Lönnmördarcupén

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kanske kan vara något med kromad kant, kromet gör sig bra mot det svarta.
Lite för mycket putsa för min smak bara :doh:

Hur som helst, i sommar blir det nog bara att skruva dit något som passar.
Om det blir något kört vill säga..

Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jaha, nu kanske det är dags att uppdatera?

Förra inlägget var tänkt lite som ett skämt, att man skulle tro att jag kört sönder.
Men egentligen var det bara efterdragning av toppen..
Ska nog inte skämta om sådant, skrattar bäst som skrattar sist som det heter :roll:

Hur som helst, vi börjar väl uppifrån.

Fick i måndags ett tel. samtal.
"Det är race på torsdag kväll, du är redan anmäld"
"Ringer och berättar lite innan det är oficiellt, så du hinner klart"

Kanoners tänker jag, tors. ska ju inte vara några problem.

Jag skruvar på, mäter upp nollan på motorn ord.
Mäter in kammar, just. ventilspel (dvs. slipa lashcaps, smidigt :doh: )

Bild

Här försöker jag provtrycka insuget för att komma fram till hur hårda fjädrar jag behöver till sprängskyddet.

Bild

Det sket sig dock, spridarna började släppa igenom bakvägen över 1 bar..
Nu blev det räkna fram ett värde istället.

Verkar 34kg vettigt för att hålla emot en platta som påverkas av 3-3,5 bars tryck via ett runt hål på 35mm?


Här är bilen klar för första mappningen.

Bild
Som synes utan turbo, endast avgashus på plats.
En hel del småstrul, får man ordning på ett litet läckage får man ett nytt någon annan stans :doh:

Det mesta verkar vilja lossna.
2 ggr skruven som håller övre fästet till generatorn (det man spänner med), då är det skruven i blocket som lossnat.

Nedre fästet till gen. har också lossnat, motorfästena osv. det mesta som sitter skruvat utanpå motorn och inte roterar.

Jo, en sak till.
Jag stannade till och skulle kolla mappen lite, hör något konstigt ljud som låter ganska bra och plötsligt upphör.

Slår genast av och hoppar ut och kollar, möts av det här:

Bild

När jag kommer hem och kan kolla ord. ser jag att en av skruvarna som håller ihop generatorn lossnat och skruvat ut sig in i fläkten.


Sedan var det dags att börja mappa med laddtryck, eller mera kolla att allt verkade ok.
Autronicet skulle självt ta hand om omställningen från vaccum till tryck, efter att jag mappat bränslet efter spjälläge.

Jag fortsätter senare, så det inte blir för mycket på en gång..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jaha, monterar turbo, intercooler osv. byter olja och ger mig iväg.
Kör då helt utan laddtrycksstyrning och med mjukaste fjädrarna i wg:arna.
Varmkör först, känner lite försiktigt på den.

Kan bara säga att det verkar bli grym respons i turbon, åker man normalt (vilket vissligen är 3-4000 varv) och gasar på lite har man övertryck nästan direkt. :thumbright:

Med den här uppsättningen laddar den inte över 0,5bar, allt verkar väl funka så det blir väl dags att börja köra med laddtrycksstyrning.

Men då händer det, skramlar till ord. frikopplar och släpper gasen, motorn stannar.

Efter att jag rullat in på en avstickare och startat till (jahopp, låter som vevlager)

Det blir så här hem:
Bild

Så här ser det ut bland remmarna:
Bild

Bränslepumpen har flyttat sig frammåt, sitter dock fast :?
Oljepumpen tycks ha vridit sig lite i fästet, verkar också sitta fast.
Remmen är slak till oljepumpen.

Bild
Bild

Så här såg det ut i tråget, + att det ligger massor mer mindre skrot där.
Bild
Bild

1:ans vevtapp och lager.

Bild

Så här ser de andra lagren ut, de flesta har en sådan fläck där, där coatingen är bortnött.

Oljepumpen går att vrida typ 1 varv åt vardera hållet, sedan tar det stopp.
Det gick ju hålla sig för skratt igår kväll :doh:
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Fan va synd :( Hoppas du kommer igen snart :wink:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Jobbigt... :? Tar du dän tråget underifrån?
Blir ny stake o skit nu väl, o ny vev...? :(
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

B20TicPower skrev:Jobbigt... :? Tar du dän tråget underifrån?
Blir ny stake o skit nu väl, o ny vev...? :(
Ja på alla.
Kollade summit, går köpa en stake därifrån.
Beräknat leveransdatum 1/8, så man kan nog anta att det är kört för i den här sesongen.
Det är lite speciella stakar, cheva smallblock smalltap (2") 6" långa.
Det vanliga är bigtap (2,1") de är mycket lättare att hitta snabbt.

