Hur långt räcker std ventiler på en 530?
Några tips/förslag på vad som kan göras nu när motorn ändå är nerplockad för renovering

Ja, jeg kan justere den så jeg kan kjøre helt spiss elektrode... og sveisen kan bli bare 5mm bred, men rensesonen blir fremdeles 1.5cm bred fra side til side, altså 5mm bred på hver side av sveisen... For mye gassfløde (L/m) mens jeg sveiser, kanskje? Bruker 15l/min når jeg har 150A, ca..Ante Karlsson skrev:Okey. Nej pulsningen påverkar inte så jätte mycket. Det som jag brukar justera är frekvensen,ac balansen och tidsbalansen. Men inte alla maskiner som har tidsbalans. Sedan har ju de mesta nyare ac/dc tig svetsar diverse "rens" funktioner inbyggda som ej går att justera utan är mer
Strömkälleberoende.
Men testa justera balansen och tiden på denna. Kan du justera dessa så du i princip kan köra med "spetsig" elektrod? Så att ljusbågen blir mer riktad?
/Ante
Jag använder vanlig grön. Har testat lite lantan men föredrar den rena wolframen. Mestadels 3,2mm. Ska du upp på 150A så är nog 3,2mm att föredra. Blir varmt åt 2,4mm som du skriver. Lite beroende på balansen då.SWR skrev:Ren argon, 4.0. Bruker gasslinse på noe, men ikke alt da det ofte er litt trangt å få plass. Hva slags elektrode bruker du? Jeg har noen 1.5% Lanthanated i 2.4mm, men de ser ut som de blir varme med lavt gassfløde og 150+ A..