Sida 46 av 85

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Postat: sön maj 15, 2011 11:04 am
av flobb
knotan skrev:är väll rätt bra mos i en den maskin ändå om man ser till utgångmaterialet. :thumbright:

huvudsaken är väll ändå att man har nått att rejsa med som jag brukar säga till dem som ligger i garaget å filar åratals på samma skit, men som ändå aldrig kommer ut på gatan/bnanan bara för dem vill göra allt "optimalt"

Vill inte sabba tråden, men känner att ja måste försvara oss som bygger men aldrig kommer ut på gatan.

För de finns ju faktiskt sånt folk som tycker de e sjukt mkt roligare att bygga än att faktiskt köra skiten man just byggt.
jag har tillhör den kattegorin som hellre bygger än å kör. :hihi:

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Postat: sön maj 15, 2011 9:18 pm
av knotan
det brukar heta så ja :P haha
som jag brukar säga att det finns två typer av mäniskor
det finns dem som agerar, och dem som står brevid å kritiserar :)

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Postat: mån maj 16, 2011 6:49 am
av Cassius
knotan skrev:det brukar heta så ja haha
som jag brukar säga att det finns två typer av mäniskor
det finns dem som agerar, och dem som står brevid å kritiserar
Sen finns det dom som inte vill hålla på hela sommaren med att fixa alla småsaker som man förbisåg då man snabbbyggde sitt åk utan bara köra och skruva minimalt och i.o.m det låter bygget ta mer än en vinter! ;) Den kategorin tillhör jag som nu har haft bilen i garaget i 2 år snart (senaste 8-9 månaderna har jag dock bott 110 mil från den så det har inte hänt så mycket...)

Den kategorin är det som står bredvid då nått panikbygge rasat och påpekar att det är lätt att vara efterklok ;)

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Postat: mån maj 16, 2011 8:10 am
av knotan
skruva får alla göra iallafall....
så pass många banträffar har jag vart på. dem som inte skruvar på banträffar är dem som köpt "färdiga" bilar...

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Postat: mån maj 16, 2011 8:42 am
av Jarmo Y
Jens Gustavsson skrev:har tömt kameran så här kommer lie bilder.

Bild
speciellt vrid kurvan är frän :thumbright:

röd = hk

turkos = NM

blå = rpm

laddtryck i apsoluttryck längst ned

Om du klickar bort engine RPM kurvan, vridkurvan ser ut inte längre så rak, du har redan engine RPM där under :D
där under kan använda TIME också..

Hur är det med repeterbarhet mellan repor i din bänk utan att göra inga justeringar?
En kompis har byggt en vattenbromsbänk (schenck) med manualstyrning (med samma usb3 box som du har) för Mercedes 16v motor, han har flera stycken.
På fredag jag var där, vi gjorde flera repor, ingen ide att försöka göra tex: tändinställing prov, effektkurvorna skiljer för mycket varandra, inte alls som inertiabänk :thumbright: . 180-185hk maxeffekt efter växellåda, otrimmad 2.3 16v men med ombyggt insug och 4x 50mm trottelhus, motec m800.

Om du har färdig automatisk styrning att sälja för vattenbroms eller nån annan har, han är intresserad, Depac är för dyrt.

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Postat: mån maj 16, 2011 2:02 pm
av Jens Gustavsson
hej jarmo! jo en stor del av kurvans höjd försvinner med varvtals linjen det erkänner jag villigt men även om man tittar på siffrorna så är det väldigt brett vridmoments register.

vi körde 3 pull på raken och bänken repeterade inom 3hk på 450hk toppeffekt men vridet vid 3500-4800rpm kan skilja rätt mycket på turbomotorer då det är lite svårt än att "fånga laddtrycket" med ratten på exakt samma sätt så belastningen (laddtrycket) blir det samma men det blir bättre och bättre då jag lär mig ratta mer exakt för varje bromsning sen har vi några ideer om hur vi ska få det mer likt just då trycket kommer också (styr vatten flödet till turbinen mot laddtrycket)

vi har nu en snäll 2.5L sugmotor i bänken som vi grejar lite med den är väldigt mycket lättare att få till stabila svep med från 800rpm till max rpm om man vill.

vi kommer att jobba med programvaran och lära oss att bemästra den mer framöver och även komplettera med mer temp och tryck mätningar mm för mer exakta mätningar. fins även en funktion i pro programvaran vi har som kompenserar för inre svängmassan i motor och turbin som vi ska aktivera då vi kommer fram dit.

ska man kolla väldigt små ändringar på 0.2-4 hk så rekommenderar jag att man kör en vatten turbin bänk med ca 500- 1000 rpm steg och hålla fast den där i x antal sek då blir det väldigt exakta jämförelser om man har bra ventilation och koll på temperaturer. så gör även de med mång miljon proffs bänkar i usa.

mvh jens

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Postat: mån maj 16, 2011 6:12 pm
av Jarmo Y
Motor har bra vridkurva, ingen tvekan om det.
Det som är bra är att man kan på efterhand göra modifieringar till alla mätningar, tex: sätta in motorns inre inertia osv. och kan se hur mycket det påverkas.. om man har sparats de.. file>save as
Kan ändra och kalibrera allting själv hur man vill, det är inte möjligt på alla dynosoftware..

