Lönnmördarcupén

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Vad åker du för olja..? Jag hade ju jäkla problem med oljetryck när oljan blev varm låg ju på 3bar på tongång kall olja sen sjönk den till 1bar när den blev varm, bytte från mobil 1 0-40w till castrol edge sport 10-60w nu är det 3bar både kall och varm
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag har castrol txt softec 5w-40.
Har du inte mer än 3 bar på högre varv?

Min gick aldrig under 3 bar, möjligtvis något på tomgång.
Nu har jag vissligen inte kollat med någon kalibrerad mätare, utan endast den i bilen.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

På dagen igår blev det inte mycket gjort, drog mest runt och tänkte på vad jag borde göra..

På kvällen började jag ta tag i det iaf. och lyfte topp och sådant.
Idag har jag fortsatt och lyft ur motorn.
Så här ser det ut nu:

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu är det väl mest att rensa i garaget och ställa pv:n åt sidan.
Det är nog dags att ta tag i lite annat som blivit lidande av ganska intensivt pv skruvande.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

MEN! fan va tråkigt :shock:
jag skulle skita i USA grejerna & köra orginalvev me SPM stakar istället, släng i en orginalvev?
du kan inte låna stålar av nån och skaffa detta och montera ihop, fan måste ju kännas förjävligt om du ska vänta en sässong till....suck :(
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jo, det känns inte jättekul..

Tyvärr går det inte bara att köra org. vev osv. stakarna passar inte mina kolvar, och däckhöjden på blocket stämmer inte.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2799
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

:snyft: MEN Neeeeejjj va tråkigt att läsa.............

"Jobbigt" när bygget är på den nivån att man inte bara kan stoppa i nåt std. å köra..... utan att allt är mer lr mindre special.

Om inspirationen gått ur nu , gör du rätt i att ställa undan prylarna så länge.
blir sällan bra om man skruvar i ren tjurighet......





Fy F_n va tråkigt............................................................Lider med dig.....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det fanns inte så mycket inspiration torstag kvällen och fredagen förrens ganska sent på kvällen..

Men nu är jag allt igång lite igen, har bara inte riktigt tid att jobba lika intensivt med pv:n, måste få lite annat gjort.

Ställa åt sidan handlade mest om att den inte kunde hänga på lyften hur länge som helst, måste få in lite annat där..

Jag har i alla fall rivit motorn och torrsumpspumpen.
Pumpen har allt fått en del stryk, tror inte jag ska använda den.
Det får nog bli en orginalpump nu skulle jag tro, och någon slags smart utformat oljetråg.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Bild
Isärplockad pump, lyckades inte få med skadan på bild, ytterdrevet på ena sugsteget var lite sprucket..

Bild
Det hade förstås lyckats komma smågrejer mellan kolv och cyl. vägg, det har blivit någon slags konstig förslitning på sidan , alltså mitt för kolvbulten. (det svarta är bara en skugga)

Blir väl till att hona.

När jag körde med bilen blev jag lite fundersam över gången i motorn.
Den drar inte något värst under 3-4tusen varv sådär, ska man dra ur den känns det som det ska komma mer vid 7000 ungefär.

Men sedan dör det ut vid strax efter 7500, den varvar inte mer än 8200-8300.
Beräknad maxeffekt vid 8600..


Det känns väl som det kan vara 2-250hk i motorn skulle jag tro, det här är alltså utan turbo :roll:

Med turbon på tyckte jag att det verkade vara ung. samma sak, körde dock väldigt lite, och på lågt laddtryck.

Nu när jag plockade isär motorn fick jag se att jag hade små märken efter ventiler på ytterkanten på ventiluttagen.
Bild
Bild
(svårt att få till det på bild vettigt)

Jag tyckte att jag gjorde ganska bra plats för ventilerna i kolvarna, men frågan är då: kan det vara ventilsläpp jag har haft?

Hörde inget speciellt, men det är svårt att säga, är ett jäkla liv i kupén.

Jag har för mig att jag har 40-45kg inspänningstryck, och runt 100 kg vid fullt öppen ventil.
Jag har skaltryckare osv. är inte så tunga grejer, har för mig att det är 5-10kg merfjädertryck än jag blev rekomenderad från cat cams.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

modellera på kolvtoppen avslöjar om det går tight.
Passar radien på ventilen i uttaget på kolven är offtast uttaget för litet.

Tråkigt med så mycket grejer som faller samman.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Urtagen är efter en ventil, men ca 1,5mm större har jag för mig.
I vilket fall lär de göras större och kontrolleras.
Nu tänkte jag ta mer i mitten av kanten eller vad man ska säga, längst ut på sedan av urtaget är kanten i tunnaste laget i vilket fall.

Det verkar dessutom som att det är i mitten av urtaget som det kan bli problem.

Den biten löser sig nog, någon som tror något om varvproblemet?
Förstår att det är svårt att säga så här, men man vill ju gärna åtgärda om man kan nu när det endå är isär :doh:
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Fan va surt , lider med dig ( om det är någon tröst)

Jag kan bara säga vad som funkar för mig 55kg insp å 115kg fullt öppet - varvstopp 8500

Körde i helgen , får se om det blir mantorp .. måste fixa å dona lite.
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

Nej nej nej! Faan Jonas..... Vad säger man? Som jag har sätt fram imot att se denna bil i sommar!

Jag vet hur du känner dig, tro mig efter alla mina problem, Hoppas du får tag på en ny vev och stake! det borde ju funka med orginaloljepump med pick upen långt bak i ett egenbyggt tråg!

Hoppas det löser sig för dig!

MVH PELLE//
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tack för alla kommentarer, det värmer att folk bryr sig :thumbright:

Tjernell, ofan, kanske behöver ha såpass mycket fjäder endå.
Jag fick lite olika bud när jag byggde, men jag gick mest på catcams uppgifter.
De var om jag inte minns fel ca 35kg stängd och 90 öppen, sedan lade jag på lite.

Kan inte komma på vad det skulle vara annars, får nog satsa på lite mer fjäder och se vad som händer.

Vad har du för fjädrar Tjernell?

Pelle, ja du vet ju hur det är!
Hur går det för dig nu då?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

träligt som faen mannen :thumbdown:
men det är så med nybyggen
jag är helt facuinerad över att min egen motor har gått hela sommaren utan minsta bekymer motormnässigt.
växelåddor känns vettigare att köra sönder än motorer tyvär :(
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

Pelle, ja du vet ju hur det är!
Hur går det för dig nu då?[/quote]

Jo nu blir det bara karossen kvar....... Annan framvagn, annan bakvagn, annan motor och låda! Annars så ska jag inte ändra så mycket :hihi:

MVH PELLE//
Skriv svar