Sida 44 av 87

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: lör maj 12, 2012 9:49 am
av Kadett4wd
när du ändå ritar så väldigt.. rita en variant där insuget står rätt upp.. (finns förtjänster med det)
Estetiskt blir det juh fränare också med att se ett fränt insug och ett ormbo till grenrör ringla sig ned bredvid motorn.

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: lör maj 12, 2012 6:03 pm
av Tegheim
Hur menar du "stå rakt upp"? Portarna sitter ju in på sidan?

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: lör maj 12, 2012 8:42 pm
av Kadett4wd
ja.. men vrid motorn 90 grader ;)

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: lör maj 12, 2012 10:02 pm
av Tegheim
Ehh? Varför?!

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: sön maj 13, 2012 10:31 am
av Robin Olivi
Förmodligen bara för att han tycker det är fränt :hihi:

Är det ens möjligt? Har man inte oljetråg på såna här motorer?

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: sön maj 13, 2012 5:24 pm
av Kadett4wd
torrsump ;)

Sen nyttjar man mera av jordens dragningskraft att fylla 'cylindrarna'.
Så ja det är fränt... mer effekt juh

Vore väl fränt att vara lite annorlunda?

Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-vev!

Postat: sön maj 13, 2012 8:30 pm
av wuffee
Mm, för detta är ju ett dussinbygge.. Klart du ska välta motorn å vara annorlunda... Såklart..

;)

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: mån maj 14, 2012 6:41 am
av Kadett4wd
att sätta en wankel i en annan bil är nåt som gjort i tid och otid.
Att bygga en 4skivig är coolt.
Men varför inte gå ett steg längre ändå?

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: mån maj 14, 2012 9:57 am
av freddan302
Tycker ni inte att han gått nog många steg med det här bygget?

Välta på motorn är nog inte försvarbart om man ser på effekt/jobb...
Blir det ens nån mätbar skillnad?

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: mån maj 14, 2012 10:01 am
av Tegheim
En välbyggd 4rotor kan lämna ca 800hk som sugmotor, vill man ha mer effekt är det nog lättare att överladda, än att välta motorn :)
Jag tror inte det funkar "bara sådär" heller.

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: mån maj 14, 2012 2:37 pm
av Kadett4wd
ähh va motsträviga ni är..
du kanske når 800hk med betydligt mildare trim,, mao mera körbar, om man nyttjar lite mera trix.

Och vaför skulle det inte gå,,, bara sådär?
Om man ersätter smörjsystemet med en torrsump alltså, behöver juh inte rita om annat än svepet till lådan.
Och eventuellt balansera annorlunda.

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: mån maj 14, 2012 3:53 pm
av Tegheim
Torrsump kommer jag använda ändå. Men jag har en känsla av att det inte finns såå mycket att vinna på detta?

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: mån maj 14, 2012 4:11 pm
av Kadett4wd
nej det kanske det inte är.. men känslan av att veta man gjort annorlunda är skön att ha ;)

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: mån maj 14, 2012 4:33 pm
av phixit
ja för en fyrskivlig wankel är ju så vanlig, börjar bli trött på att se dom som får man går runt ett gathörn... speciellt dom som har egen tillverkad vev å rotorer dom är överallt!! :D

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: mån maj 14, 2012 4:50 pm
av Kadett4wd
ja gisses.. bara för man bygger en 4 skivig wankel så behöver man väl inte stanna upp i utvecklingen..

Jäkla bakåtsträvande kommentarer hos en del(inte trådägaren)