Ojoj jag vet inte riktigt var jag ska börja....
Erland, Jag har också använt AlSi5 till mina fälgar. Sid 39 i tråden är lite bilder.
Ännu verkar det hålla, att borra ett hål i slutet av sprickan och göra ordentlig fogberedning innan man blåser på med TIG är nog det bästa jag kan rekommendera.
Ang. däcken, alltså när jag köpte fälgarna så fick jag med två 255/40-17 Kumho Ecsta KU31.
"Tyvärr" fanns inte detta mönster längre att få tag på i 225/45 så jag köpte två Michelin Pilot Sport 3 fram.
Jag vart för snål att köpa två 255/40 Michelin när jag redan hade mina Kumho
Men jag får säga att den går fint på vägen och det bettar bra i asfalten
IDAG
Har jag vart i Knutstorp på BMW Klubb träff.
Hade inga egentliga funderingar på väg ner, vart mest glad att fälgarna vart på och att bilen lullade så fint söderut på E6an.
En bit ner pratar jag med en Fredrik från Ljungby och kollar om dom också är på väg, det var dom och han frågar om jag ska bromsa bilen, hmm njaee, eh.. hmm...
Pontus min CO-Driver hetsar lite, men jag låtsas opåverkad.
Väl nere på plats parkerar jag bilen på utställningen och efter ett tag går vi ner och pratar lite med Bert-Ola på Masens Motor.
Det har regnat ganska bra och regnar igen, jag kände att ska den bromsas 2010 så är det nu, Bert-Ola känns trygg bakom spakarna, och med ca. 20 grader i luften så är tempen helt OK.
OCH ?
Jag stirrar på alla mätare samtidigt på Laptopen.
Bert-Ola spakar (gasar)
Laddtryck med ramp upp till strax över 1,0 bar
Och så dom roliga pappren, dock med två "dippar" på 25Nm vid 3000 och 3500 Rpm. ?
Och så givetvis ett svep från loggen.
Jag kan inte ännu lista ut att "dipparna" är något annat än en "egenhet" på motorn, då jag inte kan se något som avviker i Loggen.
Loggen är den "blå" kurvan, den röda råkade Bert-Ola köra på 5an.
Så alltså 360 WHP som dom säger.
Eller 390 Hp i motorn @ 5000 Rpm. räknat på 11% förluster i drivlinan.
Men det roligaste på denna motorn. (Eftersom detta är vad jag ville ha)
Över 300Nm från 1500 Rpm.
Över 500Nm från 2700 Rpm.
Max 595Nm@4200 Rpm.
Som jag brukar säga, den går som en bra Turbodiesel upp till 2500Rpm. sen bara ökar det
Jag känner mig riktigt nöjd och effekten vart ganska i linje med vad jag hoppades på, jag brukade gissa "över" 350 om någon frågade, och det vart ju närmare 400 faktiskt.
Givetvis kan man få bättre effekt på 1,0 bar med ett stort aggregat, med denna motorkaraktären passar mig och bilen klockrent.
Bild från utställningen, man kan ana Ernelands B7 Turbo i bakgrunden.
Äh va fasen, en bild till orkar vi nog med. (från igår)
Slut på en ganska lång dag, ska nog ta mig en ÖL i soffan och begrunda dagen.
A justde 32mil och 32liter bensin för denna dagen, räkna kan ni göra själva