En kompis var förbi igår kväll,(golfmange här på forumet) han skulle egentligen följt med som följebil på racet.
Men nu blev det istället att vi rev bort veven så ska en kolla om det går att slipa veven.
Men jag tror det är kört, är nog bara börja på en annan vev.

Problemet är bara att jag har en tidig b21 vev, (samma som sena b20) med offset slipade vevtappar och svetsade axialbrickor och ramlager slipade för 230 lager.

Om någon har en sådan vev, alltså tidig b21 (sitter en hylsa framtill och krysskil i veven) eller sen b20 (alltså 8 bultat svänghjul) att sälja är jag intresserad.
Vevtapparna måste vara fina "upptill" alltså längst ut på tappen eller vad man ska säga, ramlagerlägena kan vara lite slitna.
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Fan's jäkla röv med. Lider med dig :thumbdown: Beror det på tappat oljetryck..? med remmjävlarna eller?
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

j björk skrev: Om någon har en sådan vev, alltså tidig b21 (sitter en hylsa framtill och krysskil i veven) eller sen b20 (alltså 8 bultat svänghjul) .
Vet du vilka årsmodeller den veven satt i?
Jag har en hel hög gamla b19 och b21or, veven är gratis vid avhämtning om du tar ur den själv.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tack för erbjudandet, lite långt att åka för en sådan sak känns det som.
Du skulle inte kunna tänka dig att montera ur och skicka för en rimlig slant i så fall?

Jag är osäker på årsmodellerna, skulle tänka mig fram till 77, 78 någonstans.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

j björk skrev:Tack för erbjudandet, lite långt att åka för en sådan sak känns det som.
Du skulle inte kunna tänka dig att montera ur och skicka för en rimlig slant i så fall?

Jag är osäker på årsmodellerna, skulle tänka mig fram till 77, 78 någonstans.
det kanske är enklare att säga att du ska ha en 8bult b20vev.
jävla trist, orsak??
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jädra surt.

Men en ny vev och en koll på oljepumpen och dess fäste så är du igång igen..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Göte skrev:Fan's jäkla röv med. Lider med dig :thumbdown: Beror det på tappat oljetryck..? med remmjävlarna eller?
Jag vet inte säkert, men jag skulle tro att det med remmarna kom efter raset.
Dvs. att det kom smågodis i pumpen, så den gick tungt och därför vred sig. Inget verkar sitta löst.

Jag misstänker att det helt enkelt var för lågt tryck på högre varv hela tiden. Jag höll på och justerade för att det var för lågt från början.
Det såg skapligt ut först, men jag missade att kolla ordentligt när oljan blev riktigt varm :doh:

Tyvärr ser man inte oljetrycksmätaren utan att titta "extra", något jag måste lösa.

Först var det bara 3bar, efter justeringar (trångt och bökigt som fanken) var jag uppe i 5.
Sedan vet jag som sagt inte säkert om det sjönk lite när oljan blev varmare.
Skulle ju förstås inte kört något innan man fått ordentlig ordning på det :doh:
Men det blir ju lätt så, man är rätt sugen efter ett par år i garaget, sedan hjälper det ju inte att man snabbt ska bli klar för race. :doh: :doh:
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Fan vad tråkigt. Jag har själv varit med om lagersnurr :(

Efter en sån omgång är man livrädd vid varje provstart.

Men det brukar oftast kännas tungt innan man funderat lite och inser att det´kanske går att ordna relativt smidigt :)
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Men usch va trökit..

Har du kollat så pumpen levererar rätt mängd olja?
du kanske har rätt tryck på lägre motorvarv, men det räcker inte till på högre varv?

Då är det utväxlingsförhållandet på pumpen du får kolla upp.

Det finns förresten absolut inga strypningar i flödet till och från oljetanken?

Jag jobbade juh extra hos Verdi för några år sedan och var med och utvecklade pumparna litegranna. och där var det lite roligt att höra vilket oljetryck de körde i Nascar.
De hade så lågt som 0.2bar faktiskt, men flödet var det ordentligt med.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag tror nog en rödblockare vill ha en del tryck för att smörja ord. på högre varv..
Jag är ganska övertygad om att jag inte tappat tryck på högre varv, har iaf. aldrig sett några sådana tendenser.

Pumpen verkar ha bra kapacitet, får nästan ett bar på startmotorvarv, har nästan 3 bar på tomgångsvarv tror jag.

Pumpen går på halva vevaxelvarvet.

Jag har 19mm rör till och från oljetanken.
Från pumpen går det en halvtumslang till en dubbel oljefilterhållare med 2 stora filter.
Sedan går oljan in i motorn vid org. oljefilterhålare.

På motorblocket tar jag olja till turbon på orginal utlopp. På den slangen mäter jag oljetrycket också.
Skriv svar