Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Jens Gustavsson »

om man inte har tid/råd med fina grejor som jag just nu så får man kompensera med laddtryck och göra det bästa av situationen :)

knotan vad skulle du våga ladda på en B20 med 6.7:1 och E85? :) (har sett att du är en hårding på laddtryck :thumbright:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Tommy Luhr »

56mm in räcker ju till 540-550hk och med en slut bottendel tycker jag det är bra att få upp effekten till 456hk.

Blåser det nått i vevhusventilationen då Jens :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Jens Gustavsson »

turbon visar inga tecken på att inte räcka längre så jag tror det finns en del till att plocka med mera laddtryck men det får bli på banan inte i bänken just nu iallafall.

ser man på lamdan 0.81 och 73% duty på spridarna (1600cc/3bar) så går det åt rätt mycket luft/bränsleblandning redan men som sagt luften är inte slut i turbon.

jo vevhus venten ser ut som på en -73 david brun 1212 på fullgas med snöslunga :hihi:
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av caterpillar »

"jo vevhus venten ser ut som på en -73 david brown 1212 på fullgas med snöslunga " :shock: :hihi: :hihi: hadde du inte en betre bunndel å anvende :evil:
koster inte sååå hemskt mycket å fixe en b20 bottendel :wink:
sen hadde vel effekten vært liiite høyere :thumbright: 8)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av knotan »

6.7:1 i kompa med e85 å 2 ventilsteknik är lite väl lågt tom för min smak :whistle: :hihi:

men en 2.5 kilo borde ju inte vara några som helst problem så länge som inte allt kryper ned mellan kolvringarna när det börjar bli lite mer tryck i cylindrarna dvs :roll:

hx40 kompressorn med 56mm inducer brukar ha en exducer på kompressorn som ligger runt 80-83mm (iallafall de få jag sett)
med tanke på 65mm turbinexducer å avgashus 16 med så pass lite motorvolym
räknar man från den motoreffekten du fått ut hitills så gissar jag att turbon går in i väggen vid runt 2.2-2.4 bar å kanske 510-530 hästar, (mellan tummen å pekfingret)
troligen skulle motorn funka bättre med det laddet än med lägre iom det låga kompet, men som om kolvringarna klarar det är ju en annan historia.....

men uppe vid 2.5 bar lär man nog se att vridet stiger mer än effekten...

kör du med motryck på Wgen via vemset i låg å mellanregiste??r, det kan göra en hel del skillnad på vridet å effekten vid de lite lägre varven då man brukar sparka igång turbon lite snabbare än om man kör rent mekaniskt på fjädertrycket
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Erland Cox »

Varför honar du inte motorn och byter ringar? Verkar rätt meningslöst att lägga energi på sopor om det
nu är så illa som du säger. Du sliter väl upp cylindrarna när du kör fett och tvättar bort oljefilmen.
Om du inte orkar riva så kör med smärgelduk i cylindrarna om du har toppen av.
Blanka cylindrar brukar inte läcka men dom drar upp duktigt med olja i cylindrarna när man släpper gasen.
Inte för att dom läcker men för att det finns mindre blow by över ringarna som forslar ner oljan i oljeringen.
Är cylindrarna blanka så slits ringarna snabbare och gapen blir för stora så för att hålla ner ringslitaget
ta och rugga cylindrarna med smärgelduk om det ser blankt ut när du har toppen av nästa gång.
Det är skillnad på lite läckage över ringen som måste till för att motorn inte ska dra olja och läckage genom ringgapen.
Om du har KS kolvar, har dom 1,5mm ringar? Dom räcker till över 8000 varv utan turbo och det
cylindertrycket du har borde hålla ner 2mm breda originalringar vid 7000 varv också.
Ytterligare en fördel med turbo. F kammen har duktigt med duration men det saknas lite lyft.
Jag kan sälja en billig Agap kam med 108 graders lobseparation till dig som jag snart får över
med 13,3mm lyft. Jag ska gå ner i lobseparation till 104 grader men det gick inte på ett originalämne.
Samma kamslipning som i B20 shoot out motorn.

Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Jens Gustavsson »

caterpillar skrev:"jo vevhus venten ser ut som på en -73 david brown 1212 på fullgas med snöslunga " :shock: :hihi: :hihi: hadde du inte en betre bunndel å anvende :evil:
koster inte sååå hemskt mycket å fixe en b20 bottendel :wink:
sen hadde vel effekten vært liiite høyere :thumbright: 8)
jo en ny bottendel är på gång men jag väntar fortfarande på delar (kolv bussningar saknas, har kolvar ett stressborrat block, H stakar, race kolvar mm) men nu är det säsong så då ska det köras.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Jens Gustavsson »

knotan skrev:6.7:1 i kompa med e85 å 2 ventilsteknik är lite väl lågt tom för min smak :whistle: :hihi:

men en 2.5 kilo borde ju inte vara några som helst problem så länge som inte allt kryper ned mellan kolvringarna när det börjar bli lite mer tryck i cylindrarna dvs :roll:

hx40 kompressorn med 56mm inducer brukar ha en exducer på kompressorn som ligger runt 80-83mm (iallafall de få jag sett)
med tanke på 65mm turbinexducer å avgashus 16 med så pass lite motorvolym
räknar man från den motoreffekten du fått ut hitills så gissar jag att turbon går in i väggen vid runt 2.2-2.4 bar å kanske 510-530 hästar, (mellan tummen å pekfingret)
troligen skulle motorn funka bättre med det laddet än med lägre iom det låga kompet, men som om kolvringarna klarar det är ju en annan historia.....

men uppe vid 2.5 bar lär man nog se att vridet stiger mer än effekten...

kör du med motryck på Wgen via vemset i låg å mellanregiste??r, det kan göra en hel del skillnad på vridet å effekten vid de lite lägre varven då man brukar sparka igång turbon lite snabbare än om man kör rent mekaniskt på fjädertrycket
jag håller med dig och har samma slutsatser :thumbright: jag skulle gärna haft ca 7.5-8.0 i kompa på 2.5bar laddtryck men den stora gropen i KS kolvarna tilåter inte så hög koppa med rätt klämspalt och en inte allt för planad topp.
jag har mekaniskt mottryck bara, ingen styrning, trycket ökar med ca 0.2bar från 4200-7500rpm av sig själv.

ska lägga upp en bild på kurvan.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland en ny motor är på gång därför orkar jag inte fixa till denna, går nog inte att rädda med lite honing heller då den alldrig varit borrad efter den lämnade volvo fabriken 1969 :shock:
mycket kvar att lära sig på motor och på drivlina chassi så det är bara att tuffa på med den gamla motorn tills den nya är klar.

F kamaxeln har 240 grader vid 1.27mm. inte så mycket tycker jag men lagomt för att få till bottenvridet som behövs vid 2500-3500rpm för convertern. kamaxeln du har är för vass till denna motor om man inte går på lustgas men det är ej tilåtet i många klasser. eller väldigt hög kompa men då blir det ingen toppeffekt.

jag har 2 st agap kamaxlar på hyllan som ska provas en med 240 grader/1.27 en med 248 grader.
obs raine mäter på ett annat sätt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Erland Cox »

På vilket vis menar du att Reine mäter på ett annat vis? Man mäter durationen på lyftaren och på ventilen.
Reine anger båda i sina datablad. Det hade varit intressant med lyft vid TDC med viss lobseparation
också och även duration vid högre lyft i databladen men det får väl inte plats alltsammans.
Jag ska byta från H3 till en Agap kam med 13.3 i lyft och 248 graders duration på lyftaren vid 0.050".
Weber 45:orna jag har stryper ändå H3 kammen och med 4.11 i bakaxeln så är det bättre med mer
effekt på lägre varv. 142:an kräver rätt mycket effekt för att komma över 180, där börjar det gå
riktigt trögt. Ska bänka bilen igen nu i veckan innan jag byter kam och topp så jag får se vad det blir
för skillnad. Toppen som sitter på har inte härdade avgassäten, det är mest därför jag byter.
Den andra blå 142:an håller jag på och testar några hemgjorda spridare på men jag måste köpa nya
större munstycken. Ska skriva lite om det så fort jag fått bilder omgjorda så att jag kan lägga ut dom.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Jens Gustavsson »

har tömt kameran så här kommer lie bilder.



Bild
B20 i bänken



Bild
dyno papper vid 1.3bar. rätt brett register eller? den håller i sig skapligt ändå till varvstoppet vid 8000rpm men vi varvade inte så mycket här. speciellt vrid kurvan är frän :thumbright:

röd = hk

turkos = NM

blå = rpm

laddtryck i apsoluttryck längst ned




Bild
instrument brädan i vegan. + - sen en styr kabel lös sen upp i bänken :thumbright:







Bild


Bild
den nya Holset HX 40 som fungerar fint :thumbright:
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Magnus »

När blir första racet?Jag siktar på E.D.P.S Piteå 4 juni.Håller själv på att byta växellåda
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Jens Gustavsson »

eventuellt fälfors helgen före piteå men jag är inte säker?

vad hände med lådan?
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av Magnus »

synkringarna är dåliga och axeln där medbringaren sitter bakpå har blivit glapp
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Inlägg av T-27 »

Jens och Magnus !

Man måste försöka va ute i tid :)
Ni skall Givetvis sikta på FällforsTävlingen 28/29 Maj för det är ett klart trevligt Arrangemang :thumbright:
Men sedan om det skiter sig har ni ju Chansen att hinna klart till nästa helg i Pite
Men om man siktar bara på den senare kanske det inte blir nått alls :?

Själv har man ju redan Frestat på grejorna :whistle:
Bild
Skriv svar