Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Timsan
För mycket laddtryck

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av Timsan »

Fint som attan! Du är flitig som fasen gottlieb! :)
Trimmning o överladdning är något som jag vaggats in att tro att det är en vetenskap, så är icke fallet! Det är en religion.
En religion med en massa olika profeter och det är endast profeten som verkligen har sett ljuset.
Alla dom andra profeterna har inte alls sett ljuset, de lider bara av svetsblänk!

Trots att man är född i en spilloljedunk med 2hjärnceller o liten kewk med en vinkelslip i näven så lyckas jag aldrig göra någonting rätt!
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

jol skrev:Läste i en annan tråd att du skrev Lulebo... då var det väl din bil idag som rullade vid statoil mot norra hamn? :)
Såg den på långt håll men tänkte jaha nu har de börjat ta fram klenoderna när gruset är sopat :D
det var det säkert.jag har kört upp 50liter redan.jag måste erkänna att det känns lite vemodigt att inte ha något storprojekt i garaget..det är mycket jobbigare att fixa smådetaljer än att ta tag i något stort projekt.
jag är jättesugen på att ta tag i ett nytt jätteprojekt och då helst en pick upp.men jag tror att det är dags att ta tag i rodden och fixa till den och få lite färg på den och finnish.
så planen är att strippa den i molykyler i slutet av augusti och blästra och lacka den över och under så den inte blir så väderberoende.
sen håller jag ögonen öppna på en pick upp 40-50 ev 60tal till rätt pris helst gmc eller cheva fast även nått udda typ opel Blitz eller förminska en gammal lastbil.vi får se vad som dyker upp vill helst inte lägga över 30000kr för objektet eftersom jag vill bygga om med nytt chassie osv.
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Ett annat tänkbart alternativ är att fixa till austinen och besikta den i sommar. Sen är den besiktningsbefriad och sen bygga en mini pick upp med extra allt.den har faktiskt riktigt snygga former till efter framdörrarna,sen vet jag inte hur dom tänkte..
Bild på hur den ser ut och hur den skulle se ut i pick upp utförande.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende

Inlägg av Toni »

...åsså mittmotor!!! :hihi:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Toni skrev:...åsså mittmotor!!! :hihi:
Nu ska vi inte ta i så vi spricker..men en vanlig cheva 350 hade funkat.
Kanske köpa en skrot 70-tals cheva och ta hela drivlinan inklusive framvagn så får man en pigg skön åkbil.
Fan jag tror jag ska ta in den i garaget när jag fixat iordning rodden för sommarsesången..
Ankan98
Lite mer laddtryck

Inlägg av Ankan98 »

Så jäkla fin Mercan =)
Men du har väl åkbilar nu, du vill bara ha undanflykter för att kunna jobba mer i garaget ;-)
Mer sånt underbart folk!
/Tack
W108
För mycket laddtryck

Inlägg av W108 »

Jag tycker du skall miljökompensera din hobby med Austinen, gör en el-bil av den. I pickuputförande har du alla möjligheter till bra batteriförvaring. En gammal eltruck som donator kan väl inte vara så dyr?
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Ankan98 skrev:Så jäkla fin Mercan =)
Men du har väl åkbilar nu, du vill bara ha undanflykter för att kunna jobba mer i garaget ;-)
Mer sånt underbart folk!
/Tack
:) Inga undanflykter..fenan ska jag ha som bruksbil och rodden som sommarbil och sen behöver jag ju en bil när jag ska frakta grejer.
I och för sej har jag ju redan en mazda pick upp och släpvagn men hur kul är det?man vill ju åka något ballt. Alltså jag behöver en pick upp.
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

W108 skrev:Jag tycker du skall miljökompensera din hobby med Austinen, gör en el-bil av den. I pickuputförande har du alla möjligheter till bra batteriförvaring. En gammal eltruck som donator kan väl inte vara så dyr?
Nja det kändes inte jättelockande..
c311com
För mycket laddtryck

Inlägg av c311com »

W108 skrev:Jag tycker du skall miljökompensera din hobby med Austinen, gör en el-bil av den. I pickuputförande har du alla möjligheter till bra batteriförvaring. En gammal eltruck som donator kan väl inte vara så dyr?
Ironi(?)

Den svarta är snygg men flaket har väl skarpa kanter
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
W108
För mycket laddtryck

Inlägg av W108 »

Nej faktiskt inte. Möjligtvis det där med miljökompensering kanske.

Jag fullständigt älskar vrålande förbränningsmotorer, men om jag redan hade flera riktigt häftiga bilar så skulle iaf. jag kunna tänka mig att ha en el-bil, och en liten Austin som nästan väger mindre än en moped vore nöten att bygga på. Perfekt att åka med till jobbet, ladda i motorvärmaruttaget och åka hem igen. Pengar över till 300 SL-bygget... :lol:

Men visst, en V8 är en V8. Det går aldrig att kompensera..
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

W108 skrev:Nej faktiskt inte. Möjligtvis det där med miljökompensering kanske.

Jag fullständigt älskar vrålande förbränningsmotorer, men om jag redan hade flera riktigt häftiga bilar så skulle iaf. jag kunna tänka mig att ha en el-bil, och en liten Austin som nästan väger mindre än en moped vore nöten att bygga på. Perfekt att åka med till jobbet, ladda i motorvärmaruttaget och åka hem igen. Pengar över till 300 SL-bygget... :lol:

Men visst, en V8 är en V8. Det går aldrig att kompensera..
Det känns som att el drift är lite för mycket utanför min "comfort zone" men man kanske skulle tänka om.det kanske är dags att prova ett bensinsnålare alternativ.kanake bara en vanlig turbo diesel (Mercedes då givetvis)lätt att koppla in och hyfsat med effekt.
Vilka modernare bilar har framvagn med dubbla länkarmar och kanske kuggstång som man kan hitta för någon 1000lapp?det måste ju finnas andra än Volvo 140 och gammla Opel framvagnar?
W108
För mycket laddtryck

Inlägg av W108 »

"Vilka modernare bilar har framvagn med dubbla länkarmar och kanske kuggstång som man kan hitta för någon 1000lapp?det måste ju finnas andra än Volvo 140 och gammla Opel framvagnar?"

King Cab 4wd, Diesel fyrhjulsdrift och dubbla länkarmar, rostiga karosser, men det kan gå att ställa en Austin på ramen... :hihi:
gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

W108 skrev:"Vilka modernare bilar har framvagn med dubbla länkarmar och kanske kuggstång som man kan hitta för någon 1000lapp?det måste ju finnas andra än Volvo 140 och gammla Opel framvagnar?"

King Cab 4wd, Diesel fyrhjulsdrift och dubbla länkarmar, rostiga karosser, men det kan gå att ställa en Austin på ramen... :hihi:
ja det är inte så tokigt förslag fast jag hade häldre velat haft från en personbil eftersom jag vill ha mina bilar låga och pickupper är generelt högre och ganska hårda i fjädringen.
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende

Inlägg av Toni »

Hembyggd airride?
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar