190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
Tror det var en kombination av för lågt ställda P&H settings och för lite soppa.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
Började dagen med att bygga om de justerbara topplagringarna, när jag väl fått dit en upptäcker jag att stötdämparen då får en slaglängd på kanske 30mm innan den slår i botten, detta utan genomslagsgummi, så jag har gett upp den där planen, har inte tid med att bygga om torn och grejjer för att få det att lira, så är det nån som behöver justerbara camberplattor så har jag två styck billigt.
Gav mig på att slutföra elsystemet, kopplade in kamstyrningen och snyggade till lite kablar och städade upp kupén, blev lite less när jag upptäckte en jättepöl med glykol under bilen efter varmkörning, efter en tids letande hittade jag till slut en kylarslang till värmepaketet som spruckit, skönt att sånt inträffar innan mappning.
Rullade ut en skitig 190 i det fina värvädret:

Så här blev elcentralen med nya sprutet, kanske inte så vackert, men ändå många gånger bättre än mitt gamla MS-system

Mätarsetup 2012

Kupé

Kvar att göra innan mappning är att provtrycka systemet, hoppas att jag slipper överraskningar där..
Gav mig på att slutföra elsystemet, kopplade in kamstyrningen och snyggade till lite kablar och städade upp kupén, blev lite less när jag upptäckte en jättepöl med glykol under bilen efter varmkörning, efter en tids letande hittade jag till slut en kylarslang till värmepaketet som spruckit, skönt att sånt inträffar innan mappning.
Rullade ut en skitig 190 i det fina värvädret:

Så här blev elcentralen med nya sprutet, kanske inte så vackert, men ändå många gånger bättre än mitt gamla MS-system

Mätarsetup 2012

Kupé

Kvar att göra innan mappning är att provtrycka systemet, hoppas att jag slipper överraskningar där..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
jag är intresserad av plattorna. skickar pm
Johan Petersson
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
Fint bygge du har fått till!
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
Har i princip fyllt min inbox med PM från folk som vill ha plattorna
, men kan meddela att de tyvärr är sålda nu, tack för visat intresse.

Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
Eftersom camberplattorna sket sig köpte jag istället detta övertalningsverktyg:

Snart ska hjulen nog gå fritt

Snart ska hjulen nog gå fritt

Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
Söndagkvällens mek, påbörjade projekt skärmövertalning, försökte först få bort rostskyddsmassan som satt i skärmkantsfalsen, lade ner det ganska omgående, tror inte ens att en kärnvapenexplosion hade rått på det, värmde istället upp massan och valsade kanten ändå vilket funkade fint, har nu gott om plats för framhjulen (åt det hållet iaf
)

Gav mig även på att provtrycka systemet, behövde bara dra åt en slangklämma vid 1.5bar, jag tänkte att jag måste upp på 2.2 bar iaf. om man nu skulle känna sig sugen på att ladda så in i helvete mycket, *PANG* sa det och Johan fick plötsligt en anledning att byta kalsonger..
Min hemmabyggda adapter som jag satt på turbons insug hade lossnat, helvete vad rädd jag blev.

Hoppas bara att det ser lika helt ut efter mappning =)

Och då ska allt vara klart för mappning, kommer i vanlig ordning vara duktigt nervös och skita knäck en vecka innan det är dags, får försöka lugna nerverna med lite sprit eller nåt.



Gav mig även på att provtrycka systemet, behövde bara dra åt en slangklämma vid 1.5bar, jag tänkte att jag måste upp på 2.2 bar iaf. om man nu skulle känna sig sugen på att ladda så in i helvete mycket, *PANG* sa det och Johan fick plötsligt en anledning att byta kalsonger..
Min hemmabyggda adapter som jag satt på turbons insug hade lossnat, helvete vad rädd jag blev.

Hoppas bara att det ser lika helt ut efter mappning =)

Och då ska allt vara klart för mappning, kommer i vanlig ordning vara duktigt nervös och skita knäck en vecka innan det är dags, får försöka lugna nerverna med lite sprit eller nåt.

Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
Såå brutalt fet den är, hoppas det går bra med bänkningen. Du må fan bjud på ett åk sen 

Micke Grönlund
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
Heh tackar, jadå om bara du lyckas ta dig ner eller jag upp så ska jag nog bjuda på en åktur, största evenemanget jag siktar på i sommar är väl Gatebil rudskogen, så ska du dit bjuder jag på en öl och en runda 

Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
Kör du med laddtrycksstyrning kopplad till Vipec? En eller 2 magnetventiler?
/M
/M
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
en till grej som kan va bra att kolla före bromsning är bränsle flödet på returen bak vid tanken. simulera max laddtryck med kompressorn i regulatorn också. prova att köra batteriladdaren också så du får 14v. visst får du 14v eller nära när motorn går med alla viktiga grejor på?
läs hur man provtrycker innan du gör illa dig .
mvh jens
läs hur man provtrycker innan du gör illa dig .
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
Marco Garver skrev:Kör du med laddtrycksstyrning kopplad till Vipec? En eller 2 magnetventiler?
/M
Ja, jag har en Autronic laddtrycksventil kopplad till sprutet, 1 ventil sitter det väl i en sån?
Det brummar till i den när jag vrider på tändningen så jag antar att det funkar

@Jens, ja man tror inte att 2bar kan ställa till med så mycket, hade ju säkrat alla anslutningar förutom just det verktyg jag använde för att provtrycka, sitter ju ingen klämfals på turbons insug.
Returen är kollad och flödar på bra även under simulerat ladd.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
ok vad flödar den på returen med 2 bar laddtryck och hur stora spridare har du? E85 eller bensin?
vad va det för turbo? hur grovt avgasrör har du?
vad va det för turbo? hur grovt avgasrör har du?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
Det jag funderar på är om du kör en ventil till 2st WG klockor?JohanK skrev:Marco Garver skrev:Kör du med laddtrycksstyrning kopplad till Vipec? En eller 2 magnetventiler?
/M
Ja, jag har en Autronic laddtrycksventil kopplad till sprutet, 1 ventil sitter det väl i en sån?
Det brummar till i den när jag vrider på tändningen så jag antar att det funkar![]()
@Jens, ja man tror inte att 2bar kan ställa till med så mycket, hade ju säkrat alla anslutningar förutom just det verktyg jag använde för att provtrycka, sitter ju ingen klämfals på turbons insug.
Returen är kollad och flödar på bra även under simulerat ladd.
/M
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - bokat mappning
Jens Gustavsson skrev:ok vad flödar den på returen med 2 bar laddtryck och hur stora spridare har du? E85 eller bensin?
vad va det för turbo? hur grovt avgasrör har du?
Har inte mätt, bara kikat in i tanken, spridarna är 1260cc matas av 2x Bosch 044, 1/2" matningsledning, 3/8" retur och motorn går på E85,
Turbon är en GT42, 64mm in 68mm ut, downpipe är 3,5" avgasrör 3"
@Marco, ah nu hänger jag med, jo det är en ventil till två WG.s, är det dumt?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm