mycket tid och pengar i bilen så vill jag ha något som hjälper mig att undvika att sätta bilen i räcket vid första bankörningen. Tanken har länge därför varit att skaffa traction control.
Köpte Maxxtunings Traction Module box för över ett år sedan då dem hade kampanj, tanken var att det sätter jag in snabbt och lätt
mycket annat som tog tid i somras och det blev knappt kört nånting alls. Så detta har jag pysslar med parallellt med det nya bränslesystemet och alltså dags att visa lite bilder på den installationen
Då mina fjäderben inte har uttag för abs-sensorer såsom original så var det bara att försöka lista ut någon egen lösning. Efter mycket mätande och funderande landade valet på att göra egna trigger-ringar bak samt försöka använda ABS-ringar från en annan bil fram. Efter lite googlande hittade jag till slut ABS-ringar från en Nissan Almera med dimensioner som verkade passande.
På hjulnaven finns en bearbetad klack, som möjligen är till för att kunna få på en ABS-ring. Den bearbetade klacken var ca 1mm större i diameter än innerdiametern på ringen. Då jag inte har tillgång till maskiner på samma sätt längre får man ta till lite mer primitiva men effektiva metoder.
Satte upp hjulnavet på fjäderbenet med bara en pinnbult, la en fil mot klacken och började snurra
Mätte tills jag fick rätt mått sen var det bara att knacka på ringen.
För ett tag sedan fick jag också tag på flytande skivor i samma storlek som till S60R oken, dock upptäckte jag att dem inte riktigt passade då belägget var lite annorlunda. Funderade länge på om jag skulle strunta i att använda skivorna men suget blev för stort
Sagt och gjort, skivor, OK och adaptrar såldes och passande OK letades upp och nya adaptrar fick tillverkas (MM Motorsport som hjälpte mig med det). En justerbar sensorhållare är integrerad i själva adaptern, det är det som är den lilla delen.
Riktigt svårt att hitta bra sensorer som är små och inte allt för dyra. I detta fall blev det Cherry GS100702 och GS100501.
Hallsensorer.
Här ser man hur sensorn sitter mot hjulnavet, har även här provkopplat för att se att man får signal som kan bearbetas av boxen.
Yes, vi har hjulhastighet!
Bromsoken blev Brembo 4-kolvsok med 44mm och 40mm kolvar, radialmonterade. Hittade dessa till vrakpris så det var inget att tveka på. Ska egentligen vara till 355mm skivor men är bra att veta att man kan lätt uppgradera till detta nu när oken är radialmonterade. Ekonomiskt gick nästan jämt ut för vad jag fick för S60R bromsarna, skönt att inte behöva lätta plånboken allt för mycket ibland.
Sparar ca 3kg per hjul genom att köra flytande skivor, riktigt gott att få bort så mycket ofjädrad vikt.
Bak blir det som sagt hemmaritade trigger-ringar, fick hjälp av en lokal vattenskärningsfirma att göra jobbet. Punktas fast på handbromstrumman.
Då jag nu har flytande skivor fram blev jag sugen på att fixa det bak också fast med befintliga ok. Så det var det bara att mäta och rita egna bellhouse bak. Fick dem i veckan och lämnades in på eloxering direkt, fick faktiskt tillbaka dem idag.
Så det nya kablaget är nu installerat i bilen, har fått in lite fler tempsensorer såsom oljetemp i tråget, växellådstemp och bakaxeltemp. Har även förberett för att kunna koppla in linjärpositionsgivare vid varje hjul om jag skulle vilja mäta det.
För många timmar för att få kablaget snyggt, men bra blev det
Lite småjusteringar som återstår men än så länge verkar allt fungera som det ska med den nya boxen.
Blev visst en en större uppdatering än tänkt!