1/8 mile och 1/4 mile simuleringsprogram finns också i den. preference> performance estimates..

Bromsbänk är bra när man har program.bar sprutan och tändningen men om man vill få papper för effektmätning blir det svårt utan automatstyrning, därför jag sålde min bromsbänk och byggde inertiabänk istället som är snabbare att använda, vemsomhelst klarar det att trycka gasen i botten, även jag. Om det finns att köpa bra sweepstyrning för vatten till bra pris så jag ska bygga vattenbänk också.

Sportdevises har bra styrning för elektrisk broms..

I min inertiabänk jag körde engång toyota hiace diesel -95 på skoj, flera gånger. La alla mätningar till graphrutan tillsammans och det syns bara en vrid och en hk kurva.. :thumbright: det blev 80hk 160nm från en 2445cc diesel, trodde inte att vridet kan vara så liten, ringre till toyota och det stämde..behöver inte undra att hiace måste ha kort utväxling.

I mångmiljonbänkar de kan simulera genom hela banan i bromsbänken.

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Postat: tor jul 07, 2011 1:43 pm
av Jens Gustavsson
hej den nya B20 ska nog upp i bänken snart igen. den motor som bromsades senast här i tråden (462hk) gav en bästa tid av 10.38 innan vevlagren skar av för hög G kraft i starten.

den "nya" snik motorn har uppdaterats med en 10cfm bättre portning in, mer lyft och 8 grader mer dur och 4.5grad mer adv. sen har den nya motorn 150cc mer då den har 92 i borr istället för 88.90 och det ger 7.8:1 istället för 6.8:1 i kompa.

jag hade tänkt köra midnight sun eller i fällfors men det krockade med andra grejor så jag sätter motorn i bänken och bromsar lite på min semester istället (ca 2 veckor bort).

Re: Jensas B20: lägre avgastryck = 7% högre effekt

Postat: ons dec 21, 2011 8:52 pm
av Jens Gustavsson
nu har " snik niosekunders motorn" från sundsvall och tierp börjat hitta upp i bänken.

måste bygga nya bakre motorfästen och ett nytt avgasystem mm då det är en kortare mellanaxel nu. kommer att ta tid då det är mycket jobb på en skola som ska få ny spånsug anläggning före skolan börjar här i mellan dagarna.

målet är att hinna dyna en 300-400 dyno pull i vinter för att ha testat alla grejor man har snurrande i huvudet :hihi:

jag kommer börja med exakt samma motor set upp som i tierp (2.08bar) fast med grundtrycket på 1.35bar som jag bromsade mycket med på förra motorn också så man kan jämföra lite (se bild en bit upp på denna sida)

Bild

Bild

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Postat: lör dec 24, 2011 9:18 am
av Jens Gustavsson
jag conny, stövarn och peter jobbade på i verkstan i går kväll till närmare ett sen ställde jag väckaren och va här ute i värkstan klockan 6:20 i morse :) målet är att starta B20 i dynon före kalle anka. ja man är inte riktigt klok men det är ont om tid nuförtiden och ska nått bli gjort så får man slita hund men det är ganska jul mysigt här i verkstan med lite kaffe, choklad bitar och lite jul musik på P4 :thumbright: :)

GOD JUL till er alla motorheads där ute!

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Postat: lör dec 24, 2011 9:43 am
av Gustav
God Jul sävargänget...
Jag blir lite avundsjuk på julafton i garaget... hoppas ni startar upp innan kalle!

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Postat: lör dec 24, 2011 9:55 am
av Kadett4wd
Lät som en riktig förhållandespräckare,, att vara i garaget dagen innan jul,för att fortsätta på julafton, haha...

God Jul och lycka till.

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Postat: lör dec 24, 2011 11:28 am
av Jens Gustavsson
nu när man är singel så kan man med gott samvete meka B20 på julafton. är man B20 störd så är det riktigt kul och avkopplande :)

Har hunnit starta nu och det värkar fungera bra bara lite små grejor kvar som kyl fläkt inkoppling och handla E85 som ska fixas innan fullgas försöken på börjas. men snart ska vi syskon samlas upp hos mor och far så man får nog ta det imorgon eller så smiter jag och casper (min brors grabb på 4år) ut och prov gasar lite efter kalle-anka :D

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Postat: lör dec 24, 2011 11:47 am
av Kadett4wd
E75 menar du? ;)

Själv sitter jag på bildelsbasen och letar ny växellåda till kadetten ;)

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Postat: lör dec 24, 2011 1:14 pm
av Jens Gustavsson
preem i sävar säljer så lite etanol skulle jag tro det kan va E85 där säkert än :thumbright: