Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
thedriftking
Forumsberoende

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ /flödestävling- resultat

Inlägg av thedriftking »

snyggt :) Synd man inte kunde ställa upp på tävlingen, hoppas det kommer flera :)

Hur långt räcker std ventiler på en 530?
Några tips/förslag på vad som kan göras nu när motorn ändå är nerplockad för renovering :) (b230f) (ska alltså sugtrimmas.. portad, planad, vassare kam, dubbla weber, extraktor osv)
Erik Johansson.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Luhr´s garage Overboostracing/ /flödestävling- resultat

Inlägg av Ante Karlsson »

Tillverkning av lite 16v insug på g för snedställd motor!
:)

Bild
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Lite mer smide och svets :)
Bild

/Ante
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Du e vass me svetsen. :) Några tips?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Ikke brukt rustfri børste eller noe for å ta vekk oksydlaget på alu'en..? Ser ingen striper... Går det an å spørre hva slags settings du har på Tig'en for å kunne det..? :)
-Bjørn
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Klabbe: tack :) är väl övning och åter övning som gäller. Samt kurser är aldrig fel för att lära sig grunder. Eller något speciellt du grunnar på? Så kan jag kanske komma med något tips.

Swr: Detta insuget är glasblästrat innan svetsning. Annars så kan man testa sig fram genom frekvens , ac balansen och puls inställningar för att få en bra renszon runt fogen.
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Ante, jeg vet det går å teste seg frem.. men av en eller annen grunn blir ALLTID rensesonen min mye bredere... men jeg har ikke testet pulsing stort, bare AC balanse og frekvens... gjør pulsingen stor forskjell på den sonen? :)
-Bjørn
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Okey. Nej pulsningen påverkar inte så jätte mycket. Det som jag brukar justera är frekvensen,ac balansen och tidsbalansen. Men inte alla maskiner som har tidsbalans. Sedan har ju de mesta nyare ac/dc tig svetsar diverse "rens" funktioner inbyggda som ej går att justera utan är mer
Strömkälleberoende.

Men testa justera balansen och tiden på denna. Kan du justera dessa så du i princip kan köra med "spetsig" elektrod? Så att ljusbågen blir mer riktad?

/Ante
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Blir mumsigt när Ante svetsar!
Sen har ju insugen en förmåga att fungera bra med.

Vi har ju utökar verkstan med en bandsåg som gav oss nytt hopp i portningsverkstan.
Det är numer en dröm att såga i 5mm aluplåt. Resultaten blir bra direkt.

Verktyg är kul att köpa och bra att ha oavsett vad vilken respektive än säger :) Hehe!

Skall snart lägga upp en bild på en mysig B20 topp som jag filat fram till en amaon turbo vi håller på att bygga.
Men det kan nog bli senare under dagen det.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Ante Karlsson skrev:Okey. Nej pulsningen påverkar inte så jätte mycket. Det som jag brukar justera är frekvensen,ac balansen och tidsbalansen. Men inte alla maskiner som har tidsbalans. Sedan har ju de mesta nyare ac/dc tig svetsar diverse "rens" funktioner inbyggda som ej går att justera utan är mer
Strömkälleberoende.

Men testa justera balansen och tiden på denna. Kan du justera dessa så du i princip kan köra med "spetsig" elektrod? Så att ljusbågen blir mer riktad?

/Ante
Ja, jeg kan justere den så jeg kan kjøre helt spiss elektrode... og sveisen kan bli bare 5mm bred, men rensesonen blir fremdeles 1.5cm bred fra side til side, altså 5mm bred på hver side av sveisen... For mye gassfløde (L/m) mens jeg sveiser, kanskje? Bruker 15l/min når jeg har 150A, ca..
-Bjørn
Daniel 850
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Luhr´s garage Overboostracing/

Inlägg av Daniel 850 »

Ante

vad är de för tigsvets du kör med? vad heter den?

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Luhr´s garage Overboostracing/

Swr: då har du möjlighet att justera det mesta.
Vad kör du för gas? Använder du gaslins?
Jag kör ren argon samt ett gasflöde mellan 8-12 liter, beroende på vad jag svetsar. Men runt 9-10l för
Det mesta.

Wigge: jag kör med en migatronic commander 320, från 1998. Men kört de flesta märken i arbetet. Bara de är av känt märke samt nyare än 80-tal så tycker jag inte svetsen spelar så stor roll. Mest en inkörningsfråga. Dock så är jag allergisk mot Kina svetsar. :)

Mvh Ante
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Ren argon, 4.0. Bruker gasslinse på noe, men ikke alt da det ofte er litt trangt å få plass. Hva slags elektrode bruker du? Jeg har noen 1.5% Lanthanated i 2.4mm, men de ser ut som de blir varme med lavt gassfløde og 150+ A..
-Bjørn
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Luhr´s garage Overboostracing/

SWR skrev:Ren argon, 4.0. Bruker gasslinse på noe, men ikke alt da det ofte er litt trangt å få plass. Hva slags elektrode bruker du? Jeg har noen 1.5% Lanthanated i 2.4mm, men de ser ut som de blir varme med lavt gassfløde og 150+ A..
Jag använder vanlig grön. Har testat lite lantan men föredrar den rena wolframen. Mestadels 3,2mm. Ska du upp på 150A så är nog 3,2mm att föredra. Blir varmt åt 2,4mm som du skriver. Lite beroende på balansen då.
Kör man med gaslins så är det inga problem att ligga på de flöden jag skrev ovan. Men utan lins så måste man upp ca 50% till.

Vad kör du för svets?
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Jeg har en CEA Matrix AC/DC 200A Squarewave fra 2005... :) Holder ren wolfram spissen, altså? Baller seg ikke? Har prøvd Grå (Rare Earth), Rød (Thorium) og nå Gull (Lanthan) og sistnevnte holder spissen best.. men det er kanskje lettere å beholde spissen over 150A med 3.2mm elektrode...?
-Bjørn
Skriv svar